Gallbesvär och lchf??
Jag slutade röka för 1,5 år sedan och som många andra gick jag sakta men säkert upp i vikt. Har försökt med GI utan att jag tycker att det händer något. Är det mellanmålen som spökar månntro? Jag försöker att äta frukt, det blir mest apelsiner, samt grönsaker, företrädesvis moröttet.
Finns det någon matsedel som man kan kolla på innan man kommer i gång på riktigt. Till frukost äter jag en skiva GI-ruta med bregott och skinka, till lunch blir det någon korv eller gryta med gröndsaker till. och till kvällen blir det t.ex några skinkskivor. Nu har jag fått gallbesvär så det gör ont när jag äter. Kan jag äta grädde och ägg. Det sägs ju att personer med gallbesvär inte ska äta det.
Hej och välkommen!
Jag är ingen expert på gallbesvär men jag har förstått att gallstenar bildas när man äter fettsnålt och kolhydratrikt. När man sen börjar äta enligt lchf med mycket naturligt fett sätter gallan igång och jobbar och då kan man få besvär när stenarna ska "sköljas ut". OM man står ut med besvären så är det bara att fortsätta äta enligt lchf. Om det blir för jobbigt kanske man behöver få hjälp att ta bort stenarna först innan man börjar till 100% med kosten.
GI "tillåter" en massa kolhydrater som kan hämma viktnedgång. LCHF utesluter ju kolhydraterna i stort sett helt. Så OM du klarar av det, börja med LCHF så ska du se att något bör hända med vikten 
Läs i trådarna nere till vänster om recept och info för nybörjare. Kostdoktorn har en bra sida för nybörjare, med listor på vad man ska äta och inte. Där finns också menyer. Kostdoktorn tror jag också har info om gallbesvär, sök på hans blogg.
Lycka till!
Om du kan eller inte kan bara du svara på, testa och se vad som händer.
Vi har ingen matsedel men hos Annika Dahlqvist (botanisera bland länkarna till höger) kan du få lite tips. Från det du beskriver att du äter så blir det ganska stor skillnad, de flesta av oss äter tex inte bröd eller frukt eftersom det innehåller för mycket kolhydrater och väldigt mycket socker. Morötter äter vi också väldigt lite av, dels innehåller de en del kolhydrater och dels smakar de lite sött och det kan trigga sug hos känsliga.