Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 1603 ggr
mamski
0

"Smörvatten"

Jag har nu kommit på den perfekta ersättningen till andra varma drycker som kaffe, te och äggmjölk: Smörvatten!

Valfri mängd smör lägges i en kopp och kokande vatten hälls på. Rör om och det är klart! Enkelt, smidigt, varmt, relativt mättande och faktiskt gott! Om man inte gillar saltsmaken kan man ju ta osaltat smör.

Varför då byta ut de drycker som redan finns mot nåt så banalt som smörvatten, kan man ju fråga sig. Jo för att jag blir hård i magen av te, får värre akne av kaffe och för att äggmjölken är god men lite omständig att tillaga. Så smörvatten är min nya hit när jag vill ha nåt varmt att dricka! Dessutom får man i sig mer fett på ett enkelt sätt.

lizaohman
0

Akne av kaffe? Finns det nån undersökning som visar på att man får akne av kaffe? Ost har jag hört. Och choklad. Och att maten inte spelar någon roll för akne-utbrott, men kaffe var en nyhet. Maken och jag märker att vi får en finne nånstans ifall vi äter mer än vanlig dos kolhydrater. Vi brukar skoja och säga att japp, där kommer den kolhydraten ut!

Maggan71
0

Spontant känner jag att det där låter ganska äckligt… Men å andra sidan är smör gott. Dessutom är jag frusen om kvällarna, så en varm dryck är gottigt. Kanske värt att pröva ditt smörvatten…

Tack för tipset. Skrattande

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Saintpaulian
0

Så där gör jag med. Smör i varmt vatten funkar fint på kvällen tycker jag.

mamski
0

Ang. kaffet kan jag säga att det verkar finnas olika grader (för mig i alla fall). Värst är snabbkaffe, därefter kommer koffeinfritt snabbkaffe, sen vanligt kaffe och bäst (men i små mängder) bryggt koffeinfritt kaffe.

Inte vet jag varför det är så, men jag upptäckte det när jag i 2 dagar lagade julmat och inte hann dricka kaffe. Åt mat med kolisar i (korv tror jag det var) dessa dagar och det brukar jag få olika typer av hudproblem av (typ akne). Denna gång uteblev de dock, så resten av julhelgen drack jag te - och klarade mig ganska bra trots julgodis (lchf-varianter). Jag är extremt känslig för kolhydrater och får alltså mer finnar o dyl av att dricka kaffe.

Så smörvattnet är min nya räddning! Och det är inte äckligt, utan jättegott tycker jag som gillar smör!