Tappar mycket i vikt
Jag började följa Atkinsdieten för 14 dagar sedan och har tappat 7 kg. De senaste dagarna har jag som Annika Dahlqvist säger lagt till mer fett och så äter jag lite mindre protein. De senasre 2 dagarna har jag tappat 8 hg. Går jag ner för fort och isåfall vad ska man göra?

Så länge du inte äter alldeles för lite, eller tappar så mycket från en relativt låg (över-)vikt, är det nog ingen fara. Jag startade på 105 kilo och tappade 7kg de första tre veckorna. Sen bromsade det upp och gick mycket långsammare.
Registrerar du vad du äter? Vi brukar alltid rekommendera den som vill ha hjälp att man skriver vad man brukar äta under en typisk dag. Då är det lättare att se om du gör nåt knasigt!
Håller med Aniara! Skriv gärna också hur mycket du väger och din längd.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag började på 76 kg och har tänkt mig att gå ner till 60 kg, väger nu 69 kg. Brukar äta omelett på två ägg och 1 msk grädde till frukost.Lunch: kött eller fisk ca 200-250g och grönsaker+sås eller dressing baserad på grädde eller creme fraiche 34%.Middag ungefär densamma som lunchen.Ibland på kvällen en bit ost.Äter mellan 10-20g kolhydrater per dag.
Glömde skriva att jag är 1,62 lång eller kort vilket man nu föredrar.
Som du skriver är det förstås inte så bra för kroppen att tappa i vikt så snabbt. Men jag skulle nog ge det någon vecka till innan jag ändrade på något! Det allra troligaste är att viktminskningen planar ut och lägger sig på en mer normal nivå.
Du har inte haft så stor övervikt, men det är ju ändå bra om kroppen och huvudet hänger med i viktminskningen. Hur ser skillnaden i midjemått ut? Om du inte har mätt det så borde du kunna se det på byxor t.ex. Har du tappat 6-7 cm i midjan också?
Jag har minskat 4 cm runt bysten och 3 cm i midjan ,1,5 cm överarm.Baken och låren som är mina problem minskar också dock inte lika mycket ca 1,5cm per lår.Har alltid varit dessa ställen där fettet är envisast.
För en del rasar vikten under en period och sedan står det still ett tag medan midjemåttet långsamt minskar och sedan kommer det en period med viktminskning igen. Ofta brukar antalet kilon och antalet cm i midjan hänga samman, det är bara det att förändringarna inte alltid kommer tillsammans.
Det är också så att man förlorar en del vatten i början av en viktminskning. För de flesta handlar det om ett par kilo, men det kan också vara individuellt.
Vad tror du om att avvakta lite och se om kilona fortsätter att rasa av dig, eller om det planar ut? Om kilona skulle fortsätta att rasa kanske du kan lägga till lite mer grönsaker, om det fungerar för dig?
Jag avvaktar ett tag.

Ida78,
gå ner för fort ett problem? Jag tror många skulle kunna tänka sig ditt problem då! 
Jag bara gratulerar och tror inte det är det minsta farligt, tvärtom. Så länge du äter dig någorlunda mätt och inte svälter dig tycker jag du bara kan vara glad så länge sdet går lätt för dig.
Var beredd på att det kan bli platåer på vägen neråt. Så du inte ger upp om du, säg, står still i vikt en dag…