Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 11458 ggr
mikaelj
0

Varför man är hungrigare i början...

Från The Ketogenic Diet av Lyle McDonald.

Det bästa är att skära ner helt på kolhydrater i början:

In some clinical situations such as post-surgical trauma, providing glucose or glucose with protein caused greater protein losses by preventing the adaptations to ketosis from occurring.

samtidigt som man äter stora mängder protein & fett

After much research, it was concluded that a protein intake of 1.5-1.75 grams protein per kilogram of ideal body weight (ideal body weight was used to approximate lean body mass) would spare most of the nitrogen loss, especially as ketosis developed and the body’s glucose requirements decreased.

och efter några veckor har kroppen ställt in sig på ketondrift

To briefly recap, during the first weeks of ketosis, approximately 75 grams of glucose must be produced (the other 18 grams of glucose coming from the conversion of glycerol to glucose) to satisfy the brain’s requirements of ~100 grams of glucose per day. After approximately 3 weeks of ketosis, the brain’s glucose requirements drop to approximately 40 grams of glucose. Of this, 18 grams [… from] glycerol (fett), leaving 25 grams of glucose […] from protein.

Så proteinbehovet är en smula högre på lågkolhydratkost, ungefär 40g verkar det som.  Minsta mängd protein för att förhindra muskelnedbrytning på en icke-ketogen kost brukar beräknas till 0,6g.

Ponera att man väger 70 kg.  Det ger 42g för kroppsunderhåll plus 40g för socker, eller ungefär 1g/kg kroppsvikt.

Dock: äter man en del kolhydrater minskar det behovet; samtidigt skall man se till att inte äta för mycket heller, det är nog där siffran <20g kommer (för då är kroppen inte i ketos och man blir av med muskler, obra).

Maia
1

Bra sammanfattning! Inte minst the brains requirements drop, dvs. man behöver helt enkelt lite mindre!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

mikaelj
0

Mm, en keton-anpassning sker.

ifocus
0

"(för då är kroppen inte i ketos och man blir av med muskler, obra)

Snälla förklara…Förvånad

mikaelj
0

Jag har inte fått mer än det stycket refererat till mig, men jag tror att det är såhär:

När kroppen är inställd på att använda sig av glukos för kroppens energiförsörjning krävs ett ständigt intag.  När det tagit slut kommer kroppen omvandla muskelprotein till glukos (1,6g till 1g glukos). Efter ketonanpassning behövs en mindre mängd glukos, eftersom kroppen då kan använda sig av ketoner (= fett) i större utsträckning som energikälla.

Men -- gissar jag -- det är nog bara relevant vid lågkaloridieter/svält, för normalt har man ett glykogenlager i levern och i musklerna som borde täcka behovet.

ifocus
0

Okay..Tack..

Var inne på en Bodysida….

Fick del av denna disk….Om jag inte fyller på med kolhydrater efter träning..kommer kroppen ta av musklerna..eftersom… det är jobbigare  (och tar för lång tid)för kroppen att använda fettet som energi efter träning..o min träning kommer med tiden inte ge några bra resultat…Har kroppen bara tillgång till fett o protein så kommer den bryta ner istället för bygga upp…Låter som en liknande tanke som för den som äter för lite kcal på en dag..

Skrikandes..eller??????????????????????????????????????????????

Har läst en massa länkar om folk som tränar seriöst på lc-kost…är det för nytt eller är det för lite studier på vilka effekter det får på lång sikt???????????????????????

matsmurfen
0

Tack för info Mikael, väldigt intressant!

Wildrat
0

#5 Det där gäller bara för den som äter för lite. 1-2g protein per kilo kroppsvikt och sen fett som matchar ger absolut tillräckligt för både uppbyggnad och drift.

ifocus
0

okay…det låter bra..det stämmer inte dt då..att det skulle ta för långtid (jobbigt för kroppen som är lat om den får välja)..att anv.fett som energi efter ett pass att den bryter ner protein istället då??…

De var vääääldigt säkra på sin sak nämligen…

Jag vill bara veta mer..inte provoceraSkrattande

dufva
0

Det gäller bara när man inte är omställd till fettdrift vilket vi ju är men den vanlige sockerdrivne förstås inte är.

Dom där tvärsäkra vet uppebarligen inget om LCHF och träningTungan ute..

Zepp
0

Dom är så klart tvärsäkra på sin sak för dom har fått lära sig att vi inte klarar oss utan kolhydrater!!! Skrattande

"Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1373635

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ifocus
0

Men då blir det en fråga till om ngn orkar….

Det tar ett tag för kroppen att ställa om sig,om jag förstått saken rätt..flera månader????

innan kroppen går på fettdrift…o om man fuskar blir det ny omställning..vad händer under den tiden??? Jag har alltid ätit ordentligt med kolhydrater..så det är ju min kropp inställd på..i flera månader framåt..så då kommer den väl o "käka" upp mina muskler under den tiden dåGråter(hemska tanke)

nr-9
0

#11 Jag var ute och sprang 9km bara några dagar efter att jag började med LCHF. Kein Problem!

Wildrat
0

#11 Det tar ett tag för kroppen att vara HELT omställd men det lär väl gå gradvis och inte allt på en gång? För hjärnan tar det ca 2 veckor, för kroppen upp till 6 månader eller nåt. Om man är aktiv innan och fortsätter med det verkar det ta kortare tid att göra omställningen om man som jag är en sjuk soffpotatis tar det längre. Det tog 10 månader innan jag kände att omställningen var klar. Tror inte det är nån fara för dina muskler om du bara äter tillräckligt med protein…

Om man fuskar börjar man ju inte om från början om det inte är så att man fuskar i flera veckor, då kommer det nog en omställningsperiod igen…

ifocus
0

Okay..Tackar för inf…

mikaelj
0

ifocus,

Som det stod i utdraget ur boken: en ketogen diet är muskelbesparande, så om du ser till att helt utesluta kolhydrater så att kroppen börjar använda sig av ketonkroppar kommer alltså muskelnedbrytningen vara minimal.

Sedan ska du få i dig tillräckligt med protein, men det måste du ju ändå.  Men du överlever inte på enbart protein, så resten av energin du får i dig som du inte fick i dig via kolhydrater måste nu alltså komma från fett. En del fett är inbyggd i proteinkällorna (kött, ägg, …), annat i tillsatt.

… och som poängterats ovan, urfarfars muskler började inte brytas ned bara för att han inte laddades upp med pasta direkt efter han hade gjort något ansträngande…. :)

JohanBaltic
0

Angående kolhydrater efter träning… Jag har plöjt Rob Fagins böcker en tid nu. Han har ju uppenbarligen testat på sig själv och läst mycket forskning i ämnet. Jag håller inte med om allt han skriver men grunderna är mycket lika det mesta vi skriver om här på forumet.

Robs huvudbudskap (för optimalt resultat av träning) är ju att synka matintag med träningspass så att kroppens olika hormonsystem verkar för optimal muskeltillväxt.

Ett av huvudbudskapen är (inte bara i Robs böcker) är ju att ett ordentligt kolhydratintag leder till én stressreaktion i kroppen pga av den snabbt ökande BS-halten med påföljande kraftiga insulinutsöndring. Detta i sin tur leder till en kortisolutsöndring som kan verka i flera dagar - kortisol är ett horomon som vi normalt inte vill ha i systemet - det motverkar tillväxt.

Dessutom; efter ett hårt träningspass har vi redan utsatt kroppen för en stressreaktion med kortisolutsöndring som följd - helt naturligt, det är så det funkar. Men efter det behöver vi vila och proteinpåfyllning.

Alltså: Det vanliga rådet att vi ska fylla på med kolhydrater efter träning är kontraproduktivt. Däremot behöver vi fylla på med protein inom ca 40 minuter efter träning.

Som #15 skriver; urfarfars muskler försvann inte efter att han hade gjort nåt ansträngande - som att jaga ikapp en gnu eller nåt. Och han åt knappast en apelsin efter jaktenGlad…

Kommentarer någon?

mikaelj
0

Kan tillägga att direkt efter träning är det tillfälle man "tål" en kolhydratrik måltid som bäst eftersom glykogenlagrena antagligen minskat en smula, dvs minimal blodsockerhöjning.

Om man någon gång känner sig sugen på en ostsmörgås (eller smörgåsost, proportionerna är väl inte riktigt "smörgås och en tunn skiva ost", heh) gör man bäst i att äta den när man tränat hårt.  Så gör jag ibland.

JohanBaltic
0

I julas gjorde jag tunnbröd med fett innehåll i - rullar som mellis i backen. Fungerade bra - förutom att magen var ovan. Men som du säger - det var vid tämligen hård fysisk ansträngning.