Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3097 ggr
katay
0

Vi som inte orkar laga mat

Kunde det inte finnas en avdelning för oss? Jag faller ifrån för jag tar till slut smörgåsar eftersom det är lätt. Eller så faller jag för att det bara går att köpa 'vanlig' mat på jobbet. Jag vet att jag kunde skippa kolhydraterna där men då blir det inte mycket kvar och det är dyra portioner.

Jag har inte ork (klarar precis att jobba) att hålla på med mat - vill ha sånt man kan köpa och plocka i sig. Och inte bara ost och kokta ägg!

Katay

molana
0

Har du provat med makrill konserver.Man behöver ju bara en sked eller en gaffel för att äta den.Det är den jag äter på jobbet som frukost.   Skrattande

katay
0

Jo, det glömde jag! Har nu skrivit en lista på det jag kommer ihåg så där direkt men vill gärna ha fler idéer :)

kokta ägg

ost

makrill

avacado

korv/salami

tonfisk

keso

kaisakavat
0

Färdiggrillat kött - fläskkarre, kyckling..

parsley
0

…och så en klick majonäs på det färdiggrillade köttet.

Margareta
0

#2 Det låter som viktväktarmat om du inte skriver vad du skall äta till.

Numer pensionär i Nynäshamn

katay
0

Hmm, det jag försöker komma på är kolhydratfattiga alternativ till smörgåsar. Viktväktarmat om jag inte lägger till fett? Fast grädde i kaffe och i keson blir det…

Isa56
0

Jag gör "röror". Blandar lite Creme fraiche o majonäs kryddar med chilipulver. Sen 2 kokta hackade ägg, en burk makrill eller lite grillad kyckling eller rökt bog(påläggsmat) . Ibland stoppar jag i lite vitkål eller blomkål, kort sagt kylskåpsrensningTyst

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Uttelille
0

Du kanske kan ta en dag då du gör massa nötbröd,fiberhuskbröd, ägg-baconmuffins osv och fryser in? Sedan massa smör, ost, färdiggrillad kyckling på det.

Margareta
0

Det finns korvar som är feta nog att kallas LCHF utan tillägg av fett.

Titta efter bland Grilstad och Böklunders korvar.

Om fetthalten är större än summan av protein och kolhydrater är korven ok. Alla Böklunder fyller det ratiot.

Numer pensionär i Nynäshamn

sussie
0

Pate' är gott även utan cumberlandsås, ta CF istället. Cumberland sås eller chutney är sött men man tar ju bara lite till så det är nog bättre än mackor.

Ica's frysta hamburgare har lite kolisar.

Turkisk yoghurt med grädde.

maxljungqvist
0

Inte konstigt att du inte orkar laga mat eftersom du inte äter LCHF. Du har ju ingen energi…

MissZapp
0

Fiber husk bröd med massor av smör och pålägg! Dessutom så tittar folk mindre konstigt på en om man äter en macka istället för en burk tonfisk.. Tungan ute

Pålägg:

Smör +..

* Olika röror på creme fraiche, majonäs samt räkor, kyckling, ägg, avokado, dill, kryddor..

* Skivad kycklingfile

* Fet korv

* Skivade hemma gjorda köttbullar/biffar

* Makrill eller tonfisk

* Ägg med majo eller aioli

* Bra leverpastej men några skivor gurka på

* Keso balndad med fet creme fraiche, kryddor och tex oliver och fetaost.

* OST! (höll på att missa… herre gud, hur kunde det hända!)

Och kom ihåg.. det blir alltid godare med ett krispigt salladsbland till! Glad

Loria
0

Jag gillar "ugnsmat" Bara att förbereda, ha i ugnen o göra andra saker under tiden, så klart gör man jätteprotioner som blir misnt 4 ofta upp till 8 lunch/middagsportioner i frysen, sen e det bara att mickrra, tina o steka eller lägga i ugnen igen (beroende på vad man gillar) när man ska äta!

Melindrea
0

#11 Det där tycker jag är litet orättvist. Det finns andra orsaker till att folk inte orkar. Jag har ätit LCHF sedan maj, och nu i vintermörkret får jag lätt slängar av Depression, och då orkar jag inte laga mat. Ibland för att "laga mat" betyder att jag behöver diska :innan: jag ens kan börja laga mat, för att jag inte har något att laga i.

MsBear
0

Jag dricker en protein shake till frukost, snabbt och enkelt! ibland blir det en pro shake aven pa kvallen om jag ar mycket trott nar jag kommer hem fran jobbet.

Forbered mat pa helgen som du kan ata i veckan, tex grillad kyckling i bitar, koka flera agg pa en gang, dela upp sma gronsaksportioner, ha fardiga bitar av isbergssallad i kylen, ostbitar, oliver, tonfisk, crabsticks etc, sea food mix som man kan steka snabbt i vitloks olja eller smor -  tar bara nagra minuter.

katay
0

Tack för alla tips! Orken tryter nog mycket för att jag varit utbränd och nu jobbar heltid. Har inga reserver.

Frångick LCHF just för att det var en extra grej att orka med och själv har jag aldrig känt att just mer energi har varit något jag fått at LCHF. Däremot lite viktminskning samt en lugnare mage…

Och vill därför köra igång igen.

Katay