Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 1368 ggr
Zlatanist
0

Hjälp med recept

Jag har ett jättegott recept på kräftsoppa som jag tänkte bjuda på i helgen men när jag nu tittar igenom det så är det med vetemjöl…. jag kan naturligtvis utesluta det men undrar om det finns något som jag kan ersätta det med? Fiskbuljongtärningar - är det ok? Eller finns det något annat man kan använda?

Man ska även ha 2 rivna morötter med, men det är inte så farligt efersom det är till 6 personer.

Tacksam för svar!

Marylojs
0

Lägg ut receptet i sin helhet här så ska du se att du kommer få massvis med hjälp och förslag på hur du kan ändra det.

Jennix
0

Jag kan inte tänka mig att vetemjöl är nödvändigt för en soppa, det brukar reda sig utan redning Tyst (sorry, kunde inte låta bli)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zlatanist
0

Ja, jag tycker också att det borde gå utan redning….

Här kommer receptet iaf:

6port

4 msk smör

4 msk vetemjöl

2 stora morötter

1 liter vatten

2 fiskbuljongtärningar

400 gr kräftost

2 dl cf

svartpeppar och dill

Grovriv morötterna och fräs tills. med smör och mjöl. Späd med buljongvattenb och svartpeppar - låt puttra en snd. Tillsätt kräftost, creme fraiche och dill. Låt puttra en stund. Lägg i kräftstjärtar och rör om så allt blir genomvarmt.

Detta är en jättegod soppa som är väldigt enkel att göra.

Kanske kan jag byta ut lite av vattnet mot grädde istället, då blir det lite simmigare.

Vad säger ni?

fia1
0

Jag skulle göra en gryta istället, utan allt vatten.

andreas0
0

#3, Gör en provomgång utan vetemjölet och utan något ersättare och se hur det blir.

Fiskbuljongtärningar är inget dåligt ur lågkolhydratperspektiv, men det är inget vidare från ett tillsatsperskeptiv med tanke på att det i stort sett bara är massa glutamat och salt.

Man kan göra en hemmagjort fiskbuljong genom att koka saker som räkskal, ben från fisk, osv., jag har inget exakt recept i huvudet, men någonstans på internet ska du väl kunna hitta något om du söker på "hemmagjord fiskbuljong".

Lite grädde, alternativt att du ökar lite på mängden Creme Freiche, är nog inte fel.

Zlatanist
0

jo, jag försöker nog öka på creme fraiche och grädde istället för vattnet.

jag har ingen lust att göra egen fiskbuljong, använder sällan tillsatser i övrigt så fiskbuljongen kör jag på egen risk Oskyldig

Tack för era synpunkter! Prova gärna receptet det är smaskens, jag brukar även lägga i fisk och minska på kräftstjärtarna, blir också jättegott!

nobban7
0

Eller ta mer kräftost