Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1527 ggr
twinflower76
0

Varför skippa grädden? Nybörjare!

Har sett många som vill ersätta grädden med äggmjölk och diverse, får jag fråga varför? Förstår om man är laktosintollerant. Jag är lite ny på detta, trodde man skulle äta fet mat! Kan någon förklara-jag som älskar grädde!

lizaohman
0

OOhh grädde är mummms! Som diabetiker bör jag avstå från mjölkprodukter eftersom proteinet driver upp insulinpåslaget. För en del kolhydratkänsliga kan mjölkprodukter stoppa upp viktnedgång. För åter andra är det okey med de fetaste mjölkprodukterna, som är näringstäta (mättande) och har mindre kolhydrater än t ex fil och mjölk. Åter andra, som maken, både dricker mjölk och grädde och mår fina fisken av det. Det är alltså inget fel med grädde ur LCHF synpunkt!

nyborjare08
0

Välkommen!

Det är främst de som efter en ganska lång tid på kosten upplever att de inte går ner i vikt. Det KAN då vara gräddprodukter som kan orsaka att man står still. Men det är absolut inte alla som upplever det, många äter gladeligen grädde OCH går ner i vikt! Och det är inget du behöver fundera på i början! Glad

ariaam
0

Jaha, vad konstigt, det har inte jag hörtRynkar på näsan, det är nog som lizaohman skrev att det gäller nog inte alla! Jag har grädde i min frukostfil o i mitt kaffe mumss.Skrattande

Skaldeman
0

Jag har använt grädde under hela min viktminskning. Ett par matskedar här och ett par matskedar där. Det kan de flesta göra. Men använder man vispgrädde decilitervis kan energiintaget bli så högt att kroppen är nöjd med det man äter. Då rör den inte sina lager.

Jag tillhör dem som menar att huvuddelen av fettet ska komma från feta animaliska produkter. När den animaliska produkten råkar vara mager så tillsätter vi extra fett. Då behövs ett extra tillskott av smör, grädde, fetaost, äggulor, eller vad vi nu väljer.

Sen har vi problemet med dem som inte går ner i vikt. Det är en helt annan fråga. Dessa personer äter ofta någonting som bromsar fettförbränningen (om de nu inte äter för mycket eller för lite). Mjölkprodukter kommer ganska högt upp på listan över viktminskningshinder. Det handlar vanligen om relativt fettsnåla produkter, någon gång om vispgrädde och i mycket sällsynta fall om ost. (Smör som viktminskningshinder har jag aldrig hört talas om.)

Sten STure

Margareta
0

Grädde och mjölk innehåller mer kolhydrater än tex smör som inte innehåller kolhydrater alls.

3dl vispgrädde innehåller 9g kolhydrater vilket är hälften av de 20g som många måste ligga under för att klara viktminskning. Den som måste ligga betydligt lägre än 20g - kanske kring 10g måste skära någonstans i kolhydraterna och om grädden är en stor del av de kolhydrater som finns så är det där man måste skära.

Ren matematik alltså.

Numer pensionär i Nynäshamn

twinflower76
0

Tack för svaren! Jag tror kanske att jag äter för mycket grädde…jag äter en liten skål med 3% A-fil med grädde, några mandlar och hela blåbär som standardfrukost. Lunch blir oftast omelett med lite grädde.. salami och ost och gurka. Middag kött med fet sås och tex cole slaw, ostgratinerad broccoli el dyl. Kan ta mig en bit 70% choklad till kaffet, det kan kag ej vara utan!! Svårast är vid 21tiden då jag oftast vill ta en gräddig filtallrik till..eller en ostbit…

Jag kanske måste görja räkna ut hur mycket det blir…vill helst bara äta utan att räkna och rasa i viktFlört

Jag och min sambo har ätit lchf i 2 veckor nu och han tycker att han jämt är hungrig…och humöret blir därefter..mycket lättretlig. Som någon beskrev här så är vi mätta "upptill"med kurrig i nere i magen.

Går det över?? Bara att stå ut?

Ska på föreläsning i kväll med dr Dahlqvist, ska bli väldigt intressant

maxljungqvist
0

Skaldeman: den här listan med viktminskningshinder, har du med den i några av dina böcker? Eller kan jag hitta den någon annanstans?

Tacksam för svar!

/Max

Aniara4
0

#6 Jag tror filen är ett mycket större problem än grädden!

Margareta
0

#6 Twinflower jag tror inte din frukost ger en bra start på dagen. För mig ser den mer ut som en vanlig klenfrukost.

äter en liten skål med 3% A-fil med grädde, några mandlar och hela blåbär som standardfrukost

Om din sambo äter samma förstår jag att han klagar.

Allt det du räknar upp i frukosten innehåller kolhydrater och den totala mängden gör att ni inte blir mätta och nöjda och då sitter suget i ända till kvällen.

Numer pensionär i Nynäshamn

puschel
0

#7: Sist i SSS bok "GI-Noll" finns en lista med viktminskningshinder.

Fast det som han skriver där har många på detta forum redan sagt.

För LITE fett, dålig sömn osv.

twinflower76
0

ok, tack, blir ägg till frukost hädanefter! ska inte ge mig!!

Skaldeman
0

Max,

jag får många frågor om viktminskningshinder i min privata korrespondens. Jag sammanfattar just nu några hundra av mina vanligaste svar. De kommer i bokform framåt våren. Det blir en ny Frågor och svar, men denna gång på temat: Varför går jag inte ner i vikt?

Sten Sture

Tolstoj
0

#7: Va bra, ägg är ju nästan den perfekta maten i sitt eget lilla paket. Fast är man överdrivet förtjust i det, som jag är, så kan man ibland vara tvungen att ta bort några äggvitor…

Ren matematik som Margareta skrev

/Thomas

maxljungqvist
0

Skaldeman: ok, då väntar jag på din nya bok med frågor och svar.

Tack för din första viktminskningsbok förresten. Den har varit till stor hjälp!

Kom till Stockholm snart och håll en föreläsning Flört

/Max

andreas0
0

#0, För att förtydliga vad andra har sagt: Det är altså mjölksockret som finns i grädden som är problemet, inte fettet.

#6, Om din man är hungrig så äter han för lite. Se till att han äter lite större portioner vid måltiderna, och ha något godkänt liggande som han kan ta och stoppa i sig om han blir hungrig, t.ex. kan du förvara ost, kalla stekta kotletter, kokta ägg, osv. som går att äta kallt, snabb toch lätt. Strunta i om du tycker att det verkar för mycket, kroppen vet hur mycket den behöver.

Det är inte meningen att man ska gå hungrig på den här kosten.

Ett annat alternativ är att han har för lite fett i maten, det kan också göra att man blir hungrig snabbt.

Skaldeman
0

Max,

jag tog just en snabbtitt på din blogg. Den ser alldeles utmärkt ut. Du skriver klokt och formulerar dig väl. Tänk om jag vetat så mycket när jag var 26!

Sten Sture

maxljungqvist
0

Tack Sten Sture! Jag kommer att fortsätta blogga så länge jag behöver innan min s.k. målkropp är nådd. Den dagen kanske jag också passar på att skriva en bok om träningsnarkomanin och ortorexin som drabbar dagens samhälle, och hur man tar sig ur den karusellen (jag har själv varit med i den alltför länge utan att någonsin må särskilt bra).

Det var hur som helst kul att du tog dig en titt!

/Max