Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 897 ggr
systerj
0

Matlåda på jobbet

Hur gör ni? Finns det något man kan äta som inte SAMTLIGA Medarbetare hänger sig över och frågar: "vaaad är det?"? Jag bara hatar det. Folk ska fullständigt SKITA i vad jag äter. Ska man bara säga att man äter low-carb och sen blunda med öronen medans de predikar om "risker" och annat? Hjälp!

Margareta
0

Hej och välkommen systerj… vår medlem nummer 400.
Det känns så otroligt att vi blivit så många på så kort tid!!!

Vi är många som har samma problem som Du och det finns nog lika många lösningar.
Några av oss (jag…) smusslar med matlåda och fett och andra (min man) är mer rakt på (han tar vispgrädde på pannbiff inför alla arbetskamrater de dagar det serveras pannkaka).

Det är verkligen trist att man inte får äta ifred.
Mervi brukar ha goda råd…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag gör i ordning min mat hemma och har sallad, gurka och lite andra ovanjordsgrönsaker med. Jag kör med smör helt öppet, låter det smälta när jag värmer maten. Det är jobbigt med alla kommentarerna.

Om man har lite grönsaker så ser det helt OK ut och man kan gömma det värsta under dem.Flört

Igår stekte jag kycklingfileer till middagen och hade gräddsås till. Inget annat. Har tagit med detta till dagens lunch: delat kycklingfileen i små bitar och blandat med såsen= kycklingsoppa som ser helt OK ut och smakar gott + en bit brieost.

systerj
0

ja, jag tänkte mig också något sånt. kör in köttet under en sallad med mycket olja på. :) hatar dock sallad, och framförallt att tillaga den (hack, hack, hack..) men man får väl stå ut.. :)

Airam1
1

Jag lägger aldrig upp på tallrik utan äter direkt ur min låda - som snarare är en burk. Det ska mycket till innan "man" dyker NER i burken. Jag klickar i mina aromsmör när det blivit varmt utan att nån egentligen ser vad jag sysslar med. Och jag har aldrig grönsaker med mig.

Dessutom är jag lika uppkäftig tillbaka - dvs påpekar att jag aldrig ifrågasätter de andras mat och därför räknar med att få äta min mat ifred.

Lycka till!

Mervi
0

Till fisk/lax brukar jag ta frysen spenat, tina den i smör och blanda i philadelphiaost. Jättegott och nyttigt.

Mervi
0

Airam: jag tycker det är jobbigt att äta direkt ur matlådan med kniv och gaffel, annars var ju ditt förslag jättebra.

hultiz
0

Välkommen systerj till en bra sajt med kunniga och trevliga medlemmar.

Jag är man och har det mycket lättare, vi förväntas ju att äta mycket fett och strunta i vad vi stoppar i oss, medans kvinnor förväntas vara fettskrämda. Gör precis som du sa strunta i vad andra tycker, ät det som du kommer att må bra av. De kommer snart nog att se skillnaden. Det kommer att ta tid innan du slipper försvara dina nya vanor. Trots att det gått 6 månader förstår de fortfarande inte på min arbetsplats, varför jag inte äter kakor och andra kolhydratrika produkter, men kan äta mängder med fett. De som predikar om riskerna med LCHF är ofta okunniga och har säkert läst att det kan vara farligt, skrivt av någon som är minst lika okunniga eller står på de stora matfabrikanternas löne listor.

skogsstjrna
0

vispgrädde på pannbiff  - den var kul! Cool
Jag som brukar nöja mig att ta vispgrädde i kaffet på torsdagarna.

Har man bara lite grönsaker av något slag brukar det inte bli några kommentarer hos mig. Om jag har enbart kött och fett kan det bli det, men då kan man alltid säga att jag glömde ta med mig paprikan… ;)

Jag tycker också det är jobbigt med kommentarerna, men tänker som så att så småningom syns det för alla att något har hänt med min kropp. Ja, det syns faktiskt redan, men det ska synas MERA… ;)

Mervi
0

Jag har gått ner mina kilon (det mesta av dem) tidigare, innan jag åt LC, så här händer inget. Det syns bara på tallriken, tyvärr.