Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1559 ggr
vildros
0

Vildros...en ny början!

Hejsan! Fick tipset om att starta min egna tråd här inne på medlemmar och tänkte att det kan jag ju göra.

Jag är en 27 årig mamma och fru från västmanland men bor i Skåne sedan 9 år. Har varit överviktig sedan jag var 12 år gammal och vägde som mest 103 kilo till mina 163 cm när jag i jan 2006 bestämde mig för att ta tag i min vikt. Hade grav.diabetes med min dotter men insåg inte hur dåligt min kropp mådde. gick ner till mitt bröllop men sen upp igen, och då till 103 kilo innan jag insåg att jag är tvungen för att överleva göra något drastiskt. Genomgick en abort våren 05 efter att de sa på sjukhuset att jag var tvungen att gå ner minst 10 % av min vikt och hålla strikt kostföring minst 6 månader innan jag blev gravid nästa gång….det höll ju inte…..så jag vaknade helt enkelt upp när den bebisen skulle fötts. Mådde otroligt dåligt över att jag genom mitt ätande och min vikt gjorde illa både ofödda och min födda dotter.

*svamligt*? fortsätter lite till…..

Nåja, så jag gick ner 46 kilo på 10 månader med GI. Sen fick jag en bukplastik av lanstinget för att jag hade sånt bukmagehäng…Är supernöjd. Men….nu har jag märkt att jag äter socker socker socker socker och åter socker även fast jag äter nyttig mat enligt GI. Köpte (fram till förra veckan) hem ca 12 kilo frukt i veckan och åt mörk choklad varje dag. Var superhungrig var tredje timme och blev en hagga om jag inte fick äta. Drabbades av yrsel och tappade massor av hår men det, sa läkarna, var för hormonomställning efter viktnedgången. Undrar idag om det var näringsbrist???

Så kom en vännina med boken skriven av skaldeman och jag tyckte att det lät vettigt när hon berättade men fetträdd som jag är så var det inget alternativ för mig…..lånade i alla fall boken Dr Dahlqvists blogg och började läsa om all forskning som ligge rbakom denna typ av kost och all den forskning som SAKNAS vad häller livsmedelsverkets rekommendationer. jag är glad för att socialstyrelsen rekommenderar denna kosten till diabetiker för det ger det så mycket mer legimitet och jag vill verkligen satsa på detta. Jag tyckte det lät så vettigt….så nu är jag här…..för en vecka sedan började jag så sakteliga förändra mina kostvanor. Igen. det är jobbigt och jag lider av ett enormt sötsug. Mår illa och har huvudvärk. Och pormasker!!! Men jag pruttar inte mycket längre, kan äta vanliga mjölkprodukter (var laktosintolerant innan denna vecka) utan att få ont i magen, orkar mina aerobicpass och är konstant mätt.

Hoppas på mycket tips och råd härifrån. Kan inte alls mycket om detta och kommer säkert göra massor med fel.

Har beställt böcker om det och hoppas de kommer i nästa vecka.

Nu går jag in i rond 2!

Kram Elin

MillisB
0

Grattis till ny tråd!

Nu blir det spännande att följa dig framåt!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

matsmurfen
0

Det är alltid lika roligt att läsa någons historia före och efter upptäckten av LCHF, särskilt som man kanske var bara rent skeptisk eller kanske fettskrämd så man inte vågade ta steget. Historien brukar bara ha ett slut; att man inte kan förstå hur man kunde leva utan LCHF…

nobban7
0

Mycket gladare tråd!Glad

Wildrat
0

Huden blir bättre om ett par veckor. Den reagerar först (avgiftning) illa för att sen bli bättre än den nånsin varit förut. Håret kan också reagera men det brukar bli bättre det också.

Illamåendet och huvudvärken ger också med sig, det är vanligt övergångsbesvär. Se bara till att äta ordentligt, illamåendet kan lika gärna vara tecken på att du ätit lite för mycket som att du ätit för lite (knepigt, jag vet)…

Katti
0

Välkommen hit och lycka till! Jag tycker att det låter som om LCHF är precis vad du behöver i ditt liv Glad.

Tyvärr är det inte så att socialstyrelsen rekommenderar denna kost till någon. Beslutet (som de kom fram till efter att Annika D blivit anmäld av några dietister eftersom hon som läkare rekommenderar detta sätta att äta), går ut på att läkare inte riskerar att bli av med sin legitimation om de gör det! De förbjuder alltså inte att andra rekommenderar denna kost. Stor skillnad, tyvärr, men en bit på väg!

Men det förhindrar inte att det här verkligen är ett vettigt sätt att äta på!

vildros
0

Millis, matsmurfen och nobban: Tack! Ja, jag hoppas verkligen att detta är precis vad min kropp och själ sökt efter!

Försökte göra blomkålsmoset idag ha ha ha….smakade ju rotmos liknande så det funkade verkligen inte! Rå blomkål är gott, dock inte kokt. Men men, försöka duger…

Wildrat: Ja, det är nog så. Nu är jag ju verkligen mätt men jag mår lite illa ändå. Samtidigt som jag inte kan sluta tänka på chokladen jag ska bjuda på om en timme Skrikandes men jag kommer fixa detta….

Huden ja…så konstigt det känns med alla dessa pormaskefinnar i ansiktet. känner mig som en tonåring ha ha ha…men det är ju toppen att det kommer ut tänker jag!

Katti: Jag som trodde att det var ett godkännande från socialstyrelsen att rekommendera denna kost men det var ju verkligen skillnad från det verkliga syftet med rekommendationen. Även om , som du säger, det är en bit på vägen!

Kram

Zepp
0

Välkommen säger jag med, hoppas att LCHF är den livstil som skall passa dig!

Du verkar ha levt på nästan bara kolhydrater ett tag, du kommer garanterat att få övergångsbsvär!?

Kan ju vara ide att trappa ner så att kroppen hinner med.. men välj då mer grönsaker i stället för frukt!

Jag blir väldigt imponerad av att du lyckats banta så mycket redan.. så det kan knappast vara fel på din viljestyrka!?

Mitt tips; läs så mycket du kan för att skaffa dig kunskap!

Här har du några förslag;

http://www.lowcarbkost.com/

http://www.lowcarbkost.com/low-carb-mat.php

http://www.skaldeman.se/s3-index.html

http://www.litsfeldt.se/bocker.html

http://www.larswilsson.se/bocker.htm

Ett utdrag ur "Välfärdens ohälsa", av föregående författare!

Jenney Reimers nätbok om "Metabola syndromet förklaras av evolutionen"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vildros
0

Tack Zepp! Efter min dotters kalas ikväll ska jag genast in och kolla länkarna!

Ja, jag har levt på mest kolisar länge nu men under viktminskningen har jag levt på protein och liiiite fett och liiite kolisar. Så lite av allt med andra ord…..1300 kcal. Så ja, viljan har jag =)

Tack igen!

Kram

elize-l
0

Var inne och snoka på din sida och hamnade i fotoalbumet. Vilken jättebedrift du gjort. Och jisses vad vacker du blev på efterbilden. Ser nästan inte ut som samma person =)

Grattis och hoppas du ska trivas här och att LCHF ska hjälpa dig att utan problem hålla vikten =)

Emea67
0

Välkommen hit!

Var också ine och kollade i ditt fotoalbum efter att alize-l skrivit om det och WOW vilken skillnad!

Hoppas detta fungerar bra för dig för det är en kost för livet! Så känner i alla fall jag Skrattande

Lycka till!

lizaohman
0

Jovisst är det skillnad, men jag tycker du ser väldigt söt och glad ut även i större format :D

MillisB
0

Måtte in och se i fotoalbumet jag också. Är du säker du att du har lagt in rätt bilder? Är det verkligen samma person på alla bilderna?

Det är ju som natt och dag!

Du är helt fantastiskt strålande på "efter-bilderna".

GRATTIS! Skrattande GRATTIS! Skrattande GRATTIS! Skrattande

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

vildros
0

Men åh, tack!!! Ja, visst är det jag på båda bilderna. Vilka fina komplimanger!!! Jag tror på denna kost och jag hoppas att detta ska hjälpa mig och min man att få ett syskon till min dotter. Vi har försökt i ett halvår och det har inte fungerat. Börjar tro att det berott på kosten jag ätit och hoppas nu att LC ska hjälpa mig lite på traven =)

Lizaohman: det är många som säger att jag var fin (en del till och med lika fin) när jag var tjock. Kan inte hålla med där men å andra sidan ser jag mig inte som speciellt fin nu heller så det har väl med självkänslan att göra.

Kram till er alla!

vildros
0

Hejsan!

Detta får fungera som en liten dagbok just nu….

Idag har jag skött mig ganska bra faktiskt. Men…jag har varit till gyn och fick reda på att jag har PCO-S. Vilket i korthet innebär svårighet att bli gravid. Gynekologen sa till mig att det är än viktigare nu att hålla vikten och äta "rätt". vad hon menar med "rätt" vet jag inte därför måste jag fråga om det finns några med PCO-S som äter LCHF kost?

vad inne på nätet och sökte nu och kom fram till att det int eär bra men kanske lite mer förståeligt varför jag alltid är så sötsugen - PCOS kan skapa det enorma suget till sötsaker.

Nej, detta var ingen rolig dag. Åt kanske 20 gram mörk choklad idag men resten är felfritt tycker jag =). Köpte också hem turkisk Y idag =)

Kram på Er!

Emea67
0

Tråkigt att höra, men tycker att du gjorde bra val när du valde att äta något gott Skrattande

Har inte PCO-S så kan tyvärr inte svara dig men hoppas någon ser din fråga annars får du starta en ny tråd, har du försökt söka på PCO-S här på forumet!

Tänker på dig!

Kram på Dig med!

Tilda-T
0

Det finns dom på forumet som har PCO-S och har blivit hjälpta, ett råd sök,  så får du se vad du hittar, det finns trådar om detta här det vet jag. Lycka till!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!