Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 526 ggr
nikita3
0

"Hjälp om raps/olivolja"

Jag kan inte hitta mitt eget inlägg om varför man inte ska steka eller använda rapsolja eller olivolja.

Någon som vet vart det tagit vägen eller kanske kan svara på det här istället?

mvh nikita

Margareta
0

Nikita: Var det ditt eget inlägg? Skrev du inte längre ner i någon annans och frågade?

Svaret är i alla fall Omega6. Vi skall inte ha i oss för mycket omega6 i förhållande till Omega3. Oljorna är rika på Omega6.
Jag är inte proffs på detta, men svarar i väntan på att någon annan som kan det bättre svarar…

Ändra gärna rubriken till "Hjälp om raps-olivolja" eller något så blir det lättare att hitta tråden sen…

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Jag har för mig att om man steker i olja så omvandlas fettet till ett fett som är skadligt, var det transfett som bildades? Minns inte exakt. Ju högre temperatur, desto värre, men att steka brukar ju innebära ganska hög värme. Åtminstone i min stekpanna:)

systerj
0

har för mig att det har något att göra med att det hårda fettet behövs för att cellerna ska vara stabila. hörde någon "expert" på radio nyligen säga tvärtom att de mjuka oljorna var viktiga för att hjärnans celler (som ju består till stor del av fett) skulle vara mjuka. fast det gör (enligt skaldemans bok eller fettskrämd) cellerna mjuka och sladdriga, och det låter iaf inte bra i mina öron.. vet inte vem som har rätt, jag blandar fritt mellan animaliskt fett och olivolja (inte raps, som smakar urk och används som drivmedel i bilar..)

Pasi
0

För det första är omega6/omega3-balansen viktig. För det andra så oxiderar oljan när den värms upp. Och slutligen så behöver hjärnan de "mjuka fetterna", MEN INTE VEGETABILISKA utan animaliska!;) [URL]http://www.manniskofoda.se/artikelvisning.php?artikelid=14[/URL]

BigBr
0

#3 Kallressad raps, vacker och gul, smakar sommar men kanske inte så nyttig :( halvbra i bilar iaf på vintern ganska dåligt) :)