Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1417 ggr
eva12
0

Hjälp med pepp och lite frågor

Hej allihop

Har ätit LCHF i 5 dagar nu. Idag känns det extra jobbigt, vill bara äta söt och bli pigg.

Har haft huvudvärk konstant och känner mig orkeslös  och så himla nere. Detta är väl övergångsbesvär? Har läst här på forumet och hittat lite om det men alla verkar klara det galant, varför kan inte jag göra det?

Jag kör förresten SSS fakirbiffar med majo, håller på att kräkas bara av lukten av biffarna.

Förlåt om jag är så negativ men det känns verkligen dåligt nu och jag funderar starkt på att skita i detta Gråter

När kommer jag må bättre igen?

Viktor-88
0

Vanliga övergångsbesvär. Övergånstiden är individuell, men efter 1-2 veckor känner man sig bara bättre o bättre (förutsatt att du under hela denna tid fått minst 60% av ditt dagliga kaloribehov från fett, gärna lite mer). Variera din diet, extra viktigt för motivationen att fortsätta i början.

Bara att uthärda, be strong!

ebet
0

Plåga dig inte! Är du trött på fakirbiff, så ät ngt annat! Huvudsaken att du lär dig kosten i det här skedet. När kroppen blir van blir det lättare kanske med fakiren

Resten är antagligen bara övergångsbesvär. Nåja, det blir inte mindre jobbigt för det, men det är övergående. Dessutom kan du prova med att äta lite mer grönsaker, dricka mer vatten, ersätta saltet du förlorar. Eller så äter för lite? Du kommer att må bättre snart!

Lycka till!

eva12
0

Har kört LCHF innan men inget har hänt, nu lossnar det äntligen med dessa biffar.

Problemet är att jag får väldigt kliande utslag av ägg under LCHF (proteinallergi??) och mejeriprodukter verkar hämma viktnedgången.

Fast jo jag äter nog för lite när jag tänker efter.

Margareta
0

Det låter tråkigt att tvinga sig att äta något som inte känns aptitligt. Då skulle jag vilja säga att fakirbiffar som enda mat inte är din grej. Vi är alla olika och måste acceptera det.

Jag skulle aldrig tvinga mig att äta på det viset. Så viktig är inte viktminskningen, även om den är väldigt viktig för mig också, men jag vill inte göra en QuickFix och sen gå upp när jag slutar. Jag vill hitta en metod som varar resten av livet och som håller mig på rätt vikt på sikt, utan att jag lider mig igenom det.

Försök hitta något som du trivs med och står ut med. Fakirbiffar är ett exempel på mat man kan äta, inte ett krav.

Numer pensionär i Nynäshamn

eva12
0

Nej det är ju sant. Tänkte kicka igång ordentligt men det funkar uuppenbarligen inte.

Konstigt så blind man kan vara. Får ta mig en funderare.

Halvdansken
0

Ta det lugnt, du har resten av livet på dig! Det tog mig 3 veckor innan jag var över "puckeln" så du får stå ut lite till.

Ge inte upp nu!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

eva12
0

Uppdatering

Tog till mig det ni sa igår och åt ägg (inga utslag än tack och lov) och äggmjölk. Ska äta annat kött och skippa biffarna ett tag.

Nu till min fråga: jag mådde jätteilla igår, antagligen av äggmjölken. Men imorse vaknade jag utan huvudvärk och jag hade ork att gå ut med hundarna! Jag var t.o.m. glad. Så otroligt skönt.
Men vad exakt betyder detta? Har fettförbränningen stannat av eller varför är jag "normal" helt plötsligt?

Skrivfeber
0

Jag provade också fakirbiffarna i början. Men som du blev det lite för mycket, och nu  klarar jag inte ens av att äta äggröra.

Gör vanliga biffar i stället och ät stekt ägg brevid eller något sådant. Det gjorde jag och funkade i alla fall.

Risken är bara att du som jag gör att du inte tycker om viss mat efter ett tag. Och det är bara onödigt. Så är du less variera dig.

Jag hade också huvudvärk i ca 5 dagar första gången, men jag ökade på lite kolhydrater i form av sallad till maten och det hjälpte, sen trappade jag ner försiktigt i stället. Bättre att äta lite sallad och bli av med huvudvärken för att hålla motivationen uppe. =)

hoppas det blir bättre snart, öka lite kolhydrater, men RÄTT kolhydrater, så kanske det går lite bättre.

Cammis
0

Eva12 >>>

Jag förstår dig precis! Jag är på min tredje dag och allt detta fett får mig att känna starkt obehag och avsmak och jag undrar om det någonsin kommer att gå över???

Men alla här på forumet verkar överrens om att det går över, så det är väl bara för oss att härda ur och tro på dem…

Lycka till, till oss! Glad

Maia
0

Jag tror att det allmänt är bra att inte gå ut för hårt. Bara att sluta med socker och stärkelserika livsmedel och öka fett (och oftast också protein) är en tuff omställning. Väldigt många av oss har varit fettskrämda i många år och att ta till sig en ny mathållning tar sin tid. Jag själv hade en hel månad av avtändning från socker och sådant innan jag tog tag i LCHF på riktigt i våras.

Och det har ju gått bra. Kolla här!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

eva12
0

Cammis

Håll ut! Jag mår mycket bättre redan (inne på dag 6 nu). Visst blir jag lite illamende av fettet men jag försöker äta det jag är sugen på. Ikväll blir det tonfiskröra med ägg MUMS!

Folk rådde mig att äta mer kolhydrater och det ska jag göra. Vad äter du för något om dagen?

eva12
0

Jo fast jag vet ju vad LCHF innebär då jag kört en gång innan men efter 2 månader gett upp. Blev för jobbigt.

Din tråd är otroligt peppande och inspirerande, hade missat den helt. Tack att du skickade den!

Cammis
0

Eva12 >>>

Tack för de orden, jag skall kämpa vidare!

Jag har ätit två kokta ägg ihopmosade med lite äkta smör och en skiva Finn Crisp med Bregott på till frukost.

Till lunch har jag ätit en stekt kycklingfilé med en halv, tärnad mozzarellaost och en halv, tärnad avokado. Över det ringlade jag lite rapsolja.

Till kvällen har jag ätit knaperstekt bacon med samma ägg som till frukosten.

Till dricka tar jag kranvatten eller röd mjölk.

Är detta bra på en dag? Jag är lite yr och svag och upplever att jag ser lite suddigt…

Jennix
0

Är du verkligen mätt på det? Speciellt i början mår man ofta bättre genom att äta MYCKET och fett!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Cammis
0

Jennix >>>

Nej, jag är inte så mätt på det (men heller inte jättehungrig), men jag får inte i mig mer (det står mig upp i halsen!)…

Jennix
0

Du blir inte mätt men det står dig upp i halsen? Kanske kan du äta mer protein, det brukar gå ner lättare än fett i början.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

eva12
0

Cammis

Det låter lite men jag förstår hur det känns, man får knappt ner nånting. Mitt tips är att variera så du inte råkar ut för samma sak som mig.

Har du provat äggmjölken? Kanske kan vara en plan så du fettar till det lite. Jag mår lite illa av den men mår genast bättre med lite te Glad

Cammis
0

Jennix >>>

Alltså, jag känner mig inte mätt i magen men däremot går det inte ner mer i halsen… förstår du hur jag menar? Det känns som att jag rapar fett, och då är man inte direkt sugen på att äta mer… Skäms

eva12 >>>

Det är väldigt många på det här forumet som mår väldigt illa av äggmjölken, så den vill jag inte ens testa… Sorry! Kanske om några månader då jag förhoppningsvis vant mig vid fett överlag. Jag dricker varken kaffe eller te…

Men hur gör du din tonfiskröra med ägg? Det lät jättegott Tungan ute

Jennix
0

#18 Jag tror jag förstår, har själv känt av det ibland vid omställningar.

Jag tror du skulle kunna äta fett kött och fisk och satsa på mer fett protein så här i början.

Cammis
0

Jennix >>>

Tack för att du förstår hur jag menar Glad Idag är fjärde dagen för mig med LCHF och jag börjar må bättre efter min svacka andra dagen…

Kan du ge exempel på "fett protein" (förutom fett kött och fisk)? Vad ingår mer i "fett protein"?

Jag älskar avokado - räknas det som "fett protein" t ex?

Jennix
0

#20  Jag menar just fett kött. ;)