Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 831 ggr
Maggan71
0

Maggan71's mattankar

Sedan jag började äta enligt lchf för några veckor sedan har jag unnat mig max 50 g kolhydrater per dag.

Nu har jag dock bestämt mig för att bannlysa knäckebröd! Mitt kolhydratbegär är för stort… Att äta ETT knäckebröd om dagen går inte… Skäms

Så jag ska försöka hålla mig till max 20 g kolhydrater per dag i stället. De jag får i mig kommer i grädde, ost och andra mejeriprodukter, broccoli och blomkål. Mumsigt!

Just nu har jag en tacogratäng i ugnen. Luktar gott här nu… Tungan ute

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Maia
0

Hej! 

Jag förstår precis hur du känner. Alla typer av bröd gör att jag får kolhydratspinn, totalt.

Håller tummarna för dig!

/Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

marie123
0

Jag har varit utan bröd sen i augusti. Jag minns inte längre varför jag skulle äta det. Jag lovar dig att det begäret kommer snabbt att försvinna. Jag behövde bara kolla kolhydratinnehållet, det är hysteriskt mycket i bröd. Mitt problem har snarare varit att avstå från frukt och hålla igen med grönsaker. Vilket troligtvis är en nödvändig förändring för att just jag ska gå ner i vikt.

Mervi
0

Första gången jag funderade att leva utan bröd var när jag läst Göran Burenhults bok "Den fulländade människan". Detta var före min LCHF tid. Den gången gick det inte men strax efter det så hittade jag till LCHF och slutade med brödet. Samtidigt försvann mina magproblem.

Det är jättesvårt att hålla sig till en skiva, det suger lätt mer.

Maggan71
0

Tack för svar och peppning! Jag kan nog klara mig utan (knäcke)bröd, men det blir några tuffa dagar.

Men att äta knäckebröd underhåller mitt kolhydratbegär, och det är ju det jag vill bli av med!

Ägg och bacon till frukost idag. Ska göra kycklinggryta till lunch. Tungan ute

Maggan71
0

Hrm… Nyårsafton innebar 3 Aladdin-praliner och en skål fruktsallad, och på nyårsdagen åt jag potatismos och knäckebröd…

Men nu är jag på banan igen! Skrattande

Har ätit ägg- och baconmuffin till frukost. Sååå gott! Lunchen blir fiskgratäng och broccoli. Inte så fett, men det tar jag igen till middagen, även om jag ännu inte bestämt mig för vad den ska bestå av… *funderar på vad jag har hemma*

God fortsättning tillönskas eventuella läsare av denna tråd! Skrattande

Emea67
0

Tack de sammat till dig!

Det är värst de första dagaran tyckte jag, har själv gjort avsteg under helgerna och är på banan igen. Glad

Det kommer att gå bättre än vad du tror, håller tummarna!

Maia
0

Grattis till att du är tillbaka på banan! Lycka till nu resten av dagen!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Maggan71
0

Nu flyter det på med LCHF igen och det känns bra och är roligt. Jag äter gott och varierat.

Idag gjorde jag äggmjölk för första gången. Jag tänker testa att ha den i kaffet i morgon bitti. Skrattande

Maggan71
0

Hm… Jag har tittat runt ytterligare och har hittat mängder med recept på äggmjölk. Hur vet man vad som är att föredra? För min del är tanken att ersätta mjölk med äggmjölk. Jag dricker inte mjölk, men gör MYCKET starkt kaffe och vill därför ha mycket (ägg)mjölk i kaffet.

Idag gjorde jag äggmjölk enligt följande:

Jag mixade 1 ägg med ca 25 g smör. Sedan hällde jag på kokande vatten medan jag mixade. Totalt, när det var färdigt, blev det ca 3 dl.

Jag har inte smakat ännu, väntar till kaffet i morgon. Flört

Emea67
0

Jag har samma mängder som du men lite mindre vatten jag tycker det blir blaskigt annars.

Gjorde också äggmjölk i går för att ha i kaffet/téet för att få lite mindre kolhydrater i mig.

Dricker också mitt kaffe MYCKET starkt och vill ha mycket mölk/grädde/äggmjölk i Skrattande

Maggan71
0

Emea67 #10: Tycker du att det är gott med äggmjölk i kaffet? Jag gillade det inte. Det smakade ingenting - som att dricka svart kaffe! Så jag fick ha i lite mjölk också. Funkar nog bättre i te, tror jag.

Fördelen var att jag blev mätt på kaffet, vilket måste ha berott på ägget och smöret. Skrattande

sandrina
0

Jag har alltid grädde i mitt kaffe, kanske 1/3 dl eller så… Mycket godare än mjölk. Och man blir mätt på en kopp! Jag gillar oxå mycket starkt kaffe…

Maggan71
0

sandrina #12: Grädde funkar förstås också, och bör ju vara bättre än mjölk… Har inbillat mig att det inte är så gott med grädde i kaffet, men man kan ju vänja sig! Det är helt säkert bättre än att ha gräddmjölk i kaffet i alla fall! *skrattar*

Tack för rådet!

Emea67
0

Japp tycker att det fungerar, det är ju godare med grädde men jag dricker stora muggar så det blir mycket grädde och kolhydrater så därför kör jag med äggmjölken Glad men skulle hellre vilja ha gräddeSkäms