Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1934 ggr
KarinH
0

Veterinär?

Jag undrar om det finns någon veterinär här på forumet?

Min familj har nämligen en katt som nyligen har haft kristaller i urinblåsan och har därför fått nåt specialfoder som ska göra att de inte kommer tillbaka. Vi skulle vilja byta till fodret Orijen för båda våra katter, eftersom det inte är baserat på spannmål. Jag behöver då få veta vad i fodret det är som förebygger kristallerna för att kunna kolla om det skulle funka med Orijen.

Magica1970
0

Det är hög magnesiumhalt i fodret kan ge urinsten. Tror den ska ligga på max 0,8-0,9.

KarinH
0

Tack för tipset Magica. Glad

Är dock fortfarande intresserad av att veta om det finns någon veterinär här på forumet…..har ganska många frågor…

Puhlo
0

KarinH: du kan bli medlem i katter.ifokus.se också, där finns det massor av kattmänniskor som är jätteduktiga!

parsley
0

Man behöver inte vara veterinär för att vara duktig på djur. Många uppfödare andra intresserade kan en hel del.

ladonna
0

Spannmål och socker ska djur eller människor inte äta.

KarinH
0

Tack för alla tips….

kaffemoster
0

Jag skulle vilja påstå att ytterst få veterinärer har koll på vad som är bra foder för katter! Det bästa vore om ni är beredda att BARF:a era katter, dvs ge dem enbart rå föda (kött, äggula, lever, hjärta och helst även råa ben). Jag BARF:ar våra två katter sedan flera år tillbaka och de mår utmärkt båda två.

Gå in på detta BARF-forum. Där kan du säkert få tips, även om du inte är beredd att gå över till rå mat.  

http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html

Katti
0

Min syster är djursjukvårdare och, liksom den absolut övervägande delen av veterinärkåren, helt indoktrinerad av foderföretagen. Så där skuylle jag inte förvänta mig någon hjälp faktiskt. Jag är till 99% säker på att du får svaret att du måste fortsätta med djursjukhusets dyra mat!

När det gäller Orijen så vet jag inte om potatis ingår i kattens naturliga föda mer än vad spannmål gör? Eller det vet jag förresten att det inte gör Oskyldig. Jag anser att Orijen är ett smart marknadsfört koncept i tiden, men är ytterst tveksam till om det är bättre än annat torrfoder (om man letar efter mat med så mycket protein och fett som möljigt).

shintaida
0

Vi har "bara" marsvin. Men den ena fick urinvägsinfektion och kissade blod. Vi tog bort kraftfodret för det innehöll mycket salt.

Efter att vi tog bort det, har båda varit bra.

Så tänk på saltmängden i fodret också.

// Shintaida

Puhlo
0

Min katt äter enbart Orijen.  Det gick rätt bra att göra överföringen från vanlig kattmat, till Orijen, och nu upplever jag henne slankare och gladare än på länge.

Dock äter hon mkt mindre. Orijen är ju högre energifoder.

Orijen är ju BARK och inte BARF, men jag klarar knappt att göra mat till mig själv varje dag, så då är det svårt att göra mat till katten varje dag.. :P

Mumrikshumla
0

Vi har åkt in akut med vår kastrerade hankatt två gånger det senaset halvåret för urinkristaller. Efters sista gången bestämdes det att han skulle genomgå penisamputation, men det bokades av i sista sekunden.

Så länge han äter Hills S/D foder så kommer inte krisallerna tillbaka. Problemet är att vi har två katter och den andra får inte äta S/D. Min syster jobbar som narkossköterska på ett djursjukhus och hon har tillsammans med en veterinär föreslagit att vi ska låta honom äta S/D tills alla struviter är borta och sen fasa över till C/D fordret. Förra gången fasade vi över till vanligt adult foder och då kom det tillbaka inom tre månader. Vi kör också honom på konstant cystease kur.

Jag skulle gärna köra BARF för våra kissar, men jag hinner knappt äta sjävl ännu mindre springa runt och köpa njurar och hjärtan (+att jag är gammal vegetarian så det sätter i gång kräkreflexerna lite).

Även om veterinärfordret är dyrt så tycker inte jag det spelar någon roll så länge han håller sig frisk…

Kolla katterifokus! Där finns det säkert någon veterinär!

Lycka till!

lkn02001
0

jag ger mina katter c/d utblandat i mjaus torrfoder, jag blandar 1 2 kg säck c/d med 4 säckar mjau.  jag skulle inte ta bort veterinärfodret helt eftersom det innehåller någon som katten kan bli beroende av vad gäller stenarna. kommer inte ihåg exakt vad det var menkan det ha varit kortison?

jobbade som djursjukvårdare när jag skaffade katten och ville ju ge honom "det bästa" när jag några år senare ville fasa ut till annat foder fick han urinsten direkt (fast han inte haft det innan, man kan ge c/d förebyggande också). Det fungerar bra så länge han får i sig lite av veterinärfodret, min andra katt äter samma.

Mumrikshumla
0

Det låter ju bra… kanske vi skulle prova att blanda i lite c/d när vi tagit sista urinprovet?

lkn02001
0

jag skulle först byta över till c/d, kanske en påse enbart c/d, därefter sakta blanda ut det med annat foder. jag delar som sagt min påse i 4 och blandar med 4 påsar mjau - det funkar för mig men du lär ju snabbt märka hur det fungerar för er. om du tycker han börjar springa mycket på lådan så får du dra upp dosen igen.

kan också tipsa om att alla katter inte gillar hill´s c/d, men det finns ett annat märke på de flesta djurkliniker som heter specific. deras c/d heter FCD, min katt gillar den mycket bättre och den är liiiite billigare (dyrt ändå men…)

parsley
0

BARF betyder bone and raw food eller biologiskt anpassad rå föda, men vad betyder BARK?

parsley
0

BARF betyder bone and raw food eller biologiskt anpassad rå föda, men vad betyder BARK?