Uppåt värre :-(
Upp 1,4 kg senaste veckan. Jo, det har väl blivit en del "fusk" men ändå. Från torsdag till igår var vi i Wien. Frukosten funkade bra, kokta ägg, ost och skinka. Wienerschnitzel blev det också även om jag petade bort mesta paneringen. En ynka chokladmunk och tre muggar varm "punch", kan det ha ställt till det så? Och nu ska det bli jul också…
Mitt hemliga mål till kommande lördag känns inte alldeles uppnåeligt längre. För att klara det måste jag gå ner 2,5 kg.
Glädjande är i alla fall att maken gått ner 0,6 kg den här veckan.
Uttrycket "man kan inte äta kakan och ha den kvar" ligger alldeles för nära till hands de här veckorna före jul, eller hur? 
Sätt ett annat mål till kommande lördag, tycker jag. T.ex. att du försöker tappa de där 1,4? Eftersom en del är vatten går det säkert bra. Heja på Nobban7!!!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Problemet är väl snarare att om man äter kakan så HAR man den kvar sen?!
Strunta i viktmålet tycker jag, vågen är egentligen inte så himla intressant. Det bästa målet just nu är att komma över "snedsteget", tappa vattenvikten igen och komma tillbaka upp på banan. Lyckas du med det har du varit tillräckligt duktig för i år! Nästa år kan du fundera över nya mål.

Tack, tack. Jo, jag vet men det är ju det där med mitt tålamod också
Har inga problem att hålla mig till rätt kost till vardags men ibland känns det som om jag skulle vilja ta en bantningskur för att få snabbt resultat. Blir lite avundsjuk på maken som verkligen går ner, snart (om inte redan) är jag tjockare än han.

Om du hittar tålamod på burk så vill jag ha tips om det. Men du har ju varit på resa, du får nog ta det där med jämnmod.

En ynka chokladmunk? 
Om du börjat med lchf är du troligen både överviktig och kolhydratskänslig. Jag är nog förånad att du inte gått upp mer i vikt.
Men troligen är det mesta din viktuppgång vatten, så om du återgår till den feta, kolhydratsfria linjen kommer du gå ned i igen.
Slopa kortsiktiga mål och satsa på långsiktig hälsa! Ät lchf, ät alltid dig mätt, skippa alla kolhydratstinna "lockelser" och till slut kommer du ner i vikt…
Lycka till!
"En ynka chokladmunk och tre muggar varm "punch", kan det ha ställt till det så?"
Det är väl rätt mycket socker i punch om jag minns rätt? Tyvärr finns det inga genvägar med LCHF. Äter man sånt man inte tål så går man upp direkt eller avbryter viktnedgången. Det gäller att ta reda på vad man tål att äta, var gränsen ligger och sen bör man hålla den om man vill gå ner i vikt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#4 Jodå, jag hör av mig om jag hittar nåt
#5 Att semestern kunde öka vikten var jag egentligen beredd på men hade ändå hoppats att jag skulle ha fel.
Viktmålet till lördag är inte kortsiktigt, jag har siktat dit sen i januari men det var kanske väl optimistisk att lägga in en resa alldeles före. 
Men du! Om viktmålet är långsiktigt, så gör så gott du kan. Hoppas det går bra. Jag tycker det var bra att det bara blev de där glasen och munken. Håll ut nu, så lossnar det igen! Heja dig!

Ja, tillbaka i vardagen och förhoppningsvis tappar jag det jag dragit på mig.
Frukost: Kokta ägg, kaffe med smör och grädde
Ett par koppar kaffe med smör och grädde på jobbet. Har börjat fundera över smöret - trycker jag i mig så mycket fett att kroppen inte behöver ta av det egna kanske?
Lunch: Stekt köttfärs, zucchini, paprika och purjo.
En liten bit chokladtårta - den bara låg där och herrarna i huset gillar inte choklad…
Middag: En variant av ädelgryta
Kaffe med grädde och några ostskivor till kvällen
När man flyger tycker jag att man samlar vatten i kroppen. Har i alla falla upplevt ett par kilos plus när jag har varit i luften. Det bukar ge med sig efter några dagar.

#10 Jo, så är det nog. Har funderat på samma när vi gjort längre bilresor. Kanske är själva stillasittandet?
#12: Säkert börjar du släppa vätska nu. När jag ätit fel och samlat på mig vätska så tar det ungefär ett dygn av rätt kost innan vattnet börjar "rinna av" mig. Och då kan jag få springa på toa en gång i timmen!

Ett par koppar kaffe med smör och grädde
Lunch: Nötstek med sky och lite grädde
Middag: laxpudding (på 6 ägg)

Hm, nej jag åt inte en laxpudding på 6 ägg. Det blev fyra portioner av den.

Lunch: En gnutta laxpudding
Middag: Kycklingfilé i kokosmjölk med varma kryddor och kokt blomkål
Kvällsfika: Kaffe med grädde och ett par bitar limesill #11
Torghandel på stan och jag passade på att köpa rökt och gravad lax och pepparlax och tre rökta ålsvansar. Mmm!

Lunch: Kycklingfilé
Middag: Mer kycklingfilé, rökt ål, några bitar limesill #11 och en kopp kaffe med smör och grädde
Nu tänker jag lägga mig, ögonen går i kors.

Lunch: Kaffe med smör och grädde, kokt ägg och rökt ål
Middag: Idag var det officiella julfirandet för vår del. Kändes som det funkade riktigt bra även om jag tror vi ätit i sju timmar.

Lunch: Lax med äggröra
Ett par koppar kaffe med mjölk och några skinkskivor
"Middag" kl 21: Turkisk yoghurt, hallon, kaffe med smör och grädde och några ostskivor

Ner 0,4 kg den här veckan. Ingen direkt katastrof ändå, vi har ju firat jul också men fortfarande 1 kg mer än för två veckor sedan.
Vaddå katastrof, nästan ett halvt kilo ner är ju perfekt!

#21 Tack, då bestämmer vi det.
Frukost: Kokta ägg, kaffe med snmör och grädde
Ska öppna en lunchrestaurang hos oss och de bjöd på välkomstfrukost. Jag tog, ost och skinka och kaffe med smör och grädde.
Lunch: Baconsås.
Middag: Ugnsstekta grönsaker, stekt fläskfilé med ost.

Frukost: Kokta ägg, kaffe med snmör och grädde
Lunch: Fläskfilé, stekta grönsaker
Kaffe med smör o grädde
Middag: Lövbiffsknyten med ost o bacon, kokt rättika, bearnaisesås
Kaffe med grädde och 1/3 - 1/2 chakladkaka. Visserligen 86% men ändå…

Frukost: Kokta ägg, julskinka, kaffe med smör och grädde
Lunch: Kaffe m grädde, lite lax, korv o ost
Middag: Julbord
Kvällsmat: Blomkåls-Jansson

En riktigt ledig dag, den första på mycket länge.
Frukost: Kaffe med smör och grädde, ett kakot ägg och Blomkåls-Jansson
Lunch: Lax och Risgrynsgröt på keso med vispgrädde och hallon
Middag: Tog fram fläskfilé. ställde stekpannan på spisen och bestämde mig för att vi inte var hungriga så jag ställde tillbaka det igen. Maken tyckte att jag hade fel så han kokade ägg som vi åt. Och kaffe med grädde, några skivor lax, en bit choklad och en bit lakrits.

Frukost: Kokta ägg. kaffe med smör och grädde
Åkte upp till Birsta och fikade kaffe med mjölk och räkmacka utan brödet.
Lunch: Fläskfilé med bearnaisesås (restaurang)
Fika: Kaffe med mjölk och halv kondiskaka
Middag: Fläskfilé med långkål (finns recept i julmatstråden)
Kvällsfika: Kaffe med smör och grädde och en ostskiva
Mycket mat blev det men det är jobbigt att vara ute i mellandagsrean

Lunch: Kaffe med smör och grädde och några skivor ost och skinka
Mer kaffe
Middag: Stekt fläsk med löksås (philadelphiaost och en skvätt grädde)
Ännu mer kaffe och ett par ostskivor

+-0. Får nog se det som bra med tanke på att det varit jul och ledigt
Leverbiff med bearnaisesås, det var en ny kombo för mig :D
Tänk vad man får lära sig här på forumet!

Jo, det är maken som börjat med det och det är inte så tokigt som man kan tro

Måste pröva leverbiff någongång och hoppas att barnen äter! Själv tänker jag bara på ris och lingonsylt
. Jag älskar kycklinglever men barnen rynkar på näsan när jag äter de har smakat men nej inte deras smak.

#32 Ersätt riset med äggröra och ta några lingon till så blir det nästan som förr. Annars kan man hyvla blomkål och koka. det ser ut ungefär som ris.

Tack för tips!
Jag ska nog klara av att äta leverbiffar utan ris och lingonsylt. Läste att din man åt med bea sås och det låter helt ok för min del.

Ett par koppar kaffe (med smör och grädde om jag inte säger annat)
Lunch: Leverbiff, rättika, bearnaisesås, stekt fläsk, löksås (skrapade ner det som fanns i matdosan)
Mer kaffe
Middag: Stekte strimlad kyckling, bacon och lök. Kryddade med curry, spiskummin, sambal oelek, koriander, salt och peppar. Hällde på gröna ärtor och creme fraiche.
Och så kaffe och en ostskiva.
Har frusit som en orm hela dagen, vill inte bli sjuk till nyår. Men varför skulle jag bli det, jag har ju inte haft en enda förkylning i år, tror inte det biter på mig längre sen jag lade om till lchf.

Kaffe
Lunch: Ett kokt ägg, kaffe, en bit rökt ål
Nyårsfirande: Drink med granadin, Gulaschsoppa med tveksamt innehåll, Tjäder med rättiksgratäng, kantareller, en ynka liten bit gele och pyttelite pepparsås. Rödvin, snapsar och whisky. Sen försvann omdömet. Pannacotta med kanel och choklad tillagad av mig och ganska ok. Kaffe, likör, shots, tequila, bubbel och smågodis. Grr! Lite ölkorv också. Och några nötter. Hyfsat ändå med tanke på att jag inte alls var nykter

Vägde mig före sänggåendet inatt. Har en sån där våg som påstår sig visa fett och vatten i kroppen. Normalt brukar både fett och vatten ligga mellan 35 och 45% men igår var fettet 65% och vattnet 25%. Kan väl inte ha varit uttorkad, jag som drack så mycket igår? Och jag såg faktiskt till att få i mig mycket vatten tillsammans med alkoholen också.
Frukost: Kokta ägg. kaffe med smör och grädde
Lunch: Kaffe med smör och grädde och några skivor ost ock skinka
Middag: Stekt lax och rättiksgratäng
Kaffe med smör och grädde

Ett par koppar kaffe
Lunch: Stekt lax och rättiksgratäng
Middag: Kryddade köttfärs och bredde ut i en ugnsform. Rev mozzarella över och lade skivad aubergine bredvid. Med smör förstås. Körde i ugnen tills jag tyckte det var klart.
Ytterligare ett par koppar kaffe
Grattis! Du klarade helgerna galant. Lycka till under 2009.

Tack så mycket Mervi! Galant kanske inte är alldeles rätt ord men jag är hyfsat nöjd ändå. Dessutom har jag bestämt mig för att man inte går ner i vikt på vintern eftersom kroppen är rädd om energin. Vi har 15 grader kallt nu så jag behåller nog varje ynka gram. Men solen skiner och det går åt rätt håll.

Sårig i halsen, stel i nacken och allmänt bedrövlig. Jättesynd om!
Mer kaffe, en rejäl bit rökt ål.
Mat: Eftersom jag inte orkade företa mig nåt nyttigt uppfann jag en mat. Skar upp en kotlettrad på längden, stoppade i basilika, soltorkade tomater och ost. Saltade och pepprade. Rullade ihop och vek in i bacon vävt som här. Svepte in alltihop i folie och körde i ugnen. Tog av folien på slutet så att baconen inte såg så bleka ut. Åt med stekt blomkål.
Mer kaffe.
Vad snygg mat du gör Nobban7!!! Mmmmmm!

#44 Tack! Praktiskt när man kan använda nån annans bild för att visa
Morgonvägningen visade +-0 den här veckan också. Nyårsfrossandet ställde inte till med så stor skada som jag hade befarat och så länge vi har den här kylan tror jag inte mycket på att gå ner i vikt, Det kommer med vårsolen. Eller hur?
Ja, men det var väl positivt. ±0 är ett bra resultat om det varit fross emellan!!!

Jo, att jag inte går upp fast det är vinter är alldeles utmärkt.
Håller med Maia, +-0 är kanonbra efter en helg med mycket mat.
Kottletten låter jättegod. Jag har två i kylen som jag tänkt laga till idag och så har jag mat resten av veckan och kanske nästa också. Tack för tipset.

Ett par koppar kaffe
Lunch: Gårdagens kotlett
Middag: 8 hg köttfärs bryntes och blandades med 1 hackad gul lök, 1 grovriven morot, 1 hackad paprika, 1 hackad zucchini, en skvätt rödvin, en skvätt kaffe, lite kakaopulver, tomatpuré, dijonsenap, sambal oelek, rökt peppar, salt, lagerblad, oregano, spiskummin, kanel, brödkrydda och sist en skvätt grädde. Hann kanske inte koka ihop tillräckligt länge, vi tyckte det smakade ganska tamt. Kryddade på med salt och chilipulver och då blev det bättre.
Hoppas få en kopp kaffe innan läggdags också

Jodå, det blev kaffe, Och "något gott"
Mixade frusna björnbär med TY, vispgrädde äggula och en gnutta vaniljpulver.
Har varit lite sån idag, öst ihop det jag hittat i skåpen. Men både maten och efterrätten smakade bra.

Lunch: Kaffe med äggmjölk och äggmjölk utan kaffe
Ny bekantskap för mig, smakade välling men funkade alldeles utmärkt i kaffet.
Middag: Laxpudding på skivad, kokt rättika, strimlad rökt lax, philadelphiaost, ägg, dill, peppar och lite salt
Mer kaffe

Fortfarande förkyld men klarade hela dagen på jobbet.
Frukost; Ett kokt ägg, ett par ostskivor, kaffe med smör och grädde
Akut äggbrist i skåpet
Kaffe
Lunch: Köttfärssmojset från i förrgår. Smakerna hade vuxit tills sig nu
Middag: Stekt fläskfilé, stekta champinjoner, bearnaisesås
Kaffe med äggmjölk och ett par ostskivor

Idag klarade jag inte hela dagen på jobbet - gav upp vid elva.
Frukost: Kokta ägg, kaffe med äggmjölk
Kaffe med smör o grädde
Lunch: Lite fläskfilé, ännu mindre svamp och en gnutta bearnaisesås
Äggmjölk
Middag: Fläskpannkaka
Kaffe med äggmjölk

Hemma med förkylningen.
Lunch: En burk makrill, ett par skivor skinka, kaffe med mycket äggmjölk
Kaffe med äggmjölk
Middag: Prinskorv, kokt brysselkål med smör
Kaffe med äggmjölk, lite misslyckad "kubb"
Eftersom varken jag eller maken nånsin gillat brysselkål bestämde jag oss för att prova det. Gick faktiskt riktigt bra att äta även om det inte kommer att bli en favorit.
Maken påstår att han saknar kubb ibland så jag tänkte skapa en ersättning. Gjorde pannacotta på 2 dl grädde, 1,5 dl mandelmjöl och ett gelatinblad. I den kokande grädden hällde jag ner ett kryddmått hjorthornsalt och en gnutta vanilj. Inte smakade det kubb! Maken kryddade med kanel och tyckte det smakade mannagrynsgröt.

Andra frukost: Kaffe med äggmjölk, ost
Lunch: Bacon och stekt fänkål
Middag: Fläskfilé i kokosgrädde
Kaffe med äggmjölk, en ostskiva med Bregott
Hej nobban7!
Har lyckats missa din mattråd alldeles, men nu blir den bokmärkt, för här är ju en massa inspiration för mig som har världens dåligaste fantasi!
TACK!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

#56 Tack för att du uppskattar tråden.
Andra frukost: Kaffe med äggmjölk, Romshot
Lunch: Ostomelett
Några tuggor av mitt semla-försök, sajten är verkligen seg, orkar inte vänta på att den ska ladda upp länk (eller ilsken smiley)
Kaffe med smör och laktosfri mellanmjölk, en chokladbit 70%
Supé: Ugnsstekt lax med täcke av ädelost och CF, knaperstekt broccoli.

Ner 0,2 kg den här veckan.
nobban7, kan vi döpa om din tråd till t.ex. Nobban7s tråd? Det är lättare att se att det är din tråd då. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#60 Tack men inte den här - tänker starta en ny i övermorgon på ettårsdagen och den ska få ett mer positivt namn

Kaffe med äggmjölk
Lunch: Leverbiffar med några lingon. Jag tyckte det såg torftigt ut, min allätande jobbarkompis sa att det såg fräscht ut.
Kaffe med äggmjölk
Middag: Kycklinggryta med ostronskivling
Kaffe med äggmjölk

Så fortsätter den här tråden i Nobban7 - på andra året