Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5431 ggr
violence
0

lchf utomlands?

Åker till teneriffa den 25e januari…
Började med LCHF-dieten igår… har varit väldigt yr idag, nästan som influensa symptomer..

Men läst att det visst är helt normalt att må såhär i början.. men jaja, nu till min fråga..

Vill ju inte avbryta dieten bara för att jag ska åka iväg..
Några tips på vad man kan äta där nere?

Visst, de har väl samma mat som här…

Men jag menar,.. det är så mycket som lockar..
det goda brödet till frukost.. massa glass… restaurang besök…

ge mig tips hur man ska motstå frestelsen!

LatMask
0

App, app, app…en sak i taget, förslagsvis!

Du har bara ätit så här EN dag, och om du fortsätter på den inslagna vägen kommer du att ha ätit så här i två veckor när du åker - då har du förstås lite mer erfarenhet och "känsla" för detta.

Då är kanske inte frestelserna så stora - du kanske inte är INTRESSERAD ens!

Avvakta vad kroppen kommer att säga DÅ!

violence
0

haha, man tänker väl för mycket helt enkelt :)

men restaurang besök lär det ju bli, men får väl pilla bort de mesta kolhydraterna :)

men vad är den "nyttigaste" glassen att äta egentligen?

[Marja-Liisa]
0

Hej

Jag var ett par veckor på Teneriffa nu på hösten och tyckte att det gick fint att äta LCHF, hade lägenhet så kunde laga mat själv också.

Dom har riktigt fint grädde, nescafe med det var en bra början av dagen, ägg är gott, samt naturligtvis alla ostar och chark.

På restauranger kan man ju ta kött eller fisk med sallad. Sedan finns det ju ganska många restauranger som har buffe och då  kan man ju plocka det som man vill.

Det som var värst var ju flygmaten, hade inte valt än det vanliga, skulle behövt ha med eget.

Att motstå frestelser går bra genom att oftast kan man hitta ngn ännu godare maträtt som är ok. Och om man inte kan motstå ngt, så behöver ju inte hela semestern vara förstört heller.

Trevlig resa, sol behövs!

LatMask
0

Den bästa glassen är förstås den som innehåller massor av grädde!

Jag ska -lite OT -dela med mig hur jag njuter av glass nuförtiden: Jag NJUUUTER av den!

Alltså: först och främst måste det vara perfekt sommarväder för glass, varmt men inte stekhett. Sen ska jag befinna mig nära någon trevlig park eller liknande. För det tredje ska jag ha någon riktigt SMASKIG glasstillverkare i krokarna. De senaste åren har detta sammanfallit: Maj, Kungsträdgården, Mövenpick! ( Finns förstås massor med optimala resultat)!

Tja, vad det handlar om är förstås att hitta något RIKTIGT BRA och avnjuta detta till max, istället för att nöja sig med något halvtaskigt och …finna sig  i detta, exempel en GB-glass från kiosken…

fia1
0

Utomlands har jag ofta njutit av en glass på strandpromenaden på kvällen tillsammans med familjen. Jag tog för det mesta citronglass, kändes nyttigt. Tills den dan maken undrade om jag insåg hur mycket socker de måste använda för att glassen skulle vara ätbar…..Huuu, har undvikit glass efter det och nu när lchf kommit in mitt liv blir det ingen mer.

felixifokus
0

spanska tapas , tortillas (omeletter) och fint grillat kött med grillade grönsaker är väl inte fy skam på semestern.

violence
0

Tack så mycket för alla tips :) Får hoppas att det finns något bra på flygplansmaten iaf…

Sen tänkte jag på en sak till… vad är den optimala "picknic-maten"..
Kanske känns konstigt att fråga såhär på vinterhalvåret..

Men nu menar jag ju, att ha med sig till stranden?

nyborjare08
0

#4 Hihi, precis så resonerar jag om mitt "fusk" nuförtiden! OM man bestämmer sig för att fuska, då ska det jädrarimej vara gott, av god kvalitet och man ska NJUTA av det!

#7 Du kanske kan ta med dig en liten kylväska till stranden där du stoppar i en frusen vattenflaska (som både kyler maten och som du kan dricka av). Och sen ta med osttärningar, skinka, korvar, oliver. Lite nötter funkar (macadamia har minst kolhydratinnehåll).

MissZapp
0

Jag har oxå tänkt på att det kan bli lite klurigt när man åker på semester. Visst det finns såklart alltid att få tag på bra HFLC-mat om man bara ger sig den på det! Men det kräver ju kanske lite mer ansträngning än vad man är villig att ge under sin semester. Det ska ju trost allt vara semester och ingen jakt på mat i en vecka…

Jag känner på mig att jag skulle tycka lite synd om mig själv om mitt resesällskap äter en massa god mat och jag får hålla tillgodo med vad som finns och tillgå. Det är ju inte som hemma där man kan svänga ihop något gott och rätt!

På flyget skulle jag avbeställa maten och ta med egen. Den är ju inte så mycket att hurra för i alla fall.

violence
0

men hur är det med det där då, att ta med sig egen mat på planet?
man får ju inte ta med dricka?

nyborjare08
0

#10 menar du att man inte får ta med dricka genom säkerhetskontrollen? För man får ta med på planet, av vad jag vet. Olika bolag har kanske olika regler, jag vet inte.

Jag brukar ta med en tom flaska genom säkerhetskontrollen, som jag sen fyller med vatten i avgångshallen och tar med på planet. Där brukar det ju finnas lite affärer också som kan sälja lite ätbart.

Små babybelostar kan du säkert ta med genom säkerhetskontrollen i alla fall. Man får ju ta med vätska och krämer upp till 1 l i 1 dl-förpackningar. Ost kan i vissa fall räknas som kräm. Vet inte om babybel gör det, men de små ostarna är ju i vilket fall som helst mindre än 1 dl Glad