Mängd protein och fett
Hej!
Har nu inte ätit "synliga" kolhydrater, alltså bröd,ris,pasta och potatis tex, på ca 2-3 månader. Äter också mycket fett, läser här och på många andra ställen för inspiration och recept.
Nu till min fråga…verkar som om många har stenkoll på exakta proportioner i det dom äter och för protokoll och så…jag får panik bara jag tänker på det. Jag har i alla mina sk försök att gå ned i vikt alltid fallit på att jag inte har tid/ork att skriva ned och hålla exakt koll. Är hemmamamma med 4 barn och tiden finns liksom inte. Är så glad och nöjd med att ha ändrat kosten nu och att jag mår så bra…
Alltså:måste man ha exakt koll?
Mår du bra och har den viktminskning du är nöjd med så finns det väl ingen anledning att hålla koll? Jag har kört sen 1/10 och räknar ingenting, har ibland kollat på min mat-kanske 3 -4 gånger. Jag har bestämt att inte stressa upp mig och ge kroppen en chans att komma igång i lugn o ro med den här kosthållningen. Jag har tänkt att om jag efter 6mån inte är nöjd med viktminskningen så ska jag börja räkna mer vad jag äter. Så ingen panik-lycka till!
#0, Det finns ingen anledning att ha koll om man inte vill, dom som gör det gör det bara för att dom är nyfikna. Är det inget du är interesserad av så hoppa över det och fortsätt som du gör bara.
Här är en till som varken väger eller mäter. Inte mig själv heller
Jag har hållt på i 5,5 månader och tänker ungefär som opssk. Det här är ett livsval för mig och jag vill inte stressa upp mig för att jag äter/inte äter ett visst antal kalorier. Jag äter tills jag blir mätt. Visst kan jag kolla på minmat nån enstaka gång för att få ett hum om vad jag får i mig men det styr mig inte.
Däremot ångrar jag lite nu att jag inte åtminstone mätte mig när jag började. Nu har jag ju inget att jämföra med mer än kläderna som blir allt säckigare 

jag väger mig och mäter mig mest för att jag får en lyckokick när jag går ner och blir mer beslutsam när jag går upp. Så det funkar som en motivationskälla för mig.
när det kommer till maten däremot kollar jag inte innehållet så mycket, känner i stället efter på om jag mår bra eller inte. Jag äter tills jag blir mätt (dock för fort, såjag får i mig för mycket i alla fall).
Men så länge du mår bra tycker jag att du gör rätt. Man behöver inte hålla på att väga och mäta sig om man inte vill. Man behöver inte heller kolla innehållet i maten om man inte känner för det.
Gör det du trivs med så blir det hela mindre stressande. Stress 'r inget bra.
fortsätt som du gör och ha inte panik över hur andra gör. Det är skönt med att vi gör olika allihopa =)
#1 Det låter bra, jag kanske också ska kolla efter ca 6 månader, är rädd att stressa upp mig i onödan. Tack!
#2 Det låter bra! Tack.
#3 Jag har inte heller vägt eller mätt mig! Folk har börjat kommentera att det syns i ansiktet att jag gått ned och jag känner mig lite mindre på vissa ställen på kroppen, men det är inte någon superstor skillnad. Jag tänker ge detta tid!
#4Jag äter nog också lite för fort har jag kommit på…ska försöka skärpa mig med det. Tack för peppning och tips!