Vilken vinst!
Hej!
Ewa heter jag och är i det närmaste alldeles ny här, jag började med LCHF den 4 Januari..
Jag hoppades på att kanske kanske skulle jag kunna gå ner något gram i vikt och kanske skulle jag kunna hålla min vikt om så skedde..
(Nu har jag ca 10 kg övervikt men har tidigare varit uppe i 22)
Jag har läst en hel del här på forumet och troligen lärt mig massor.. Veckorna som gått har varit positiva med undantag för lite övergångs besvär men i det stora hela toppen..
Jag har gått ner i vikt och helt klart i den takt jag önskar. 1 kg i veckan har försvunnit på de här två veckorna och jag är mycket nöjd med det..
MEN det har hänt en hel del andra saker som jag måste få berätta för er..
Jag har i flera års tid haft psoriasis fläckar som varit konstanta.. Jag har en fläck precis ovanför min fot mot smalbenet som jag har smörjt på i två års tid och ingenting har hjälpt. Kanske har det i perioder blivit lite bättre men absolut inte bra och det har gett mig både irritation och oro för hur jag kommer att se ut och må om ett par år.. Salvorna som jag har använt för mina fläckar är den starkaste i grad och jag kunde inte komma högre för att lindra klådan och spridningen.
NU! BARA 2 veckor senare har jag inga fläckar kvar på mina armbågar. Det finns knappt några minnen alls efter dom och jag kan säga att jag har smort alla mina fläckar 1 gång sedan starten. Fläcken på foten har jag fortfarande minnen av men det är inga förhöjningar och det finns ingen klåda alls..
Min man har ganska så svår seboré (Stavas det så) och även han har insett att kanske kanske är det dax även får honom att prova detta..
Jag har lite problem med att komma på vad jag ska ersätta potatis, pasta och ris med men hitintills har det gått bra. Vad äter ni?
Jag ville bara dela med mig lite av en hälso vinst och hoppas av hela mitt hjärta att någon mer med psoriasis tittar in här och ser att man kan göra under på bara några veckor..
Om jag har tur så kanske jag även är normalviktig till våren..
Ps. Jag är en aning ordblind och bokstäverna kan hamna lite tokigt ibland men jag hoppas att ni som läser tar er igenom.. 
Grattis till hälsovinsterna! Och jag hittar då inga stavfel,ibland slinter ju tangenterna som de vill, även om man har lätt för att stava. Lycka till i fortsättningen!
Grattis till att du fått en sådan förbättring i din psoriasis! Underbart!
När det gäller vad man kan ersätta potatis, pasta och ris med så… Tja, broccoli, blomkål, rättika? Jag ersätter egentligen inte så mycket utan utesluter det helt enkelt och ökar på med fett och protein jämfört med hur jag åt under min fettsnåla (och fettsamlande) period i livet.
Rättika är dock en bra "ersättning" i gratänger där man annars har potatis. Skiva vit rättika fint och förväll den i kokande vatten tills den är nästan mjuk. Häll bort kokvattnet och gör en gratäng med t.ex. lite skivad lök och massor av god riven ost. Min 20-årige kille sa: Vilken god potatisgratäng, så jag tror att det "goda" som man uppfattar i potatisgratängerna inte är potatisen utan osten och gratängkänslan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Grattis till både hälsovinsterna och viktminskningen. Jag märkte då inte några fel i din text. Jag vänder på bokstavsordningen ibland och hoppar över några ibland, jag har alltid så bråttom.
Jag äter lite grönt till lunchen men hemma äter jag ofta bara smör till köttet. Spenatstuvning är gott till lax tex. Recept finns på forumet.
Lycka till!
I stället för potatis, pasta och ris kan du lägga till mosat ägg ihoprört med smält smör eller majjo.
Sen beroende på hur mycket grönsaker du "tål" så gör många här blomkålsmos eller kokt broccoli elelr andra ovangjordgrönsaker.
Lycka till från en som också är ordblind!
Grattis till vinsterna
Numer pensionär i Nynäshamn

Välkomen o grattis!
Tanken är att enegin från potatis, ris, pasta o bröd skall ersättas av energin från fett!
Om du tycker att det ser lite torftigt ut på tallriken kan du ta mer av lågkolhyradtiska grönsaker!
Här har du en lista, klicka på kolhydrater så ställer hela listan om sig;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Välkommen hit och grattis till dina fina resultat. Vad gäller frågan om att ersätta ris och potatis etc. med något så har jag långsamt börjat lära mig att inte ersätta detta med något. Jag äter mina proteiner i form av kött, ägg, fisk etc. och så har jag någon fettrikt tillbehör… som tex majonnäs, aioli, smör eller vad det nu kan vara. Till att börja med såg det litet fattigt ut på tallriken. Man är ju så van vid det där tjatet om tallriksmodellen (Ja, jag vet man får inte svära) men nu ser min tallriksmodell ut på så vis att det är rätt tomt på tallriken förutom ovan nämnda…. Roligt om man har en snyg tallrik, att den syns litet menar jag!
Mätt blir jag i alla fall, eller kanske just på grund av måltidssammansättningen!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Jag säger som Zepp…jag ersätter pasta och ris med smör och grädde och är nöjd så….man behöver inte krångla till det mer än så.
Kul att du fått förbättring av psoriasis, även om det är lite väntat.
På det här forumet får man stava fel, det är normalt ingen som bryr sig.
Seborré (eller hur nu det stavas) också kallad mjällexem kommer sig av candidasvampen och när ni nu utesluter socker och vetemjöl + annat som inte äts inom lchf, kommer han att märka stor skillnad snart.
Min candida svälter nu och gör sina krampaktiga försök att hänga kvari i hårbotten och i öron, men det är säkert till 50% bättre om inte mer ändå. Jag har käkat nu i 2 månader.
jag tror psoriasisen hänger ihop med candida också, skulle i alla fall inte förvåna mig.
Jag fyller upp det tomma på tallriken med sallader av olika slag. Bara en köttbit med sås kan ju onekligen kännas lite torftigt om man är ovan.
Men tillsammans med en "geggig" sallad (typ coleslaw), och en "vanlig" sallad (standardgrönsaker, fetaost…) och dessutom en klick aioli, kryddsmör, tzatziki eller liknande - då känns det plötsligt riktigt lyxigt.
Ett bra tips är att skaffa mindre tallrikar eller att använda en djup tallrik, då ser det inte lika tomt ut utan potatis/ris/pasta.

OJ! Vad mycket svar
Vilket härligt Forum!!
Jag hinner inte riktigt läsa just nu men jag kommer tillbaka i kväll och ska titta på alla era svar..
Tack så jätte mycket för alla svar och tips.. I kväll ska jag ha en helkväll framför datorn.! 

Ett annat knep, förutom mindre tallrikar, är att lägga upp maten fint i köket. Då blir det inte lika tomt och ynkligt ("Va? Är det allt jag ska bli mätt på?") när man själv slevar upp sin mat ur någon gemensam gryta.
Fabricati diem, pvnc!

Jag wokar 
gullök, rödlök, vitlök, squash, svamp, paprika, broccoli, vit rättika, kålrabi, blomkål, vitkål, morötter m.m. allt har lång hållbarhet så du behöver alldrig stå utan tillbehör.
Använd kokosfett, vilken tål hög värme, inte någon kallpressad olja som bara blir förstörd.
Så småningom kommer du att häpna över alla hälsovinster som smyger sig på 
Lycka till!

Nu har jag läst igenom ALLT!
Jag tackar för alla tips, jag kommer att ha mycket nytta av dom i framtiden..
Ja har visat min man alla svaren och jag kan se att det tänds en liten gnista i ögonen på honom när han ser att det går att bli av med det eländiga i huvudet han har.. Hmm Alltid en bra början till ett sundare liv även för honom..
För att göra en mycket låång historia kort så kan jag snabbt berätta lite om mig själv. Jag har jojo bantat i hela mitt liv och som säkert många här inne gått ner några kilo och upp lika snabbt igen..
Mitt liv är fullt av underbara tonåringar, fyra ganska stora hundar, två kattor, kanin och gubbe så det finns att göra näst intill hela tiden..
Hundarna tränas en del men jag delar intresset till 100% med min man så vi är ute i skogen ibland flera timmar om dagen..
Nu kör jag för fullt med lchf kosten och jag mår bra med vissa små undantag som jag antar går över. Det som jag har märkt med min kropp på denna korta tid är att den kräver mat under förmiddag och dag men när kvällen kommer är den ganska nöjd så det är lite knöligt att få i sig till middagen. Jag tror att jag ska prova att skippa just middagen kanske och se om den tänker hålla sig nöjd hela kvällen.
Tack ännu en gång för alla era svar. Jag kommer som sagt att ha mycket nytta av dom.. 

Här är jag igen..
Nu har jag lite funderingar som jag kanske kan tro att jag kan få lite hjälp med..
Jag har gått ner några kilon, (Inte så mycket) på mina veckor och jag inser att det nog kanske troligen bara är vatten som har lämnat min kropp..
Hur lång tid på ett ungifär tar det för kroppen att förstå vad det är som händer.. Kan jag på något vis hjälpa min kropp med någonting som den toligen kommer att sakna och hur länge ungefär kan jag bli drabbad av lite övergångs besvär?
I dagsläget så mår jag toppen.. Jag har kännt en del yrsel de tidigare veckorna och en lätt huvudvärk som har varit jobbig pga att den varit så konstant.. Denna vecka har jag ingen huvudvärk men jag har lite varannan dags psyndrom.. Jag är lite seg och trött var annan dag men pigg som en mört de andra..
Jag är nog kanske mest nyfiken på när min kropp kan kalla sig lchf på riktigt.. 

Du kan hjälpa kroppen att bli trygg genom att äta när du är hungrig. I början kan det innebära mängder med mat, men så länge du äter nyttigt så är det ingen fara (nyttigt = fett och protein :)). Känner du dig lite småsugen så ät t.ex. ost. Lyssna på kroppen. Det är en av mina stora vinster; jag känner hunger och inte sug :D
Välkommen hit och grattis till fantaskiska hälsovinster!