Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2190 ggr
zealousnfo
0

Är småätande ok?

Ganska nybliven LCHF'are och känner mit småhungrig ibland. Testar kaffe med grädde eller en bit ost eller liknande som mellanmål, men ny tycker jag att mellanmålen blir täta… Äter mig mätt vid frukost, lunch och middag.

Är det ok med ett par mellanmål under förmiddagen (2-3)?

[Pennylane1]
0

DU ska äta när du är hungrig, snart ställer det säkert om sig så att du inte är hungrig så ofta!

zealousnfo
0

OK, tack för svaret. Då snaskar jag vidare och väntar på omställningen… :-)

Mervi
0

Det där småsnaskandet brukar minska med tiden, och det är bättre att äta lite fet ost än kolhydrater. Lycka till!

zealousnfo
0

Tack!

Har oststavar i kylen som jag nallar ifrån, men andedräkten blir ju förfärlig… Men det kanske också blir bättre?

nyborjare08
0

Andedräkten kan bero på ketos - omställningen till fettdrift. Det går över! Glad

Ost kan ju i sig ge dålig andedräkt. Skinkrullar med smör kanske funkar istället?

zealousnfo
0

Fettdrift klingar trevligt! :-)

Har inte riktigt lärt mig äta smör på det sättet ännu, det kanske kommer…

Vad kännetecknar förresten ketos? Har försökt söka på forumet men hittar inte direkta kännetecken.

Har tränat en del efter att ha lagt om kosten och märker ingen större skillnad på orken, kanske lite mer mjölksyra än vanligt…

andreas0
0

Småätande är helt okej så länge det är bra mat man småter, och inte något med massa kolhydrater. Fast om du blir hungrig så snabbt så kanske du skulle fundera på om du kanske har för små portioner under måltiderna och kanske öka lite på portionerna istället, det fungerar nog bra det med.

Det är vanligt att man vill ha mer mat i början på LCHF än vad man åt innan / vad man vill ha senare, och det är inget fel med det, vill kroppen ha mat så ge den det.

#6, Äter man lågkolhydrat så ligger man alltid i ketos. Det är kroppens sätt att få i sig energi vid ketos, vore du inte i ketos när du åt lågkolhydrat så hade du inte överlevt.

Det enda kännetecknet är väl lukten i andedräkt och från urin, men det är inte alla som får det och det går över med tiden så det är inte direkt ett säkert kännetecken. Men man behöver inget kännetecken, eftersom alla som äter lågkolhydrat får det.

[Pennylane1]
0

I have it! Flört det kunde vara ett hemligt tecken mellan oss LCHF:are , väsa till varann: I have it.

Jennix
0

Jag tycker det är helt OK med småätande, så länge det är sånt som är tillåtet. Jag tror inte kroppen mår bra av att äta för stora måltider för sällan heller.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!