Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 14082 ggr
[SarahOhrn]
0

Sötningsmedel? Bakning a la LCHF?

Jag undrar lite över suketter, som det inte är några kolhydrater i men tydligen aspartam, förstör aspartamet att man går in i ketos?? Jag har jättesvårt för att dricka te utan nåt sött i, och tänkte det borde väl vara bättre med en liten sukett (som sötar riktigt bra) än en sockerbit eller honung? :S

Sen undrar jag också om nån har nåt enkelt recept på nån godsak/litet bakverk man kan baka enkelt hemma och som är godkänt i LCHF. Jag äter 4-7% kolhydrater om dagen nu då jag är i börjanb av detta och måste dra ner sakta, testat dra ner nästan allt innan men det funkar inteför mig på engång. Nu går det super! Så om jag drar ner på kolhydraterna imorgon om et finns nåt jag kan baka till mig o min sambo att njuta av på kvällen? :) Kladdkaka eller liknande.

Lava
0

Vissa som äter LCHF använder sötningemedel, andra inte. Det är upp till var och en.

Kolla recept under Mat-recept på efterrätter och sötsaker i listan till vänster.

[SarahOhrn]
0

Okje. Men hämmar det bantningen mycket??

[SarahOhrn]
0

eller viktnedgången låter vä bättre

Lava
1

Jag vet inte riktigt. Kanske nån annan kan svara på det. Risken är väl att man underhåller sötsuget. Sen vill jag personligen inte äta det eftersom det känns väldigt onaturligt för kroppen. Men nån gång ibland kanske…

Skrivfeber
0

När jag gick över till lchf till 100 % började jag med att sluta helt och hållet.

Men med tiden så händer det att jag kan göra någon sötsak som en kokostopp till fikat. Men det händer max 4 gånger i månaden och då väldigt lite.

Det finns inget du kan avnjuta typ varje dag under din viktminskningsperiod, mig hämmar det men det är också olika från varje person.

Att äta någon gång i bland eller ett max antal gånger i månaden kan hjälpa vissa, men tänk på den psykiska biten. Du kan lätt skapa dig vanor som går överstyr, eller börja tänka på det jätte mycket och skapa dig ett inbillat sug.

Försök att bara äta sådant när det är nått speciellt, kanske en födelsedag, eller bröllopsdag eller liknande. På så sätt kanske det blir lättare att hålla igen. annars är det lätt att det blir ofta, då det inte tar slut efter varje gång ni äter, utan blir kvar i frysen. Det skapar bara onödig lockelse och gör viktnedgången psykiskt påfrestande.

Men kolla i recepten till vänster, och ät med tillförsikt. Du vet om det hämmar, när du har provat. Men inte mer än 1 gång i veckan om du ska gå ner. och då inte mycket kolhydrater.

Hoppas ni finner något ett sätt att göra. (sen behöver man itne äta gott varje kväll, smakar mycket bättre om det blir mer sällan, då är det grymt gott ). =)

Lycka till

kram

[SarahOhrn]
0

Jag menade mer om aspartamet i sötningsmedel hämmar viktnedgången, då jag har det när jag dricker te till exempel. :)

Sötsaker kommer jag inte äta ofta, kanske en gång i månaden, eller två, och då nåt LCHF-vänligt. Hittat en hel del recept nu! :)

ToFat
0

En del går ner ändå, andra går inte ner. Det är väldigt individuellt.

Själv undviker jag  sötningsmedel, både för vikten o för det allmäna sötsugets skull. Vill ju bli av med sötsuget helt.

rebeckao
0

Aspartam ska inte påverka viktnedgången då det inte stimulerar insulininsöndringen. Däremot sockeralkoholer som maltitol och sorbitol kan orsaka detta. Om det allra viktigaste för dig just nu är viktnedgången så är ju absolut sötningsmedlet att föredra framför socker/honung. Speciellt om det bara är aspartam. Strösötmedel med t ex maltitol i får man vara mer försiktig med om man tänker på vikten eftersom den innehåller nära på 100% kolhydrater. Dock väger det ju bara 1/10 av vad socker väger så det blir ju ändå mycket mindre…

Sen finns det ju många andra aspekter på varför man inte ska använda sötmedel (bortsett från t ex stevia). Men jag är själv en sån som du som inte klarat att sluta med det än. Vill kunna gå ner, och tillåter mig därför att använda det. Annars är jag rädd att jag skulle välja socker istället. Men målet är att sluta, och jag har redan trappat ner ganska mycket! :)

[SarahOhrn]
0

Jo jag gillar inte sötningsmedel egentligen, och undviker lightläsk och andra lightprodukter. Men just nu måste jag bara ha nåt i mitt te, det är typ det enda, och då känns det som att detta är ett ganska bra alternativ just nu… Jag får faktiskt inte tillbaka sötsuget av det utan tycker bara teet blir godare just då.

[ngupa]
0

#9 Stevian passar i teet! Lite laktissmak Köp den gröna om du ändå bara ska ha det i teer.

jag införskaffade sukrin för att ha de få gånger jag bakar till familjen och vänner. Den ska inte höja insulinet enligt denna sajt, varken stevia eller sukrin gör det alla andra sötningsmedel triggar blodsocker o insulin har ajg fått lära mig här.

Kokostoppar går utmärkt att baka utan socker, kanske bara använda osaltat smör istället….

[SarahOhrn]
0

Men som personen skrev ovan om det inte innehåller dom ämnena ska det inte trigga igång det. Men jag är inte ute efter att inte trigga igång sötsuget utan bara att jag fortfarande går ner i vikt. Vart finns stevia och är det inte dyrt? Har hört att det smakar ganska konstigt :S Lakrits är det värsta jag vet bl a :p

Jo jag hörde det men om jag ska baka så min sambo också ska äta så verkar dom ju bli lite tråkiga utan nåt sött i, då kan man väl lika gärna bara äta kokos antar jag.. Och min sambo är nog inte så förtjust utan nån söt smak i det..

[ngupa]
0

triggar suget vet jag inget om men om det höjer insulin o blodsockernivåerna så minskar ju också viktnedgången så…

eftersom stevian har en lakritssmak så kan den passa i teer, men ingen annanstans i min värld. Köp den gröna stevian om det är för teer tycker jag.

Sukrin

Stevia

[SarahOhrn]
0

Men det verkar ju som att om det inte innehåller maltitol (se inlägg längre upp) verkar det fungera ändå.. Jag får testa mig fram!

[SarahOhrn]
0

För i sukrin är det ju 100% kolhydrater..

[ngupa]
0

jag är inte insatt mer än att man här på sajten rekommenderar sukrin o stevia (om man alls ska söta) och det står ju så här på mindresockers hemsida

Bra för diabetiker, eller för dem som vill ha kontroll på sitt blodsocker, Gir ingen blodsockerstigning (noll GI)

Sukrin är ett 100% naturlig och ekologisk produkt, basert på sockeralkoholet Erythritol

jag ahr fått uppfattningen att de som har diabetes har testat detta sötningsmedel och funnit att det inte triggar någon höjning av insluin i blodet och då duger det för mig…  de få gånger jag behöver äta sådant.

[ngupa]
0

Erythritol ((2R,3S)-butane-1,2,3,4-tetraol) is a natural sugar alcohol (a type of sugar substitute) which has been approved for use in the United States[1] and throughout much of the world. It occurs naturally in fruits and fermented foods [2]. At industrial level, it is produced from glucose by fermentation with a yeast, Moniliella pollinis[1]. It is 60-70% as sweet as table sugar yet it is almost non-caloric, does not affect blood sugar, does not cause tooth decay, and is absorbed by the body, therefore unlikely to cause gastric side effects unlike other sugar alcohols. Under U.S. Food and Drug Administration (FDA) labeling requirements, it has a caloric value of 0.2 calories per gram (95% less than sugar and other carbohydrates), though nutritional labelling varies from country to country - some countries like Japan label it as zero-calorie, while European Union regulations currently label it and all other sugar alcohols at 2.4 kcal/g.

Allt enligt wikipedia

Diran
0

Om inte ngn redan nämnt det så tycker jag receptet på kokostopparna var suveräna.
Jag använder Stevia som sötning, men tar man för mkt får man en hemsk bismak. Därför blir mina kokostoppar inte för söta i smaken.

Recept finns vid recepten för efterrätter och sötsaker.

Med tanke på bismaken Stevia kan ge kanske sucketter är bättre, så länge man då inte vräker i sig en hel sats…

[ngupa]
0

Använd då hellre sukrin, jag har gjort dem med 1/2 dl sukrin inför gästbesök…

Kokostopparna

[SarahOhrn]
0

Finns sukrin i vanliga butiker?? Typ maxi?

Fjallraven
0

Jag gillar att göra pannacotta lite då och då, när jag blir sugen att ha någe helggott.

Eftersom grädden är rätt söt så behöver man inte söta någe extra om man inte vill, men jag brukar ta ca 1 msk sötningsmedel/5dl grädde annars smakar det FÖR mycket grädde….Bottna med några hallon och blanda i vaniljpulver i grädden. Blir riktigt bra!

Den mängden räcker till 4 personer, så då finns det i kylskåpet utifall att. Men det förutsätter att man klarar av att ha sådant stående och inte faller tillbaka och överäter fel saker.

Isåfall så gör bara så det räcker till er två, för en gång =)

Lycka till!

jobi55
0

sukrin hittar du här http://www.mindresocker.com/produkter/baking/23584__sukrin/

har inte köpt nåt själv däremot

Fjallraven
0

Ja….och sen behöver man ju gelatinblad också…;-) Glömt skriva det…

magma
0

Aspartam innehåller 97% kolhydrater i form av stärkelse. Jag har läst mig till här på forumet att sockeralkoholer inte höjer blodsockret?

[SarahOhrn]
1

men det finns alltså inte sukrin i några fysiska butiker??

magma
0

Jo, om du läser på sukrinlänken i #12 så ser du där var det finns återförsäljare av sukrin. Jag har köpt via nätet eftersom det varit för långt från där jag bor.

[SarahOhrn]
0

ah okej, tack :)

adriane-2
0

Jeg bestiller Stevia Glyserol på flaske med pipette i nettbutikk, og tar 2 dråper i en tekopp. den har ingen bismak, og smaker heller ikke lakris

[ngupa]
0

Man säger ju att den vita stevian inte ska ha bismak, men i min mun har den det ändå, av svag lakrits….

men detta stevia glyserol har jag aldrig hört talas om…

adriane-2
0

Den heter Stevia Glycerite og jeg

kjøpte min hos netrition.com

Jeg har sett den hos andre nettsteder ogGlad

rebeckao
0

Angående sockeralkoholer hittade jag en annan "lågkolhydratiker" som har gjort sin egen tolkning av det hela, och beskriver hur hon räknar ihop sina sockeralkoholer. Intressant! :

Sockeralkoholer

På en annan sida fanns denna info:

"What Is the Impact of the Sugar Alcohols? Sugar Alcohols - technically called polyols - are carbohydrates that we do not completely absorb. Of the eight sugar alcohols tested for their glycemic index, the most common ones are sorbitol, xylitol, mannitol, and maltitol.

If the sugar alcohols had no impact on our blood glucose, they would have a glycemic index of zero. With the December 2003 publication of Geoffrey Livesey's amazing review of sugar alcohols, we now know a lot more about them than ever before. His article, "Health potential of polyols as sugar replacers, with emphasis on low glycemic properties,"; is in Nutrition Research Reviews 2003;16:163-91.

Only two of the sugar alcohols have a GI of zero, according to Livesey's research. These are mannitol and erythritol. Several others have a very low GI, but two maltitol syrups have a GI greater than 50. This is a higher GI value than that of spaghetti, orange juice, or carrots.

Various articles about blood glucose control have incorrectly reported energy values of polyols as about 4 calories per gram and more recently on the American Diabetes Association website as about 2 calories per gram. In fact, Livesey reports that the energy values of sugar alcohols vary from 0.2 to 3."

(Netcarbs)

rebeckao
0

Med tanke på ovan info så MÅSTE jag nu ha sukrin. Men att beställa har ju så himla dyr frakt! Finns det ingenstans med billigare frakt? Eller fysisk försäljning?

#15  De med diabetes kan inte testa om Sukrin triggar höjning av insulin i blodet eftersom diabetiker inte har något eget insulin (åtminstone inte typ 1-diabetiker). Därför kan en sån produkt passa just mig som diabetiker.

Det som det däremot tvistas något om är huruvida söta produkter (oavsett om det är GI Noll som t ex Sukrin) hos en frisk skulle kunna trigga igång insulinproduktion BARA genom att kroppen uppfattar den söta smaken i munnen!? Det skulle i så fall leda till sänkt blodsocker eftersom inget socker faktiskt kommer kroppen tillgodo, och därigenom skapas ett ökat sockersug. Alltså risk att man stoppar i sig annat kh-rikt, för att höja sockret = viktuppgång.

Jennix
0

#31  Ja, jag har hört såna teorier också, att det är den söta smaken som ställer till det i kroppen.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[ngupa]
0

Om jag mins rätt så har några här kollat sitt eget blodsocker/insulinnivå i blodet efter att ätit sukrin o stevia, minns inte var jag läste det, eventuellt i artikeln om sötningsmedel. Obestämd

magma
0

Fördelen med sukrin är att det inte är så sött, ca 80% av vanligt sockers sötma- till skillnad med sådant som flytande suketter som är typ 300 ggr sötare. Det gör att det är lätt att undvika att överdosera och få den där riktigt söta smaken. Jag använder det ibland för att bli av med den beska smaken av kakaon i äggmjölken, men har aldrig i så mycket att det smakar uppenbart sött.

MimLan
0

#31 Var lite aktiv konsument istället för passiv. Du har fått länkar ovan till var man köper sukrin. Titta runt och se vart det säljs i övrigt. Ta kontakt med lämplig affär och be dem ta hem det.

[Pennylane1]
0

oj? Jag tycker att sukrin smakar sötare än vanligt socker, lite som fruktsocker och tar därför mindre än vad jag skulle gjort med socker. Tror inte jag har blivit känsligare heller faktiskt! Jag menar somliga säger att de tycker att allt smakar mycket sötare nu men det har inte jag märkt så mycket av så jag tror inte det beror på det. På mindresocker.com står det bara att det smakar och ser ut som socker, inget om att det skulle vara mer eller mindre sött.

[SarahOhrn]
0

Jag ska skaffa hem sukrin så småningom, det verkar ju bra! Just nu har jag bara köpt hem flytande och suketter, av Hermesetas. Visst jag dricker te varje vardagmorgon och ibland annars och har då en sukett i, men det är ju så pass lite så det borde ändå vara bättre än att ta en sockerbit? Det höjer ju säkerligen insulinet och allt och kanske gör så min viktnedgång avstannar men det märker jag ju i så fall… Och det flytande tänkte jag ha om jag bakar nån gång, men det kommer ju inte hända ofta. En gång i månaden eventuellt!

Och för själva sötsuget är jag inte rädd. Jag har druckit te med en sukett i varje dag, supergott med sött men jag har inte ätit nåt mer kolhydratrikt för det under dagen. Är fortfarande inte sugen på det så.. :) Jag gjorde ischoklad igår (86% choklad, kokosfett o pepparmintolja) och var tvungen att smaka lite nu, och tro mig, där blev man nöjd ännu snabbare än av en ruta choklad. Ischokladen blev starkare kakaosmak kändes det som men som sagt man blev snabbt nöjd..

rebeckao
0

#35  Tycker nog det är att ta i att säga att jag inte är aktiv konsument. Folk brukar rentav reta sig på att jag är för aktiv och letar runt på hundra ställen och tjatar om att de ska ta in än det ena och än det andra. Men sukrin har jag inte fått någon att ta in. Har frågat både hälsokoster och mataffärer i samband med att jag letade efter fiberhusk. Ingen vet vad det är, och verkar inte vilja veta heller. På internet hittar jag två ställen (mindresocker och lowcarbshop), och frakten är dyrare än själva sukrinet… men det får väl bli det alternativet trots allt.

[ngupa]
0

Vissa life affärer har ju sukrin finns en återförsäljar lista på mindre socker tror jag …

magma
0

#36: Pennylane1: Tror du att jag bara tar en uppskattad siffra ur luften?Flört 

Jag har fått den uppgiften via mailkontakt med en norrman som säljer sukrin via den norska sajten "mindresocker". Sukrin såldes i Norge innan det bildades en svensk "mindresocker" sajt.

Här står t.o.m en ännu lägre siffra, dvs 75% sötma av sockrets.

rebeckao
0

#39  Det hade jag missat, tack för tipset! Nu kan jag ju propsa ännu mer bestämt på Life att de kan ta in det, när jag vet att de ska kunna enligt hemsidan! :)

[Pennylane1]
0

# 26, tack nä det trodde jag inte, men jag blev förvånad! Men jag tycker ÄNDÅ att det smakar sötare på något sätt!