Viktnedgång med LCHF
Tyvärr ser jag att väldigt många här på forumet inte går ner i vikt av LCHF, vilket gör mig lite orolig och fundersam…
Jag behöver LCHF enbart för att gå ner i vikt, inget annat. Jag mådde jättebra innan och hade inga krämpor, endast en stor övervikt.
Men många här verkar acceptera att viktminskningen uteblir, för "de har ju blivit så mycket piggare, mår så mycket bättre och värdena är på topp!"…
What???
JAG VILL GÅ NER I VIKT. 31 kilos övervikt har jag, och det är den jag vill bli av med. Jag är inte intresserad av några andra "bieffekter" man får på köpet (eftersom jag mådde toppen innan också).
Så - borde jag använda mig av någon annan viktminskningsmetod?
Om du går ner med LCHF är det ingen annan än du som kan veta. Testa, du har inget att förlora, de andra metoderna finns ju kvar. Ge dock LCHF åtminstone 3 månader, innan dess är det svårt att se nånting och hoppa mellan olika metoder är alldeles förödande för kroppen.
Att många accepterar att viktminskningen uteblir är ju oftast för att de redan testat andra metoder som inte heller funkat men de metoderna har dessutom gjort dem sjuka och hungriga vilket inte LCHF gör.
Hej Cammis!
Jag har också märkt samma sak
. Därför följer jag dels Atkins dels Sten Sture Skaldemans böcker/rekommendationer. De skriver inget om att inta massor med grädde, t ex, eller att dränka maten i smör eller såser. Atkins säger t ex att man inte ska äta mer än ca 80 gram ost och högst 2 msk grädde dagligen. Jag tror att man ska nog begränsa sig tills man når en naturlig och hälsosam vikt. Sedan öka på antal mjölkprodukter eller grönsaker/bär/nötter tills man känner vad kroppen tål.
Läs båda författarna! De har många bra och förnuftiga idéer 
Lycka till!
Jag tycker det finns många trådar med folk som går ner i vikt. Å andra sidan finns det trådar med folk som är otroligt otåliga och vill "rasa i vikt", helst allt på en gång, och inte gör det.
Det är som alltid, dom som är nöjda hörs inte, dom som är missnöjda skriker högst!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag har uppfattat det som de flesta går ner i vikt. Me oftast är det så går man inte ner så skriver man här och frågar. Går man ner i vikt så läser man trådarna bara o frågar lite annat. Jag går ner ca 1kg i veckan men det blir inte av att skriva om det.
Det allra bästa är att man är mätt o belåten hela tiden. Vilken bantningskur är man det på annars, ingen vad jag vet.
Jo, jag började Atkins Induction veckan före Jul. Hittills har jag tappat 6 kilo (ett par är nog bara vatten, så det blir nog 4 kg fett). Det är väl ca 1 kg i veckan. Skaldeman tycker att 0,7 kg i veckan är lagom bra så det fungerar bra för mig.
Jag är jättenöjd då det är en LCHF kost men med mer vägledning och hjälp. Som nybörjare med viktnedgång högst på listan tycker jag faktiskt att det är bra att följa en bok. Jag har Atkins från 2002 och har läst Skaldeman mycket.
Varför inte prova att följa en bra bok och se vad som händer?
Dogwalker: Håller med! Man är mätt och belåten hela tiden
. Underbart!