Inte hungrig - maxtid?
Vet ju att det kan vara så att man inte hungrar som tidigare eftersom kroppen i sig är en buffe, ;) men kan ändå inte låta bli att både undra och fascineras!
HUR länge kan man som max göra uppehåll mellan måltiderna? Idag sov jag länge så det blev inte mat förrän vid kl. 13. Då blev det en omelett på 3 ägg och lite grädde, ett halvt paket bacon och lite ost. Nu är klockan 19.40 och jag har inte blivit hungrig än. Känns dumt att laga mat om jag inte är hungrig!? Finns det någon "max-tid" mellan måltiderna som rekommenderas?
Har ätit LCHF sedan 1/1 och har full sprutt på ketoner. Äter ca 20 g kh per dag. Har minskat i vikt från 93,1 till 89,6 kg och mår suveränt! :) Har även typ 1-diabetes och värdena är perfekta och doserna mycket låga.
tror inte det finns någon maxtid men du kanske får i dig lite väl lite på en dag om du inte försöker äta något nu.
På lördagar/söndagar äter jag frukost vid niotiden och middag kl fem-sex, det är alltså åtta-nio timmar mellan de två målen. Det funkar OK om jag dricker vatten emellan.
Hej jag tror att det är ok att den ena dagen äter man kanske inte så mycket men imorgon äter du kanske lite mer tror att det är viktigt att man lyssnar på kroppen och äter när man är hungrig. i slutändan jämnar det ut sig. det handlar ju om att äta på ett naturlig sätt och det inebät att man äter naturlig och "ren" mat utan tillsatser och att man äter när kroppen vill ha mat. hoppas att du förstod vad jag menar krånglade till det lite:).
Okej, det låter som det är okej mao! Jo jag får nog allt i mig tillräckligt! ;) Vissa dagar när jag kommer upp tidigt kan det bli mat både 4 och 5 gånger och även idag blir det iaf ett mål till (är nattuggla). Känns så märkligt att hungern inte infinner sig sådär regelbundet som man är van vid bara!
Tack för svaren!

I bland på helger o så när jag är ensam kan det hända att jag bara äter två gånger!
Handlar nog mest om att man är harmonisk och har annat för sig som pockar på uppmärksamheten, men det har oxå hänt att jag undrat varför jag har en bankande huvudvärk.. det har då visat sig att jag inte ätit något opå hela dan!
Nu tror inte jag detta är farligt om det inte upprepas dagarna i ända, när man väl är tebax på jobbet äter man på bestämda tider!
Hungersignalerna är betydligt anorlunda numera.. förr var det fallande blodsocker o tom mage som skriade efter mat!
Numera är det mera subtilt.. eller omdet e sublimt!??
"Hunger är en känsla som uppstår hos människor och djur då magsäcken är tom. Känslan av hunger uppstår genom aktivitet i ett hjärncentrum kallat för hypotalamus, som känner av den låga nivån av glukos i blodet och dessutom tar emot hormoner från magsäcken vilka signalerar att den är tom. Bland de hormoner som styr hunger ingår bland annat:
Motsatsen till hunger är mättnad vilket kan beskrivas utifrån två synvinklar. Dels den upplevda mättnaden som kan inträffa efter en relativt liten mängd mat (prova att äta några matskedar smör utan något till) och fyllnadsgrad av matsäcken. Även tiden som olika substanser stannar kvar i magsäcken spelar roll. Atkinsdieten till exempel spelar mycket på insulinets betydelse för mättnaden."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag håller med dig Zepp att hungern är mera subtilt nu än den var förut då blev jag vrålhungrig "vill ha mat nu!!!". det tar nog ett tag tills man vänjer sig att tolka om det är hunger eller bara sug. Vill bara passa på att berätta mina hälsvinster med den nya kosten jag har bara hållit på i 17 dar, men jag märker genast att mitt sockersug är mindre och jag har inte någon över ätande som jag hadde förr. magen är lugn och fin och jag har mindre av mina exem och borta är mjällen. nu när jag skriver ned allt så ser jag vad mycket elände man har haft man trodde att man var frisk och att allt detta var normalt, men det är det inte. Jag är ochså jämnare i humöret och så har jag gått ned 3 kilo i vikt och minskat 5 cm runt midjan.
Jag försöker att äta så regelbundet som möjligt, tror det är nyttigare med mindre mål oftare än t.ex. två mål per dag.
Har också märkt att när jag skippar frukost så kan jag ibland sluta gå ner…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!