Johannikas trådlösa broderi
Nu är det liksom dags att skärpa till sig med detta. Jag började ju så smått strax innan jul men föll både hit och dit under helgen. Nu har jag varit på affären och handlat. Riktig mat. Rökt fisk (makrill och lax) ägg, ostar och smör. Grädde, aioli, bacon osv. Så nu kan jag inte skylla på att jag inte har rätt grejer hemma.
Tänkte försöka skriva litet i den här trådlösa tråden för att liksom hålla koll på mig själv och tigga stöd från er fantastiska människor här på forumet. Förra gången jag drog i gång med mitt LCHF:ande var detta forum min absoluta favoritsysselsättning, den hjälpte och stöttade, kom med nya idéer och funderingar kring mat och välmående och ibland också illamående…
Jag är ju redan helt övertygad om att detta är rätt sätt att äta på. Om inte annat så märktes det när jag vandrade i kolhydraternas mörka dalar nu ett par månader…. tappade kontrollen och vräkte i mig allsköns dumheteroch onyttigheter. Så nu är det alltså dags igen, i dag har varit den första helt kolhydratrena dagen (alltså 5% eller under enligt mitt sätt att se det). Mätt och glad och präktigt nöjd!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Välkommen tillbaka!
Jag säger också välkommen tillbaks till de feta såsernas förlovade land.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
*skrattar* "De feta såsernas förlovade land"
Den var bra! Nu har jag suttit och tittat på TV om värdens fetaste barn. Deprimerande dokument om några amerikanska barn på ett "Fett-high Scool" där de fick äta endast 2 gram fett per portion!!! Och nästan inga kalorier men mycket frukt och fiber…. Ve och ve!
Eftersom man tvingade ungarna att gå 5 km innan frukost och lät dem spela boll och simma etc. på endast 1200 kcl per dag gick de ju ner en massa kilon när de var på sin skola. Men jag undrar jag hur det gick när de kom hem igen. Säkert hade de mått mycket bättre på LCHF, tror ni inte det?

Jag har också suttit och tittat och jag reagerade precis som du Johannika , snacka om fettskräck och sedan fick dom äta fritt av frukt och grönsaker, skulle tro att det inte stannade på 1200 kcal / dag, man undrar just hur det gick när dom kom hem. En kille hade ju rasat 45kg på en månad, det är inte klokt!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
I natt vaknade jag helt plötsligt och alldeles oväntat klockan tre! Inte vet jag varför men klarvaken var jag och det var omöjligt att somna om. Läste litet i min bok som är ganska tråkig vilket i normalfallet brukar betyda att jag somnar ganska direkt. Men icke. Fortfaranade klarvaken! Petade i mig en receptfri sömntablett som jag brukar använda när jag flyger långt och somnade så småningom strax efter fyra ungefär. Väckarklockan ringde 20 över fem! Då hade jag ingen större lust att häva mig upp ur sängen så jag satte fram väckaren en timme och tog det lugnt. Tur att det är en sån dag som man kan softa litet på även om man måste vara på jobbet.
Jag tror att det som väckte mig var magens ljudliga morrande och knorrande. Gårdagen var ju egentligen första dagen på strikt LCHF och det var väl allt fettet som behandlades? Fick lubba på toan i raketfart i morse. Men det känns jättebra och i dag på dagen har jag tagit med egen lunch, blir en laxfilé och broccoli. Väldigt praktiskt faktiskt. Tar ut en fryst laxfilet och lägger några klickar smör ovanpå och pepprar. Ca 150 gram fryst broccoli å så klart! Tar med till jobbet å så hinner det tina upp ganska bra innan lunch och sen hyst in i micron. Blir jättegott och så är det enkelt och väldigt snabbt att förbereda!
Nu är midagen avklarad! Jag gjorde revbensspjäll i går kväll, inte såna där man ser på amerikanska krogar utan en bunt spjäll som jag först fräste upp i smör i stekpannan, sedan lyfte över i tjockbottnad kastrull och täckte med en liter buljong och så en aning honung. Sen fick detta koka i ca en timme. I dag tog jag fram dem ur kylen och använde litet av den vätska (buljong och utsöndringarna av fettet i köttet, som en riktig fond) som jag sparat, toppade med litet rödvin och en aning soya (jag vet att det är fy fy) och sedan redde jag detta med creme fraiche gourmet och hade ångkokt broccoli med smör på till. Det blev himmelsk gott! En ny favorit!
Två och ett halvt dygn på LCHF-come-back! Och 6 hekto lättare! Jag vet att det är att utmana ödet att skriva det för innan man vet ordet av så är de där eländiga hektona tillbaka igen. Men det känns i alla fall omåttligt bra så här långt!
Det låter som du kommit igång bra. Lycka till! Och Gott Nytt År!
Jaha så har det varit nyårsafton. Fina Gubben och jag firade på tu man hand på Vildmarkshotellet som hade ett så kallat nyårspaket. Så vi blev serverade nyårssupé med en halv hummer och aioli till förrätt, oxfilet med god gräddsås (och visserligen någon slags potatiskaka, men den var det lätt att hoppa över, liksom vitlöksbrödet till förrätten) och sedan någon slags chokladmoussegrej till efterrätt. Som jag åt. Det är ju ända bara nyår en gång om året! Sen var det Brunch i dag på förmiddagen med en massa LCHF godis som stekt bacon, äggröra och vanliga kokta ägg, lax, rostbiff, ungsbakade tomater med ost på och stekta champinjoner. Gissa om det var gott och kändes utomordentligt bra ur alla synvinklar!
Gott nytt år på er alla och måtte vår kost och vårt sätt att äta röna mer erkännande ute i världe så att vi slipper skämmas, eller i vart fall komma med försvarstal varenda gång man duttar litet smör i kaffet eller vad det nu kan vara! 
I dag körde jag crosstrainer i 35 minuter och fortsatte med styrketräning i 45 minuter. Precis de sista fem minutrarna av styrketräningen började jag känna mig litet matt. Kom då på att det var sex timmar sedan jag åt frukost och att jag kört ganska hårt och tungt under styrkepasset. Glad i hågen flängde jag hem och lagade en treäggsomelett med mycket ost i! Gott och närande. Sen hävde jag i mig en grabbnäve mandlar också. Kanske mindre bra, men ändå.
God fortsättning på det nya året och jag hoppas precis som du att LCHF skall erkännas som en fullfärdig kosthållning.
Så duktig du varit idag.
Tack Mervi! God fortsättning till dig också. Ja, i dag har varit en bra dag (så här långt, som pessimisten inom mig väser). Det är så här dags på dagen som de värsta av mina demoner vaknar till liv och vill bli matade…. med allehanda dumheter, eller om det inte finns dumheter (vilket det inte gör just nu) så i alla fall för mycket av det goda!
Och visst, säkert som amen i kyrkan kom sug-monstret smygande lagom till Stjärnorna på Slottet. Men, jag besegrade det genom att genast äta litet kallrökt lax med majo och 41% CF, sedan var det otäka monstret som bortblåst! Lysande, det var egentlgen första gången jag verkligen kände i hela kroppen att det skulle hjälpa med fett och att det tämligen omedelbart stoppade sötsuget!! Hurra!
Grattis till "vinsten" över monstret.

Härligt! Lax och cf löser det mesta!
Ibland märker jag när jag tränat hårt att jag behöver äta mer, då gäller det att komma på det och ta riktig mat som lax och cf och inte försöka "hoppa över" och hamna i nåt skåp där det kanske finns mandel eller annat.
Bra jobbat!
Precis Glitterfisk! Det är exakt där jag ofta hamnar! I skåpet på jakt! I dag har jag ätit omelett med riven parmesanost till frukost, och nyss faktiskt gjort äggmjölk för första gången. Hade det i kaffet som en riktig latte. Smaksatte med både kanel och kardemumma. Riktigt härligt smaskigt faktiskt. Trodde jag ju aldrig, har läst om detta med äggmjölk här på forumet, men trots allas hänförda kommentarer har jag tyckt att det verkar äckligt. Men det var ju himla bra!
Ska nämligen försöka bli ganska strikt framöver ett tag… får se hur det går.
Äggmjölken kan smaksättas med kakao tex. och då blir det som varmchoklad. Lite vaniljpulver i är också gott. Man kan dricka den som en måltid om man har bråttom. 
Vaknade klockan 3 i morse (eller kallas det fortfarande natt då?). Magen gjorde hemska krumbukter och jag jagade snabbt iväg ut i badrummet. Lyckades sedan somna om och vaknade vid sju igen. Ännu värre krumbukter i magtrakten och himskandes ont i densamma. (It´s that time of the month). Ut i badrummet igen. Tebaks i sängen försökte jag uthärda en stund, men föll sen till föga och petade i mig en ipren. Efter 20 minuter började den verka tack och lov!
Upp sen vid tio-tiden efter att ha legat och läst en stund. Härligt! Omelett med parmesanost till frukost och sedan i väg till gymmet. Körde bröst och axlar. Mycket folk där nu som ska förverkliga sina nyårslöften. Bra för dem, men okul för mig eftersom det blir kö till grejerna och man vill ju hålla tempot uppe! Men ca 50 minuter och det kändes bra, jag håller träningsdagbok på FunBeat så det liksom peppar mig att köra på litet tyngre varje gång. Inte svårt med LCHF! Jag känner mig klart starkare och mer uthållig… skönt.
Tillbaka till rutinerna i dag! Vanlig dag på jobbet, upp halv sex och käkade min lilla omelett (2 ägg, en skvätt vispgrädde och en släng riven parmesan). I väg till gymmet och körde rygg och armar på morgonen. Till lunch har jag med mig makrill i tomatsås och två kokta ägg samt en tub Rydbergs majonäs. Tycker nog att den sm,akar snäppet bättre än andra jag har prövat.
Så får vi se vad kvällen ger… har ju litet röklt makrill kvar och tillsammans med lime-aioli blir det jättegott.
Lördag i går och vi skulle på middag till pappa och hans fru Birgitta. Vi hämtade sonen och hans flickvän och så satt vi i finsoffan och fick champagne och snittar. Ingen champagne till mig eftersom jag körde. Men snittarna var halvt ätbara för mig eftersom de bestod av dels krustader (som såg ut som en liten miniskål) med skagenröra i och pumpernickelbröd med grönmögelost på. Så jag tog helt enkelt och smaskade i mig innandömet i krustaden och lämnade själva krustaden tom på servetten. Min son tittade litet konstigt på mig när han fick se skålen på servetten. När jag sedan tog ett pumpernickelbröd och bara gnagde av osten och lämnade brödet gick det upp ett ljus för honom. Aha, sa han, inga kolisar! Jag trodde att jag hade gjort något hemsk misstag sa sonen, skulle man inte äta upp skålen? Det kanske var fantastiskt spröda mingporslinskålar eller så!
Nåväl, middagen besod av kokt kalv och sallad och broccoli. Perfekt. Sen fanns det ju risotto också, men den hoppade jag ju lätt över. Sen kom efterrätten. Vinkokta päron med vispad grädde och hallonsås. Birgitta sa: Det är inget socker i grädden Annika och bara ytterst pyttelite i hallonåsen. Vad bra tänkte jag och åt upp den mycket goda efterrätten. Precis som jag tog sista skeden med grädde insåg jag; men herregud!!! Päron är ju frukt! Och frukt är godis! Jag försökte trösta mig med att det kanske liksom hade försvunnit lite kolhydrater ur päronet eftersom det var kokt. Men på hemvägen märkte jag väldigt tydligt att det inte var på det viset! Magen knorrade och värkte och det var ett herrans liv på peristaltiken. Väl hemma besökte jag hemlighuset i en 20 minuter och fick vänta ytterligare någon timme innan magen hade lugnat sig. Vad i herrans namn tänkte jag på egentligen??? Äta päron!!!
Ja, hjälp vad man får lida för småsaker ibland! Det låter trots allt som om du är i god gång, inte minst med tanke på hur din mage reagerade ;-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
På ett sätt ganska bra att få någon slags kvitto på hur dåligt det är för mitt matsmältningssystem att peta i mig kolhydrater. Ger faktiskt mer pepp framåt att fortsätta på den inslagna vägen! 
Litet bakvänd dag i dag, glömde fina lilla matlådan hemma och fick gå och käka lunch på personalmatsalen med chefen. Det serverades chicken tikka. Petade bort en massa grönsaker och potatis kring kycklingfilén och tog en liten aning tomatsallad med purjolök. Första tuggorna av kycklingen var väl OK, men sen när filén blev tjockare på mitten så upptäckte jag att den var liksom blöt och geggig samt dessutom rosa! Blääähhh! Jag vägrade äta mer, den såg rent livsfarlig ut. Petade i mig litet tomatsallad och fick nöja mig med det. Efter ett par timmar till bakom skrivbordet tyckte jag att jag kände mig litet hungrig (kanske inte så konstigt eftersom lunchen blev ganska sparsam). Jag tittade i bokhyllan bakom mig, och minsann fanns där inte kvar en burk makrillfilé i tomatsås. Slevade i mig denna delikata rätt och fick sedan jaga i väg till en anställningsintervju med andan i halsen och tomatsås på fingarna. Men det gick bra ändå, kanske just för att jag fick litet bra mat i krävan innan! Vikten och nyttan av att alltd ha ett litet matlager i bokhyllan på jobbbet! 
Fick litet huvudbry till lunch i dag eftersom jag hamnade på restaurang. På menyn stod Raggmunk, pasta, fiskgratäng (med potatismos) och kycklingwok med jordnötssås. Efter en hel del huvudbry (hur petar man bort potatismoset i en kladdig gratäng? Eller kan man fiffla bort pastan och bara äta skinksåsen? Säkert redd sås också…) bestämde jag mig för kycklingwoken. Bra grej, broccoli och vitkål samt blomkål. Litet morötter oxå men dem skyfflade jag undan. Jättegott var det. Vet inte riktigt vad jordnötssås innehåller (förutom jordnötter) men i MinMat verkade det ändå slinka igenom hyfsat bra beträffande kolisar. Nu hemma blev det ett kokt ägg samt 150 gram Lidls Bratwürst med majo. Gott!
Vad härligt att läsa om din positiva inställning och hur du löser dina restaurangbesök och bortbjudningar! Jag blir riktigt sugen på rökt makrill!
Makrill är faktiskt himla bra på det viset. Har man ett litet reservlager både hemma och på jobbet så krävs ju varken kyl eller upphettning och det håller ju läääänge! Å så är det gott! 
I dag tog jag äntligen tag i saken. Jag ringde företagshälsovården och beställde tid för en läkarundersökning. Jag har nämligen haft en del underliga bröstsmärtor de senaste två-tre månaderna. Litet orolig blir man ju så nu fick jag tag i en sköterska där som efter att ha lyssnat på mig en lång stund sa att jag nog hellre borde uppsöka akuten. Panik! Akuten???
Hon menade att om det nu var något så skulle man kunna titta på mig med arbets EKG etc. meddetsamma istället för att jag ska få en tid om en vecka hos företagsvården, komma dit och få en remiss till någon annan doktor som kan göra rätt undersökningar. Hon var ganska påstridig om detta med att söka upp akuten baserat på hur jag beskrev mina smärtor och hur jag kände mig (frisk egentligen…. om det inte vore för de där förargliga huggen i bröstet). Så jag antar att jag bör släpa mig dit (till akuten) men det känns samtidigt löjans, jag är ju frisk som en nötkärna! Eller???
Jag struntade i akuten, jag menar hur dramatisk får man bli? Jag ringde husläkaren istället och fick tid på en gång. Kom dit, beskrev mina besvär (och framförallt min oro) och dom gjorde ett EKG som var alldeles normalt. Fick en remiss till Danderyd för att göra ett arbets EKG också, det känns jätteskönt att det i alla fall verkar som lilla hjärtat pickar på i trogen takt. Sen får man väl se vad de där konstiga smärtorna är för något, men så länge det inte är hjärtat känns det ju oerhört mycket bättre! 
Besöket på vårdcentralen gjorde att jag missade lunchen, men det märkte jag knappt. Tänk så länge man står sig på sin morgonomelett. När jag kom hem vid halv femtiden petade jag i mig litet kyckling från i går kväll som jag hade stekt upp i litet grädde och smör. Himlarns gott var det!