Är detta som det ska???Hjälp
Hej!
En snabb fråga , är inne på min 2-3 dag och idag har jag ont i magen och har som diarré
och får springa på toa hela tiden, obs inte vinterkräksjukan utan fett "antar
jag som ska ut" vet inte trevligt men sant är detta normalt?
kram Lena72

Vad äter du? Beskriv en dag…
Jag har idag ätit :
Frukost: omelett med bacon, stekt i smör
Lunch : tonfisk i olja (avrunnen) 1 avokado , 1 kokt ägg med hamburgerdressing.
mellanmål: 1 kopp varm mjölk med smält smör.
Kvällsmat: Köttbullar och bacon stekt i smör, en bit ost.
mvh Lena72

Fett kan sätta fart på magen - det kan ta lite tid innan man vant sig.
Du kan ju testa med att sätta till lite rivna morötter - så blir det lite mer som innan…
Du kan också testa att äta magrare kött - minska fettmängden något alltså… Du märker om du får i dig för lite fett, du blir hungrig snabbare…
Har varit så för mig i perioder - löst alltså - men nu var det länge sen.
Hej Lena72!
Jag undrar vad din hamburgerdressing innehåller?Är köttbullarna hemlagade? Och mjölken tror jag är en riktig bove i sammanhanget.
Sedan tror jag att det också kan handla om en omställning av kroppen. När du fortsätter äta riktig mat (dvs LC + så naturlig som möjligt) kommer dessa besrvär att försvinna
.
Kroppen behöver tid att ställa om sig på din nya renare föda!
Jag råkade ut för precis samma sak som du efter ett par dagar med strikt LCHF. Det höll i sig i 2 dagar och efter några dagar kom det tillbaks igen. Men det gick över. Jag höll mig hemma i närheten av toaletten bara.
du ska ju inte minska på fettet i varje fall, det var ett underligt råd tycker jag!

#6 Jag tänkte så här - om man ställer om från fettsnål kost till en kost på väldigt mycket bacon (som är mycket fett) - kan magen reagera på beskrivet sätt.
Ett sätt att se om besvären minskar kan vara att dra ner något på fettintaget för att se om besvären minskar. Jag är inte ensam om att ha upplevt det - inget underligt råd - vi är alla olika och det kan ju vara så att mina erfarenheter kan hjälpa någon… eller hur?
Hej igen!
Köttbullarna jag åt idag vet jag att de innehöll något för mycket kolisar 8% , dressing 5% kolisar, men fett ska man väl äta?
mvh Lena
Jag tänkte mer på om dina köttbullar är hemlagade eller färdiglagade. Oftast så tänker jag inte så mycket om fördelningen på maten, bara den är 'ren' (utan tillsatser) och balanserad = det mesta fett + protein, lite grönt och mycket lite mjölkprodukter. Jag tror inte att kolhydraterna är orsaken till dina besvär utan att det är omställningen. Tänk på vad en alkis går genom vid avgiftning! Även om det kanske inte är exakt samma sak (?), är våra kroppar vana vid att få i sig massor av stärkelse/socker och blir 'konstig' när den inte får i sig dessa. Stå ut några dagar och försök att äta så rent som möjligt (=inget konstgjort!).
Prova lite varm buljong på morgonen! Du kan ju smälta lite smör i den om du vill. Och glöm inte att man inte måste äta frukost om man inte vill faktiskt! Ät när/om du är hungrig för det är då kroppen behöver näringen.
Den där dressingen innehåller nog massor av konstigheter, fast kolisarna är få… mmm
Lycka till, Lena72

det är ganska ovanligt att någon får rådet att dra ner på FETTET härinne, tycker inte det ser ut som om det var för mycket fett alls! Snarare tvärtom.