Smarriga och superenkla biffar
Jag har läst på en massa ställen att LCHF-biffar ska vara hårda och kompakta. Det kanske bara gäller fakirbiffarna iofs men jag var ändå lite skraj över att det gällde alla biffar. Provade att göra biffar idag och de blev jätteluftiga, saftiga och så goda så jag lägger ut det väldigt enkla receptet.
800 g blandfärs
2 ägg
Grädde (ganska mycket, inte bara 'en skvätt')
1 msk dijonsenap
2 pressade vitlöksklyftor
Salt & peppar
Stekte i stekpanna under lock i ca 10 min. Gjorde 6 stora portionsbiffar. Det blev hur smarrigt som helst! Åt strimlad vitkål blandat med dijonsenap och lite olja till. Man kan säkert byta ut färsen mot fläskfärs, men jag är inte så förtjust i fläskfärs så det fick bli 50/50.
Har ni några enkla recept på tillbehör till köttet/fisken? Börjar bli lite enformigt med kalla grönsaker och blomkålsmos (tror jag föråt mig på det förra veckan).
Strimla vitkålen och woka den med örtkryddor. Det är jättegott. KOmmer inte ihåg vem det var som kom med det tipset.

Jag vill gärna rekomendera blomkålsgratäng. Jag kokte blomkålsbuketter i grädde på svag värme ganska länge, så det "gottade" sig. Hällde över det i en ugnsform, saltade och pepprade och skivade en smakrik ost över. Gratinera tills osten har fått lite gyllenbrun färg. SUPERGOTT tyckte vi.
Stekta sqaush- eller auberginskivor är också gott. Man kan också gratinera dem i ugnen med ost. Bladspenat går att göra "biffar" av och gratinera i ugnen med ost ovanpå. Strimla vitkål och stek i rikligt med smör och häll sen över grädde, salta och peppra. Det var några tillbehör. Svamp, färsk eller torkad kan Du steka med lök i smör och sen hälla på grädde, jättegott. Lycka till.
Och min favorit: koka upp minst 5 dl grädde, blanda i massa riven mozzarellaost från och med nu får det inte koka osten blir grynig och ganska äcklig.., krydda med massvis av nutmeg. Men vad i hela friden heter det på svenska?! Jag fick akut problem med minnet, men ni vet den där bruna nöten som man har till stuvade makaroner.. HA! MUSKOT!
Det hjälpte att bara skriva om det. Hur som helst, häll såsen över antingen mjukkokad vitkål eller blomkål, lika gott båda delarna. Servera till egna köttbullar eller lc-korv.
aswedishsmorgasbord.com
Gudars vad hungrig jag blev nu! Det blir nog blomkålsgratäng när jag kommer hem ikväll i alla fall. Och vitkålswok imorgon. :-)
I stället för grädde i köttfärssmeten kan man använda smör. Blir lika saftiga biffar men mindre mjölkprotein. Bra om man är känslig för mjölkprodukter.
#0 Jag föredrar också 50/50, Skaldeman rekommenderade att blanda 1/3 nötfärs med 2/3 fläskfärs till sina biffar så man måste inte använda ren fläskfärs…
-Gratinerad avokadohalva. Lägg en stor klick Boursin på en avokado-halva (ta bort skalet först). Några tag med pepparkvarnen och sen baka eller grilla i ungnen- jättesmarrigt.
-"bandspagetti"- använd en potatisskalare för att skära ut remsor från en zuccinni. Stek lite lätt i smör.
- Stekta bitar av rotselleri (lite som pommes)
-brocolli eller blomkålsgratäng
-wokar av alla olika sorter

Jag gjorde köttfärsbiffar idag, till dem stekte jag färska champinjoner med mycket smör, lite salt, lite hackad persilja & lite pressad vitlök, när champinjonerna nästan var klara hällde jag ner lite zucchini också. Tokgott blev det!