Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1165 ggr
igooria
0

hjälp m lchf!!

Hej!

Jag har precis börjat äta enligt lchf, eller iaf försöker jag göra det. Känns dock som att jag äter fel, kanske för mkt eller nåt. Dessutom blir min kolhydratnivå hög. idag har jag ätit följande, uppskattningsvis:

45 g quorn korv, 1 ägg, 35 g majonäs, 100 g vispgrädde, 100 g tonfisk, 60 g purjolök, 5 g gräslök, 10 gram ost 28%,30 g fet creme fraiche, 90 g isbergssallad, 35 g färskost 33%, 270 g blomkol (i mos), 1 avokado

visserligen är jag väldigt mätt… och när jag räknar i ett program är det 9% kolhydrater… jag behöver lite tips. tror att jag läst på för dåligt :)

Maia
0

Hej och välkommen!

Vad är det egentligen som gör att du tycker att det verkar fel? Låter förstås som om du skulle kunna ligga på lite lägre procent kohydrater, men hur många gram blev det? Kanske borde du äta mer protein eller fett, men det är svårt att bedöma. Hur många gram blev det av dessa tre grupper?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

igooria
0

alltså, programmet räknar inte ut vikter.. men du gav mej en tankeställare nu, jag äter kanske alldeles för mkt av allt ?!! för om jag bara räknar ihop alla de där summorna i huvudet och tänker att kolhydraterna va typ 10 procent blir det ju typ 85 gram kolhydrater… hmm ändå är mina potioner jäkligt små nu tycker alla :/

Zepp
0

Energi kcal:

1341,70

Energi kJ:

5611,05

Proteiner:

54,53

Fiber:

12,41

Kolhydrater:

24,51

Vatten:

678,25

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

112,59

Kolesterol:

510,98

E-mättade:

42,60

Mättade:

47,69

F-mättade:

13,42

Vitaminer:

A:

1054,35

B1:

1,09

B2:

0,77

B3:

16,68

B6:

1,02

B9:

269,20

B12:

3,73

C:

106,85

D:

5,93

E:

12,30

Mineraler:

Fosfor:

746,60

Järn:

5,19

Kalcium:

385,00

Kalium:

1842,30

Magnesium:

128,00

Natrium:

1055,40

Selen:

64,53

Zink:

7,27

60Gram Ägg kokt
45Gram Quorn svampprotein färs bitar filé
35Gram Majonnäs 90% fett
100Gram Vispgrädde 40% fett
100Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen
60Gram Purjolök kokt
5Gram Gräslök
10Gram Ost hårdost 28% fett
30Gram Crème fraiche 34% fett
90Gram Isbergssallat
35Gram Färskost 33% fett Cantadou
270Gram Blomkål kokt utan salt
50Gram Avokado

http://www.minmat.net/counter.php

Uppskattningsvis äter du för lite.. såtillvida du inte är 130cm lång!

För lite protein oxå.. ät fett kött/fisk så lär både fett o protein öka samt energin.. svälter du så minskar ämnesomsättningen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

igooria
0

hahaha 130 är jag inte, snarare 167 :P men hur f-n ska jag orka äta mer? =) jag är mätt hela tiden, har aldrig upplevt det tidigare..potionerna är små men så sjukt mättande. jag åt middag vid 18.30 och har itne en endaste hungerkänsla nu.. och detta kommer från någon som inte har gjort annat än äta innan…. fast då har det varit pizza å godis snarare…jag äter inte kött, men ska försöka äta mer fisk alltså!! tacksam för att ni svarar!

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej och välkommen igooria!

Vilken kanonkompis du är zepp som hjälper våra nya medlemmar så gentlemannamässigt.

Det tackar vi särskilt för!

Numer pensionär i Nynäshamn

igooria
0

kan man äta proteintillskott?? om det är rent protein o inga kohydrater? tänkte mest att de underlättar mitt intag av protein

igooria
0

tackar för välkomnade =) roligt att jag hittat hit :D

Zepp
0

Såg nog helst att du åt fisk i stället.. ät så naturlig mat som möjligt!

Vi lutar nog mest åt att man skall följa sina hunger/mättndads-signaler.. men man kan hålla koll på kalorierna så man inte lurar sig själv!

Hunger känns på ett annat sätt när man inte längre får ett fallande blodsocker.. ibland kan det vara så difussa signaler så man märker inte dessa fören man får huvudvärk av för lite mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

igooria
0

mmm jag kanske måste tänka mer på om jag e hungrig eller inte då =)… men jag är väldigt förvånad att jag aldrig har nåt sug efter godis heller, trodde inte det var möjligt vad gäller mig… hur mycket kalorier skall jag äta på en dag då jag äter sån här kost då? har mest haft koll på kohydraterna jag =)

Wildrat
0

#9 Minst 1500, gärna 2000 eller upp emot 3500kcal om du klarar av att äta så mycket.

igooria
0

oj, okej… då blir det till att kämpa nu då =).. kom på att jag va inte nåt snille när jag funderade på hur många gram kolhydrater jag ätit.. hehe kan ju va bra å räkna in att maten innehåller annat än just fett kolhydrater o protein kanske:)

Pasi
0

#11 Man måste inte alltid äta mycket….det kan hända att din kropp plockar ut en del fett ur sin samling och man blir inte så jättehungrig då.

Vegetarian (som äter ägg, mejeri och fisk)?Glad

igooria
0

hehe ja alltså jag brukar säga att jag e veg som äter fisk… för folk frågar så jäkla mkt annars… de e helt klart enklast för mej… vad jag benämner mig som spelar för mig mindre roll… folk fattar lättast min kost den vägen :)… ägg o mejeri kan man ju äta beroende på vilken gren av alla dessa inte ätare man är :P