Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 979 ggr
Go-D
0

Upp ett kilo, hjälp!!

Första veckan jag körde LCHF gick jag ner 2 kilo. Bra förstås tyckte jag. Men den här veckan har jag gått UPP ett av dem!! Vadan detta? Så ska det väl inte vara?

Till frukost äter jag äggröra med ca 1.5 ägg, liten skvätt grädde och lite olivolja och en klick  smör. Mindre än ett halvt paket bacon till.

Lunch kan bli köttfärsbiff med CF. Grädde i kaffet. Inget socker.

Middag kan bli lite vad som helst inom ramen för dieten.

Jag är tillräckligt överviktig redan (105 kg till 174 cm) och har ingen som helst lust att lägga på mig ännu mera.

Desperat! Ja, det börjar bli så snart.

Vad ska jag äta och inte? Tacksam för alla tips jag kan få.

sarag
0

Prova att skippa grädden och creme fraichen helt ett par veckor.

SvartKaffe
0

Vikten varierar under dagen/dygnet med så mycket som ett kilo. Ingen idé att få panik.

Maia
0

Nej, ingen panik tycker jag heller.

MEN på det du skriver ovan verkar det som att du kanske äter lite för lite. Kan det vara så? Blir du mätt på 1 1/2 ägg + lite bacon? Hur mycket mat blir det på lunch och middag?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MsBear
0

En del som börjar äta lågkolhydratkost blir så förtjusta i tanken på obegränsad kolhydratfri kost att de överdriver det hela. Det är visserligen sant att det i praktiken verkar nästan omöjligt att öka mängden kroppsfett utan kolhydrater i kosten. Vid stort kaloriintag finns dock ingen anledning för kroppen att släppa på kroppsfettet. Den bränner det man stoppar i munnen istället för det som finns på magen. Med andra ord går man varken ner eller upp i vikt, utan står envist kvar på ungefär samma nivå.

Om du i längden står still i vikt och inte hittar någon annan klar anledning är det god chans att detta är boven. Inte sällan rör det sig delvis om okynnesätning, att äta mer än man behöver för att bli mätt, för att det är trevligt och gott. Vanliga bovar här är mjölkprodukter, grädde, ost och nötter. Eftersom de är kaloririka är det lätt att snabbt få i sig 500-1000 kalorier extra. Att man trots detta vanligen inte går upp under en lågkolhydratkost är egentligen ganska fantastiskt. Men det kan som sagt ganska lätt stoppa viktminskningen hos vissa. En del tror vidare att mjölkprodukter i sig kan har en negativ effekt på vikten genom att mjölkproteinet frisätter extra insulin.

Ett förslag kan vara att sluta helt med dessa matvaror för att se om man går ner i vikt igen. Därefter kan man eventuellt prova att börja åter med en i taget för att se om man klarar just den, utan att stoppa viktminskningen.

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=520

Vickie
0

Jag instämmer med #2 #3. Man hoppar lite upp och ner hela tiden tycker jag, försök att hålla paniken borta(lättare sagt än gjort, jag vet) Huvudsaken är ju att det i det hela taget rör sig neråtFlört

Jag har märkt att om jag äter för lite går jag upp i vikt, fast det är ju jag det. Dert är säkert olika på olika människor.

Go-D
0

Jag tackar och bockar för era snabba svar! Jag ska snarast dra ner eller utesluta mjölk, grädde och liknande.

Det är möjligt att jag äter för lite men jag ska göra vad jag kan för att få till en viktminskning snarast.

Vad gör man sås på om man inte använder grädde eller CF?

I morgon ska jag på ett seminarium halva dagen och då tänkte jag ta med räkor, kräftstjärtar, fetaost, tomat, gurka och göra nån dressing.

nobban7
0

Lugn i stormen! Din kropp har knappast hunnit ställa om sig på två veckor. Tror inte det finns nån anledning att skippa mjölkprodukterna än.
Räksallad är väl en typisk bantarmat? Du har slutat banta nu, eller hur? Visst är detok att ha med sig som matlåda men se till att få i dig ordentligt med fett också så att kroppen känner att den kan lita på dig. Några klickar smör i kaffet är inte felSkrattande Lycka till!

Minorca
0

Hej vikten går upp och ner med LCHF

Jag har snart ätit LCHF i 1 år och under denna tid har jag vägt mej ca 5 ggr i veckan. Jag tycker att det varit mycket intressant, jag har gått ner ca 10kg under detta år.

Jag kan bara konstatera att jag slår kan slå ca 1½ kg bara på mellan två dagar. Ibland beror det på om jag slarvat lite med kollisar tex ätit lite nötter eller lite rotfrukter. Har jag slarvat lite mer tex ätit frukt eller lite mycket mörkchoklad, då kan jag gå upp ca 1½ kg men efter en vecka har jag gått ner dessa vatten kg.

Ibland har jag ätit mycket salt mat så att korpen håller vätska. Jag kan också gå upp efter ovan fysisk aktivitet tex efter skidåkning, lång cykeltur eller dyllikt.Även tarminnehållet påverkar vikten. Min viktnedgång stannar av stress och dåligt med sömn.

Gabriela
0

Sen ska man inte glömma att vikten man tappar de första dagarna är egentligen vatten. Det tar ett tag innan kroppen börjar bränna det egna fettet!

Varför inte prova att dricka ordentligt med vatten, minska lite på saltet, och lägga till majonnäs i din matlåda?

Ang. såser kan man använda just majonnäs (helt hemlagad, då vet du exakt vad som finns i och är väldigt lätt att göra själv) med kryddor om du vill. Ex. på varma såser är bearnaisse och hollandaise. Alla tre liknar varandra i grunden (ägg+fett). Det är smaken som gör skillnaden!

Vidare håller jag med om att du kanske inte äter tillräckligt Obestämd. Blir du hungrig ibland? Och jag tror att mjölkprodukter är opålitliga, åtminstone i början.

Lycka till! Skrattande

Leilin
0

Hoppas det går bra för dig, vill egentligen bara säga att håll ut, troligen har kroppen inte fattat läget än:)

Jag kan också diffa hela 2kg på morgon och kväll, samma dag - så vågen är inte alltid det bästa måttsättet!

Go-D
0

Nu känns det mycket bättre! Kyss

Det känns inte alls desperat längre utan det ska bli kul att kolla vad som händer om jag ändrar om lite.  Jättetack för era kommentarer och goda råd.

Faktum är att jag även i höstas åt LCHF och det var likadant då. Gick ner litegrann men sen lite upp istället. Sen åkte vi till Mexico, all-inclusive, what can I say? Förvånad och sen var det ju jul och nyår så under hela december åt jag sockermat. Men nu är det slut med det.

Jag ska till och med testa smör i kaffet! Kanske inte på jobbet…

Undrar vad det smakar? Det låter inget vidare men jag ska testa.

"Gör inte ditt bästa - gör det som krävs!"