Hur räddar jag min Hackmann?
Min bästa stekpanna har börjat bränna fast. Det är en Hackmann så jag vore glad om den går att rädda. Nån som har förslag? Kan man prova att bränna in den igen och hur gör man då eller är det försent.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Om det är en gjutjärnspanna så fanns det en tråd här som handlade om det. Annars vet jag inte.
Nej det är en titan eller nåt åt det hållet.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Släng den och köp en gjutjärnspanna. Har för mig att när pannor med beläggning blir så där är de slut och dessutom farliga(re).
Här har de Ronneby billigt. Tyvärr bara större. Har köpt en där. Snabbt, billig frakt. Är det förresten nån som vet någon linande butik med större sortering av gjutjärn?

Tack Hemul…(vadå - tyvärr bara…?)precis vad jag vill ha - http://shop.culina.se/?cat_id=20&subcategory=41&sct_id=41&subcategory2=0 :D
Jaha! Ja men då så. :-) Jag köpte en sån här och är jättenöjd.
Tänkte väl på mig själv som lagar mat till 1 person för det mesta. Den är lite stor och tung då. Men jag hade redan en mindre. Nu letar jag efter en ännu mindre att ha som omelettpanna och en liten gjutjärnskastrull. Både Ronneby och Skeppshults har, men inte finns de i butikerna inte.

Kolla på loppisar där har jag hittat både stekgryta och stekpanna.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Vilket bra tips Tilda T. Det blir mycket billigare.

Teflon och andra beläggningar i pannor och grytor är säkert ett påfund av de fettskrämda. Våra mödrar och urmödrar har lagat mat i gjutjärn av den enkla anledningen att järn har många viktiga funktioner för människokroppen.
Vi LCHF:are äter förhållandevis mycket kött som ju också är viktigt ur järnsynpunkt, men då ska man även veta att t.ex te, kaffe, kakao, mjölk, ost kli och ägg försvårar upptaget av järn.
Järnknep är alltså att alltid laga sin mat i gjutjärnspannor/grytor -som ju så riktigt påpekades går att handla billigt på loppis (de bäst instekta varianterna oxå). Andra knep är att anv något syrligt som tex tomatpure när man steker i gjutjärn eftersom det syrliga hjälper att lösa ut järnet i kokkärlet.
I sammanhanget är även vitamin C viktigt för upptaget av järn.

Jag har funderat om detta med c-vitaminet. En normal fröätare får i sig mängder av fytinsyror som hindrar järnupptaget medans en äkta jägarkostätare får i sig massor av järn. Kanske är det viktigt att inte få i sig för mycket c-vitamin!? Överskott på järn är definitivt inte bra….dessutom bygger RDI för C på en rapport från ett fruktbolag och inte på oberoende forskning, har jag läst, nån som vet nåt? Jag äter heller knappast några vegetabiliska oljor som behöver C för att inte oxidera för mycket.
Framför allt bygger ju alla RDI på kolhydratätare. Vi vet ju egentligen inte alls vilka mängder VI behöver äta.

Är det så Hemul? Hur då? Föklara gärna, det var intressant.
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Jag tycker att jag läst i SSS bok att han behöver inte heller sk antioxidanter då han inte äter kolhydater och veg. oljor och margariner.. Men jag fattar inte det hela. Jag äter ingen frukt och bara ovanjordsgrönsaker, lever väldigt sällan men mår kanon bra, är inte trött heller. Skulla jag ha någon vitaminbrist borde det väl märkas??? Eller?
Ja, jag tänker som Mervi. Förutom att vi (eller en del av oss ivf) unviker veg. fetter så äter väl ingen här bröd i nån större omfattning. Säd innehåller ju antinutrienter som binder till diverse mineraler och gör att kroppen inte kan ta upp dem. Alltså behöver man mycket mer av dessa om man äter bröd. Finns säker mer sånt här.
Förresten, jag har tänkt på att orsaken till att jag mådde så bra på GI kanske inte enbart var långsammare kolhydrater utan att jag bakade surdegsbröd. Surdeg förstör nämligen till stor del fytinerna i spannmål…

Tack Hemul! Tänk vad man får lära sig här… det här med kroppen är görspännande.
*stay calm - be brave - wait for the signs*
hemul: de visste vad de gjorde förr när de bakade surdegbröd, Det var nästan det enda vi åt som barn. Annat bröd var lyx.

RDI för alla vitaminerna är ju bara ett medelvärde på rena gissningar från ett gäng experter. Gissningarna är baserade på kolhydratätande. :D
Troligen behövs bara en bråkdel av RDI för C-vitaminer men desto mer av A-vitamin. Naturfolk äter ju runt 10 ggr RDI (enligt Weston Price) för A-vitamin så det verkar vara en naturlig nivå att ligga på, eller?
Jag har faktiskt blivit påverkad av WAPF och äter torksleverolja (PLUS fiskolja :-p). Känner mig lite osäker för den käre dr Kwasniewski säget att man inte ska ta tillskott. :-\
hemul… Är du inte orolig för att få i dig för mkt D-vitamin? Hur giftigt är det i för stora doser? Är lite nervös ja över det 

Se oljorna som mat….ersättning för smör bara! ;)

Toxisk dos för långtidsbehandling lär ligga mellan 62 och 100 mcg. Akut toxisk dos på ca 50 mcg / kg kroppsvikt. Jag tror att en portion ål per dag är nyttigt…det blir ju hela 60 mcg och sedan tillkommer ju annan mat….är skeptisk till att man skulle bli förgiftad av ålen, hehe! Fast kanske onödigt med torskleverolja när man äter den här maten!?
Ah, jag fick i mig 47,7mcg idag 

Inte illa med tanke på hur lite du åt! :D
Mycket fisk säger jag bara, mycket fisk… 
Nej, jag är inte orolig för det. Dels äter WAPF-människorna HÄSTDOSER (det finns en tabell där), jag tar bara normal dos. Överlever de så gör nog jag det också. Dels tycks det vara så att det är syntetiskt A- och D-vitamin som är farligt att överdosera, inte naturligt. De syntetiska kan t.o.m vara skadliga i rekommenderade doser, därav debatten om att man kanske borde sluta tillsätta dem i mjölk.
Det är inte utan att man blir lite less på allt de tvingar på oss.
Det jag ÄR orolig för är det vi pratade om, att det kanske är balansen, inte mängden, som är viktig och att ta tillskott kanske rubbar den.

Låter fullkomligt logiskt! :)