Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2744 ggr
Kriss
0

Mat i Indien

Jag ska snart åka till Indien och funderar lite på maten där. Det fungerar kanske om man utesluter ris m m. Sallad ska man ju akta sig för p g a bakterier, har inte tagit medicin mot turistdiarré. Kokta grönsaker går tydligen bra. Någon som har erfarenhet från Indien.

Pasi
0

De blir arga då man försöker äta upp deras heliga kor!Obestämd

KickiL
0

Har ett par kollegor som var där nyligen. Dom åt mycket från havet. Minns deras lyriska beskrivning av en måltid på stranden…lär ha varit fantastiskt.

Fjallraven
0

Beror på vars ni ska, om ni är kring turistställen eller ska åka en egen rutt?

Annars, ät mycket grillat! Dom har jättefin fisk och deras tandoori är inte nåååååådig!

Åt bland den godaste grillade köttbiten när jag var där, hur mör som helst!

Sen säger dom att hummern ska vara jättefin(och billig) också, men vi var så nojiga så det blev ingen för oss :(

Om inte annat, så kanske ni får köra lite mer GI och äta linser och liknande?

Ha en trevlig resa!

sussie
0

Jag var där förra vintern, de tycker man är lite konstig om man inte vill ha ris. Jag förklarade att jag får ont i magen av ris och då var det inget problem att få grönsaker i stället, dom skrattade och ruskade på huvudet men det gick bra.

En säng av magsjuka får man nog räkna med så ta med immodium eller liknande! Vi reste runt i norra Indien och badade i Goa alla utom en blev mer eller minder sjuka.

lunah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Handsprit, handsprit handsprit! Köp på apoteket och ha med dig hela tiden! Sprita händerna före och efter du äter! Alltid!

Det finns mycket gott att äta som innehåller få kolhydrater.. Palak Paneer är en av mina stora favoriter!

Om du skall unna dig någonting kolhydratigt någon dag så måste nu nästan testa naanbrödet med ost och vitlök - brukar vara mer ost än bröd. Fantastiskt gott!

Det finns mycket woker och liknande - bara att ta utan pasta/ris. Vanligast tyckte jag det verkade vara med olika röror att ha till ris - och då beställer du bara utan!

Du borde dock akta dig för de flesta av dryckerna - då de oftast innehåller galet mycket socker!

Ett viktigt tips är att köpa Resorb på apoteket också. Ta en på morgonen, och en på kvällen - det gör att ni slipper uttorkning och huvudvärk! Guld värt!

Hoppas att du får en underbar resa! Indien är helt fantastiskt!

(Bifogar en bild som jag tog i utkanten av en by där vi var och besökte ett tempel)

Ullstrumpan
0

Grundtipsen är att äta där lokalbefolkningen äter, och samma sak som de äter. I många hindudominerade områden får då köttet per automatik stryka på foten, men hellre det än att bli magsjuk… I turistområden där det är ont om lokalbefolkning får man se var "långliggarna" äter istället.

Råa frukter och grönsaker ska man ju vara försiktig med, men om de är skalade är de okej. Det finns massor av smaskiga grönsaksanrättningar (sabzee) som ofta är förvånansvärt feta. Dal är curry på baljväxter, så det kan man undvika, likaså aloo (potatis). Väljer man milda rätter är det lätt att hoppa över riset, särskilt om man äter curd (yoghurt) till. Maten är så billig att man kan beställa en extra rätt om man mot förmodan inte blir mätt utan riset. Paneer (färskost) är också smaskens och ihop med yoghurten den huvudsakliga proteinkällan för många indier. Många restauranger serverar omelett till frukost (den brukar vara ordentligt genomstekt, men säg till om du är orolig).

Vatten kan vara den största faran. Vägra is! Om hotellet har en automat med renat vatten, fyll på en vattenflaska där. Annars blir det till att köpa mineralvatten. På restaurang är lime soda med eller utan salt (men inte sån med socker!) en utmärkt törstsläckare en varm dag.

clajo
0

Det finns massor av kötträtter av både lamm och kyckling som är underbara. "Mixed vegetables" (grönsaksgryta) är gott till.

Du har fått många bra tips, men jag flikar in några till och upprepar det som upprepas bör:

• Beställ alltid "mineral water, no ice" på restaurangerna.
  • Använd sugrör (lätt att ta med).
  • Tvätta händerna ofta, särskilt efter att du har hanterat pengar.
  • Säger som #5: handsprit! (Jag körde även med invärtes sprit, dvs en hutt whisky innan varje måltid, medhavd i små mini-Tupperware…)
  • Frukt som du kan skala själv funkar, om du äter det.

Bara för att indierna inte reagerar på maten, betyder det inte att det är okej för oss - vi har helt enkelt olika bakterieflora. Men de har alldeles utmärkt diarrémedicin om olyckan skulle slå till!

Om du inte blir sjuk av kolhydrater, så kan jag ändå rekommendera att smaka på den andra maten också (om du står ut med lite viktökning). Jag menar; hur ofta åker man till Indien?!

Jag skulle absolut äta av pilaf ("polaow") som är kryddat ris och samosas (en slags pirog) och annat. Men det är ju jag…

Hoppas du får en trevlig resa!

clajo
0

Här kommer en lite matbild till (från Agra)!

Pasi
0

#8 Det såg gott ut….och den skulle tom räcka för att jag skall bli mätt!Flört

chilisalsa
0

Många är ju vegetarianer såklart. Men även den indiska vegetarianska kokkonsten kan vara underbar LCHF-kost. Finns många grönsakträtter med rel. lite kolhydrater, ofta stekt i ghee. Att man inte ofta har rotfrukter (kan ju skada nån stackars mask när man tar upp dem) i sina vegetariska rätter gör att de ofta är helt okej tror jag. Och gillar man stark mat så har man kommit rätt Glad

Medarbeterare på Kost

chilisalsa
0

Många är ju vegetarianer såklart. Men även den indiska vegetarianska kokkonsten kan vara underbar LCHF-kost. Finns många grönsakträtter med rel. lite kolhydrater, ofta stekt i ghee. Att man inte ofta har rotfrukter (kan ju skada nån stackars mask när man tar upp dem) i sina vegetariska rätter gör att de ofta är helt okej tror jag. Och gillar man stark mat så har man kommit rätt Glad

Medarbeterare på Kost

Kriss
0

Tackar så hjärtligt för alla tips och råd.

majsan332
0

Tack för alla bra tips…… jag ska också till Indien.

Jag har bett om LCHF-mat på flyget men det gick inte att ordna!!! Tänkte nog inte att det skulle vara möjligt men de fick i alla fall tänka efter och kanske någon som tidigare inte visste att detta fanns vet det nu!