Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 6775 ggr
girlaloud
0

Mat med sig på tenta?

Jag är ganska ny på hela Lågkolhydrat grejen och är ännu inte så jättebra på att finna alternativ.

Jag har en fem timmars tenta på söndag och måste ha med mig mat. I vanliga fall hade det blivit en macka och lite godis o kanske en läsk.

Men nu???

Jag kan ju inte direkt sitta med en fläskfile och knapra.

Ost kan ju alltid ersätta godiet och mindralvatten läsken.

Men hur gör jag med det där lite större målet? Det måste ju vara något där man inte behöver kniv och gaffel.

Jennix
0

Jag skulle tänka, sånt som passar på macka men ta bort mackan. ;)

Kallt kött, ölkorv, kokta ägg, ostbitar. Du kan ju äta rejält innan så behöver du itne så mycket under själva tentan.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Maia
0

Vispa ett ägg och blanda med nån dl kokosflingor. Bred ut det i en stekpanna till en tunn platta som du steker på båda sidor. Låt svalna och bred på rejält med smör (hyvla) och lägg i ostskivor och skinka och något salladsblad (för ögonfröjdens skull). Voilà en macka att ta med i smörgåspapper. Eller också kan du ha leverpastej + stekt bacon i. En dansk klassiker! Mmmmm.

Kolla bild här: http://maia.andreasson.googlepages.com/skafferiet#lunchmacka

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

girlaloud
0

tack det där såg jättesmarrigt ut :D  ska testas!!

Melindrea
0

Senast jag hade tenta hade jag med mig varm choklad (baserad på det här receptet, men 6dl grädde/4dl mjölk), ostar och kokospannkaka med skinka. Kanske ägg- och baconmuffins (sök på Ayla)?

Dock, Jennix… Hur mycket "rejält" orkar man innan en tenta? Jag vet att jag knappt får upp ögonen i tid! =)

MimLan
0

En liten burk med någon röra, t.ex. skagenröra, tonfiskröra, etc. Enkelt.

Emea67
0

Pannbiffar kan man äta med händerna men Maias mackor såg goda ut ska bokmärka hennes/din (Maia)Skrattande blogg.

Jennix
0

#4  Ja, det problemet har jag aldrig haft. Flört Jag vet hur viktigt det är med sömn för mig, så är det nåt jag är så är jag alltid utvilad om jag ska tenta.

Påläst däremot…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

glitterfisk
1

Mitt ständiga tips i sådana situationer är ju keso blandat med creme fraiche. Brukar blanda, lägga i en liten tät burk och sedan äta med tesked. Milt, gott, mättande, luktfritt, ser ut som keso så folk tycker inte att man är helt galen….

Lycka till på tentan!

Pylle
0

Äta under tenotr handlar om att stressknapra

nötter, fläsksvålar, ostbitar, solroskärnor

knaper knaper knus

Lycka till

Minorca
0

Hej och lycka till på tenta!

Ibland saknar jag smörgåsmatsäck, pga smidigheten. Men jag hittade  Skalldemans ostbröd (från GI-Noll) recptet finns också här KiF i kategorin Bröd under namnet  OE Polarbröd. 

Jag brukar baka och frysa dessa "bröd" och när jag någon gång behöver något smörgåsliknande matsäck så har jag . "Bröden" brukar jag bre med phiadelphiaost som pålägg brukar jag ha bacon och en par gurkskivor. Jag tycker att det är mättade och smidigt som matsäck.

Vid friluftsaktiviteter brukar jag ha varmchoklad, Jag gör varmchoklad en påse mjölkpulver blandar jag med 4msk cacao, av blandningen tar jag ca 2 msk och blandar med 2dl hetvatten och en skvätt grädde. Jag brukar ta med mej en medicinburk fyld med grädde.

kaisakavat
0

Jag skulle tärna nåt kött/kyckling/fisk/reeekor e dyl Skära ner lite grönsaker, typ lök, paprika, vad man gillar. Röra ihop detta med creme fr och valfri kryddning till en sorts kall röra/sallad. Ner i burk och glöm ej gaffeln! Skrattande