Socker.....en del av kolhydrater?
Hejsan svejsan igen, nu har det blivit ett par trådar, men men om man inget frågar får man ju inget veta som det så fint heter.
Hur som helst, i min glada och lite skumma 3 lchd dagar har gjort mitt bäst för att hålla sockret nere, njöt av min majonäs och festade på laxen med en fet beaneisås, men så idag….så läste jag ännu närmare på creamfesh's beaneisås som jag gladeligen hade öst på laxen med sina 2g kolhydrater /100g
men så uptäckte jag…..den inehöll ju socker :O , samma hittade jag för majonäsen, så min fråga till er nu är ju då är kolhdratsvärdet en del av "sockret" som är iför i denna majonäs samt min sås, ellermåste jag jaga nyaprodukter ännu en gång?
*orolig*

Ja, kolhydratsvärdet är också hur mycket socker det är, så om du inte triggas av det eller mår sämre av det kan du nog vara ganska lugn =)

Alla kolhydrater är egentligen socker oavsett vad det står på paketet. Av någon anledning brukar man inte räkna stärkelse, som är en polysackarid, till socker…..men det är ren glukos som sitter ihop i kedjor.

Om det står kolhydrater så är det digesterbara sådana.. men dessa blir till blodsocker iallafall!
Inget o skrämma upp sig för med ynka 2%, det är svårt att komma ner under dessa tal. även rent fett kött innehåller kolhydrater, mest av glykogen i muskeln!
"Kolhydrater är ett gemensamt namn för sockerarter (sackarider) och kedjor (polymerer) av sådana. Även vissa derivat av sackarider och deras polymerer räknas till kolhydraterna."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrater
Men det är himla bra att du börjat läsa innehållsförteckningar och ifrågasätta om du behöver äta vad som finns däri!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#3 var aldrig skrämd för 2% kolhydrater , för det är ju sjukt bra, snarare tanken på att det stog att det inehåller socker rakt upp och ner, och då blev jag lite förvirrad över om denna sockret ingick i dessa 2% kolhydrater.
Men ser ut som jag fick svar på detta , man lär sig något nytt varje dag , tack så mycket *bockar och bugar*
Man ska inte jaga sig olycklig; 0 gam kolhydrater är svårt att hitta i produkter; 2% är helt ok!
Alla produkter i ett livsmedel skall stå uppräknade i viktordning. Om sockret kommer efter saltet brukar jag tänka att det kan inte vara några mängder. Då skulle det samtidigt vara vrålsalt.
Vi skall inte jaga mygg så länge det finns elefanter brukar jag säga.
Numer pensionär i Nynäshamn

#6 i viktsorning…….hade jag ingen aning om! Som jag sa innan man lär sig något nytt hela tiden ^^.
blev bara lite paff och förvånad, då jag är helt ny till att läsa på förpackningarna på detta sätt, så måste jag ställa dessa dumma frågor också ^^
#5 2% är kanon som jag skrev í inlägg 4, var aldrig rädd för det, mest undrade om sockert var en del av kolhydraterna vilket jag fick svar på, jag trodde först dem var updelade på 2 så att säga, men ack så fel jag hade…….till min förtjusning :)