OT-Hund-fråga
Min hund (ja, han på bilden) har ätit lchf i snart två år. Han är 9 år, frisk och kry. Han är kastrerad och har tidigare varit lite för rund. Jag väger honom inte så jag egentligen ingen koll på vikten. Han har mycket gråhund i sig och är en "fyrkant" i kroppsbyggnad, en stadig hund. Mycket päls också, vilket gör det svårt att se riktigt när det gäller vikten. Pälsen har blivit tjockare de två senaste åren.
Men, har har lite löst hängande hud runt magen, inte runt revbenen utan bakom. Det har kommit det senaste året. Är det ett ålderstecken eller ett sjukdomstecken? Är det bara löst hängande skinn? När han ligger på rygg och man kliar honom på magen så sträcker skinnet på sig och han har inga knölar eller sjukdomtecken. En väninna till mig sa att han kanske hade cancer, hundar får ju också cancer. Hon skrämde upp mig.
Jag tror inte du behöver vara orolig, det är nog bara löst hängade skinn.
Hur din väninna kunde skrämma upp dig så förstår jag inte.
Din hund är helt normal.
Hej Chapp
Varför skulle han ha cancer?
Som du vet så blir skinnet slappare med åren, så även på hundar.
Kastrerade hundar, katter har en tendens att få "mag" häng med åren.
Oroa dig inte.
Verkar han vara pigg och äter ordentligt så var lugn.
Men förstår att du blir orolig när någon säger så om ens bäste vän!!
Är han pigg för övrigt och du inte har sett något konstigt beteende eller att dom där skinnpåsarna är svullna, så är det nog bara skinn.
Att känna övervikt på sin hund tar man tag på båda sidorna, där revbenen sitter in med fingrarna i pälsen, sen åker du med händerna fram o tillbaka då ska man skönja revbenen, men måste du däremot trycka in fingrarna ett par cm för att känna revbenen så är han överviktig vilket hundar inte mår bra av och inte när dom börjar komma upp till åren

Jag blir intresserad av vad Du ger Din hund för mat, för min Goldentik 9 år har blivit ganska bred över ryggen. Nu visade det sig att hon har underfunktion i sköldkörteln och medicineras med Levaxin. Veterinären sa, att hon skulle gå ner i vikt med det. Det har hon inte gjort och hon är hungrig jämt. Jag har ett foder som jag köper av en hunduppfödare och ibland så får hon överbliven mat, men hon är väldigt känslig och får lätt diarré av annan mat.
Jag tror inte heller att Du behöver vara orolig för "löst skinn". Det har min vovvo också.
Chapp
Har en kastrert hund på 2,5 år som er litt rund. Tar gjerne imot forslag til LCHF-mat til hund.

Bravo ox, från mälarö färskfoder (hemkörning) Orijen +massa ägg, ister, smör, kokosfett. Hunden är smalare än innan kostbytet.

Hundar och katter ska ha BARF-mat (jycke-lchf) för att må allara bäst.
BARF - Biologiskt Anpassad Rå Föda
Googla så hittar ni info om det..

Jag har försökt barfa, men han spottar bara ut kycklingvingen! Så synd då fick ju matte äta upp resten.
Sen är det inte så lätt att få tag på köttiga ben. Så jag delar upp det åt honom till köttfärsbiff och märgben.

Chappen äter mestadels råa kycklingdelar. Oftast får han en liten portion ägg och bacon av min pappa samt annat smått och gott från bordet. Kött och ben är vad en hund ska äta.
Jag tolkar svaren som att en kastrerad hund kan få löst, hängande skinn och att det inte är någo att oroa sig för. Ser inte så fint ut men tänker inte skicka honom till plastikkirurgen i första taget… Det är insidan som räknas!
Vet inte om han verkligen är överviktig nuförtiden. Han är stadig och har en mycket tjock päls. Kanske blir en hund/varg stadig av kött/ben? Han var betydligt magrare när han kom till mig, 4 år gammal och okastrerad, uppvuxen på torrfoder och renhuvuden.
*OT-markerar och flyttar tråden från Medlemmar till OT-gruppen*
OT = Off Topic
Numer pensionär i Nynäshamn

Ett ändrat beteende kan vara tecken på sjukdom, så kolla mera om han rör sig som vanligt, äter som vanligt, dricker, sover osv.
Kastrering innebär oftast att dom går upp en hel del o sen har säkert kosten gjort att han gått ner så han kanske helt enkelt har lite häng pg av det. "skaldemanhäng" *ler* du får öva han på situps, fniss