Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 6283 ggr
1234marian
0

Äppel och päronkroppar och LCHF

Är själv diabetiker och har fått ett mycket bättre liv med lchf. Behöver inget snabbverkande insulin längre men det är ingen dans på rosor. För att ha ett optimalt blodsocker måste jag äta oerhört lite kolhydrater och jag ser på mätaren ögonblickligen när jag ätit lite för mycket kolhydrater men det var inte det jag tänkte skriva om.

Genom diskussioner med lite olika personer varav ett par som är mycket duktiga inom hälsa har vi pratat om olika kroppstyper och hur man svarar på lchf. Jag har den "perfekta" kroppen för lchf äppelkropp, metaboliskt syndrom med allt vad det innebär. Däremot kom diskussionen igång när det gällde hur lchf funkar för en person med päronkropp? Kan det vara därför som det inte funkar för vissa? tänker framförallt på de som har uppenbara problem att både må bättre och gå ner i vikt. Skulle vara intressant att höra lite om det från er som varit med ett tag.

chapp
0

Det är skillnad på underhudsfett och "magfett", det som finns i magen, runt de inre organen och som sedan ju accentueras av en uppblåst, gasig, mage. Vi har väl alla båda sorterna men kanske har päronen proportionerligt mer underhudsfett i förhållande till magfett - medan det för äpplen är tvärtom?

Det hela har en del med könshormoner att göra eftersom män lättare lägger på sig magfett, blir isterbukar, får ölmagar. Likaså kvinnor efter klimakteriet.

Magfettet är mer påverkbart av stress.

Lchf=mer fett=större lugn=mindre magfett ???

Jag är själv ett päron och mina sista rester (nåja) underhudsfett kämpar för sin existens, vägrar ge sig av. Syns mest på rumpa och lår men finns förstås över hela kroppen. Snart, mycket snart, kommer jag ha slutit fred med mitt underhudsfett och låter det vara ifred, låter mig se ut som min kropp vill! Jag är normalviktig.

Aniara4
0

Jag är ett riktigt päron, och de första 15 kilona jag tappade märktes inte ett dugg på höftmåttet eller jeansstorleken, utan det var midjan som krympte, och lite grann generellt. Det tog över ett halvår innan jag äntligen kunde kränga på mig en storlek mindre jeans!

[Anega]
0

Jag har väl riktig päronkropp, 68 i midjan och 97 runt höften, och jag trivs inte riktigt med lowcarb. Fast du kanske var mer ute efter hur man svarar på viktminskning? I så fall kan jag inte tillföra något tyvärr, eftersom jag väger som jag ska.

Jea59
0

Jag har äpplekropp och gick upp 7kg istället av denna kost fast jag inte behövde det, så det resulterade till mer övervikt, runt magen.

Agyr07
0

Bra att höra Aniara4. Jag har päronkropp och ibland känns det som om jag tappat mina 4 kg i ansiktet Glad. Men det är en drös cm runt midjan också. Lår och stuss då, hmmm, 2 cm medan midjan har minskat om 8 cm. (har kört en månad nu). Jag håller då hoppet uppe om att efter 5 månader till så börjar kanske barlasten minska.

ebet
0

Samma päron här:) Aniara4. För mig försvann vikten från ansiktet, midjan och låren. Rumpan är rumpan fortfarande:)

lkn02001
0

äppelkropp och jag har gått ner 15 kg, det gjorde jag på 4 månader sedan har jag stått still fast jag har 7 kg kvar.

bazz
0

Äppelkropp och går inte ner. Varit tvungen att minska kcal drastiskt för att inte gå upp!

missaz
0

Jag kan inte säga att jag är varken äpple eller päron. Jag är jämnfördelad både på normalvikt och övervikt. Antagligen är det därför andra inte har sett att jag vägt så mycket som jag faktiskt gjort… Jag är glad för detta såklart, men det blir ju inte mindre fett bara för att det sitter överallt!

Jag har iaf gått ner 10 kg på LCHF och mår utmärkt.

mammialex
0

Jag är päron:)

Har gått ner 4 kilo på en månad och märker mest skillnad i midjan och på benen.

Har inte gått ner så mkt över bysten heller vilket jag är glad för, vid den vikt jag har nu brukar det synas dramatiskt i ansikte och över bröst men det gör det absolut inte. Det är BRA!

lkn02001
0

okej, kanske ska revidera. jag har ju inga fågelben direkt så äppelkropp kanske jag inte är. bara grov`?