Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 12220 ggr
lkn02001
0

magnesium-kalcium-kalium-natrium

nu ahr jag sökt och surfat runt här lite bland trådarna.

jag har ont i axel och nackpartiet vilket förvärrats under sommaren, har ibland känningar till kramper och läste att magnesium kan vara lösningen.

men så läste jag att magnesium bör tas tillsammans med kalcium och att förhållandet bör vara 1:2 mellan dem. sen läser jag att mat måste tänka på hela kedjan magnesium-kalcium-kalium-natrium då det inte bör vara obalans någonstans där.

DESSUTOM läser jag att man bör äta b6 med magnesium för att det ska fungera optimalt.

nu undrar jag och vänder mig främst till doc, men andra får naturligtvis svara om de har svar!

hur ska det vara egentligen, och vilka tillskott är bäst? ska jag behöva äta hela arsenalen? kalium och natrium är ju lite vanskliga att hålla på med själv…

andreas0
0

Magnesium och kalcium samverkar med varandra. Men behöver man tillskått av något sådant betyder det inte nödvändigtivs att man måste ta båda som tillskott. Äter man tmycket mjölkprodukter, speciellt. ost, så får man en massa kalcium ändå, och då kan det räcka med magnesiumtillskott.

Det finns ett par trådar om kramper här på KiF, och där märkte många att enbart magnesium hjälpte. Ca 400mg är en lagom dos att börja med. Köp på hälsokostaffärerna, inte på apoteket. Kommer inte ihåg vad det var för fel på apotekets, antingen var det sötningsmedel i den eller så var det för låg dos.

Wildrat
0

#1 Apotekets magnesuimtabletter har både låg dos och sötningsmedel.

#0 Det är inte så att du gått omkring i linne, åkt med fönstret öppet i bilen, alt haft AC/fläkt blåsande på dig? Jag får ruskigt ont i axlarna av det. Har stora problem att ha linne även när det är varmt. Inget annat än att klä på sig hjälper, måste hela tiden ha något på axlarna även på natten.

Wenn
0

Jag köper WINT´s Magnesium, 500 mg naturellt magnesium på hälsokostaffären.

Doc
0

Det här att man riskerar obalans om man inte själv anpassar magnesium-kalcium-kalium-natrium-intaget tror jag inte mycket på.

Kroppen är rätt bra på att ställa in sådant själv. Inte så konstigt kanske, eftersom stenåldersmänniskorna knappast stod och slog i tabeller över matens mineral-innehåll!

Med det sagt - en del får lite muskelkramper och för dem verkar magnesiumtillskott ofta hjälpa. Resten tror jag löser sig bra med varierad kost helt enkelt.

dahlith
0

Jag har haft stora problem med ont i axlar och andra muskler.

Har ändå i många år ätit magnesium och haft samma problem.

För någon vecka sen fick jag rådet att ta CalMax (finns i life-butikerna). Det var rätt förhållande också. Men som jag förstått det så ändras förhållandet cal-mag lite efterhand. Men jag har blivit mycket bättre i mina axelmuskler. Om det beror på calmax eller ej, vill jag låta vara osagt.

Till på köpet sen jag började med calmax så har jag fått ett bra sömnmedel. Tar min kopp med calmax på kvällen och strax därefter är jag väldigt trött och sömnig.

Ska nog gå och ta min kopp nu.

Hoppas att du kommer till rätta med dina muskelproblem

lkn02001
0

tack för svar!

jag tänkte på en länk wildrat lagt ut i en annan tråd, där det stod att personer som äter mycket fett och animaliskt protein (tror jag det var) ofta behöver tillskott av kalium. och då blev det plötsligt en lång kedja att ta hänsyn till.

jag har AC på jobbet, som drar på mig bakifrån. men jag sitter med tjock pikétröja och det GÅR inte att jobba utan den. solen ligger på hela dagen på fasaden utanför mitt fönster ochd et går inte att andas om jag inte får kyla. Däremot har jag i många år haft problem men nacke och axlar från och till så även om det har förvärrats nu så finns ju grundproblematiken där.

jag köpte tabletter på hälsokosten, det fanns inte calmax där. förhållande 1:2. jag frågade om det kunde bli för mycket kalcium efterom jag äter mycket mjölkprodukter men det skulle tydligen till extrema mängder för att man skulle få problem.

eftersom jag har störst problem på dagen funderar jag påom jag ska ta tabletten på morgonen istället för på kvällen? vad säger ni?

Doc
0

Äter man mycket animaliska produkter får man också i sig mycket kalium så jag tycker det låter tveksamt att man skulle behöva tillskott.

Se detta diagram

lkn02001
0

hmm. det var ju intressant!! då kör jag vidare med kalcium-magnesium och ser om det fungerar! sov iallafall mycket bra i natt!

andreas0
0

#8, Du har säkert hört att man somnar lätt av varm mjölk. En del säger att det är kalciumet i mjölken som gör det. Jag har också hört att magnesium gör att man sover bättre och inte vaknar så lätt när man väl somnat.

Vem vet, det kanske stämmer. Jag upplever själv bättre sömn på LCHF, jag äter inte kalciumtillskott men däremot en hel del ost, så det blir rätt mycket kalcium. Magnesiumtillskott tar jag ibland eftersom jag har haft problem med kramper tidigare (för några år sen, innan LCHF) och det var så obehagligt att jag vill vara helt säker på att det inte händer igen. Det kanske spelar in också.

Vad gäller kalium tror jag inte att man behöver något tillskott på LCHF. Däremot tror jag att rekommendationerna som livsmedelsverket satt för kalium är för höga. Man kommer inte upp i dom värderna på LCHF kost, men jag tror att man får tillräckligt ändå utan problem.

kaisakavat
1

#9 Intressant.

Så min förbättrade sömn kanske inte bara har med LCHF att göra i största allmänhet, utan kanske i synnerhet med att jag då och då käkar/dricker pulvret Dolomit - kalk och magnesium (helt utan andra tillsatser). Skrattande

En kanske konstig sak - min väninna har haft magproblem länge, först orolig mage och ständiga rusningar på toa, sedan förstoppning. Hon började äta/dricka dolomit och hennes mage blev som förvandlad. Helt lugn. Kan pulvret ha med saken att göra??

andreas0
0

#10, En annan sak som kan ge bättre sömn är högt tryptofanintag, eftersom hormonerna (serotonin, melatonin) som styr sömnen tillverkas av det ämnet. Tryptofan finns i störst mängder i t.ex. fläsk, nötkött, fågel, osv. Så bättre sömn på LCHF kan bero på flera orsaker.

Samma hormoner styr en hel del andra funktioner i kroppen. Till exempel har dom en antidepprisiv effekt. Så det kan vara en av förklaringarna till att man oftare får ett bra humör och är glad när man äter LCHF.

Dålig sömn i samband med stress kan bero på på brist på något av dom sakerna.

tnutt
0

Jeg tror at de fleste muskelplager og hard mage kommer av magnesium-mangel, og at man da skal ta så mye magnesium som man føler at man har behov for.

Vann/d-vitamin/magnesium/kalsium er en fantastisk kombinasjon.

[Pennylane1]
0

frågar i denna tråd, kanske passar bra med tanke på rubriken. Jo mina naglar är usla, de har aldrig varit hårda men efter ett halvår med LCHF är de nu fullständigt kassa, kortare än någonsin eftersom de går av. Jag har ätit en dryg tesked  dolomitpulver (kalcium och magnecium) nu ett par månader, när kan man förvänta sig (om man kan det?) att naglarna kan börja bli bättre?

nyborjare08
0

För min egen del så verkar det som om naglarna reagerar på om något är i olag efter ca 5-6 månader. Men det kanske är individuellt? Jag hade en svår tarminflammation med påföljande akut operation vintern 1999. Det tog ett par månader att hämta sig. I juli samma år var mina naglar plötsligt jättespröda. Jag kopplade ihop det med min sjukdom vintern före.

För mig blir naglarna sprödare om jag använder nagellack. Så det gör jag väldigt sällan.

[Sias]
0

#13 BONE SUPPLY -  ett nytt preparat framtaget av den norske läkaren Geir Lund (finns att köpa i hälsokost - bl a Life butiker och på nätet). 

STÄRKER BENSTOMME OCH TÄNDER. STÄRKER HUD OCH NAGLAR (enligt annons).

Inehåller naturligt och lättupptagligt - patenterat - kalcium från fiskben,

Magnesiumcitrat bidrar till ett balanserat upptag

D-vitamin främjar kalciumupptaget i tarmen

innehåller dessutom; Glutaminsyra, vitamin C, etternässla, kisel, åkerfräken, vitamin B 12.

Jag började med BONE SUPPLY nu i veckan, tänkte att det kan vara värt att prova för att få bukt med krampbesvär - men också för att stärka benstommen. Tar 3 tabletter/dag. 1 till frukost och 2 till middagen.

ÄR DET NÅGON SOM PROVAT BONE SUPPLY?

[Pennylane1]
0

fast jag kör nog på med dolomitpulvret som ju innehåller både kacium och magnesium, tar holistics D-vitamin också samt lite askorbinsyra , fast sen när jag får slut på dolomiten och D-vitaminet så kanske det vore nåt, så man får allt iett sas.

Min kombo borde ju också stärka naglarna då om en infon är sanningsenlig, som dom ger.

Tack!

Aniara4
0

#15 Glutaminsyra är nästan samma sak som glutamat, kemiskt skiljer det bara nån liten detalj, säger huskemisten. Glutamin är tydligen mer annorlunda. (Jag gjorde ett ambitiöst försök att reda ut det här i somras, med lite hjälp från sambon.)

[Sias]
0

#17 TACK FÖR INFO om Glutaminsyran - glutamat! Lärt mig något nytt - IGEN - tack vare denna fantastiska sajt och alla som delar med sig av sina kunskaper.

Kunde inte tänka mig att det skulle finnas något som nästan är som glutamat i hälsokostprodukt! Av vilken anledning tro ?

Jag tyckte jag hittat ett perfekt preparat, med en bra kombination - för att  både få bukt med kramp och stärka benstommen, men nu blir jag tveksam till att fortsätta med det - för  jag tål inte glutamat!

Tar gärna emot råd & tips - hur ska jag göra ?

andreas0
0

Glutamat är inte dåligt i sig. Det är den versionen av glutamat som tillsätts i mat som är dålig. Glutamat finns naturligt i kött, och den varianten som finns i kött har inte samma dåliga effekter som den indistiruellt tillverkade som dom använder som tillsats. Det är något detalj som är annorlunda, och den detaljen gör skillnaden. Vilken variant dom använder i ditt tillskott kan vara svårt att veta dock, om det är den bra eller den dåliga. Det kan hända att det bara är av glutamat som det finns dåliga varianter, och inte av glutaminsyra, jag är inte helt säker.

Skillnaden mellan glutamat och glutaminsyra är att glutaminsyra är den rena aminosyran, medan glutamat är när man har en saltförening med glutaminsyra, t.ex. en förening med natrium vilket ger natriumglutamat = E621.

Wildrat
0

I en annan tråd om saltsyrebrist i magen gavs ett tips om Hypochylin som finns att köpa receptfritt på Apoteket. Tabletterna sönderfaller i magsäcken och frigör då saltsyra. Det som är intressant är att det verksamma ämnet i dessa tabletter är: glutaminsyra!

Nu är det visserligen bundet så hela ämnet heter glutaminsyrahydroklorid, frågan är ju vad glutaminsyran är bunden till i Bone Supply…

[Sias]
0

Glutaminsyra i Bone supply.  Jag har varit i kontakt med Elexir Nordiska AB tel 08-564 50 000 per tel ang glutaminsyran i Bone supplay. 

Fråga: Varför ingår glutaminsyra? Besked: Glutaminsyra (aminosyra) är tillsatt för balansen i syra/bas-funktionen.

Fråga: Kan jag som inte tål glutamat äta tabletterna? Besked: Är helt OK! Glutaminsyra är något helt annat än glutamat.

#20 Glutaminsyran bunden till vad i Bone Supply ? Inget jag frågade om - för jag är totalt okunnig om sånt här - men när jag läste ditt inlägg ringde jag på nytt. Får besked i morron.  Återkommer.

Fundering vitamin-mineral-preparat. Är  Apotekets "konstgjorda" - Hälsokosts "naturliga"? Har det någon betydelse vad preparaten är framtagna av/hur de tillverkas?

#19 TACK för info!

ejn04013
0

Det finns ett kosttilskott som heter Cellbalans och innehåller kalcium-magnesium och kalium i proportion till varandra. Tillverkaren heter Carl-Bergs Pharma och finns på vissa hälsokostaffärer. Lite svårtillgängligt då det ahr liten efterfrågan men går även att köpa på nätbutikerna bodystore.nu samt halsokostgrossisten.se. Kostar ungefär 60-70 kr/burk på vanliga hälsokostaffärer. Billigare på nätet där priset är cirka 45-50 kr/burk. Varje burk innehåller 150 tabletter 150 tabletter och doseras 6-12 st/dag. Ett annat liknande preparat  som heter B-Calm och vars tillverkare heter Donsbach finns också på de flesta hälsokostbutiker. Kostar runt hundralappen och innehåller runt 90 tabletter. Man tar 1 - 3 st/dag beroende på behov. Det sistnämnda tillskottet rekommenderas av Sten Sture Skaldeman. Provat bägge men trivs bäst med Cellbalans. Individuellt vilka av dessa två tablettsorter som känns bäst.

Wildrat
0

#21 Nej, det är inte så stor skillnad mellan hälsokostens och Apotekets vitamin och mineraltabletter. Vissa är dock lägre doserade då de "vet" att över RDI är farligt (D-vitamin tex).

[Sias]
0

#22 Jag har provat en mängd olika preparat - som innehåller kalcium/magnesium/kalium (även dolomitkalk, B-Calm) men inget har hjälpt mot krampbesvären. (en del preparat fick jag värre kramp av - krampen blev lindrigare när jag slutade med det). För att få bästa effekt har jag  kompletterat med D-vitamin. 

Fördelarna med Bone Supply, för min del;  Innehåller allt det jag förut behövde flera olika burkar med piller till. Innehåller lättupptagligt magnesium = magnesiumcitrat, den typ av magnesium som troligtvis är bäst för mig, för att få bukt med krampen.  Innehåller inte något sötningsmedel - till skillnad mot Apotekets magnesium-citrat.

#23  Orsaken till att jag undrade, det var att jag hörde någon påstå att "Apotekets är framtagna på kemiska väg (inte så bra) - hälsokosts av naturliga råvaror" (bättre).