Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 826 ggr
Rund-59a
0

Grönsakernas vara eller inte vara??

Jag som är helt ny här sitter och läser och läser och läser…… här finns så mycket bra att ta del av.

Läser på en del ställen om onyttan med grönsaker - typ att dessa behöver vi inte alls utom möjligtvis som dekoration.
Men jag älskar grönsaker…. Så nu (inne på dag 6) så är all pasta, potatis och allt ris borta. Samma sak gäller bröd i alla former (undantaget en skiva FinnCrips om dagen), alla snacks, chips, bullebitar och godisskålar… och det är helt okej… kan inte ens påstå att jag saknar det.

Nu är det kött, fisk och fågel, massor med ägg och goda såser och dressingar till allt. OCH - och det är det här jag blir lite tveksam till - mycket grönsaker till.

Gör jag helt fel? Kommer effekten att bli tvärt om eller…? Jag vill ju sååå gärna gå ner ett 10-tal kilon.

Nåt gott råd innan det straffar sig och jag tappar sugen?

magma
0

Det beror på. Först och främst vilka grönsaker du väljer, dvs kolhydratmängd. Dels om det är mycket större andel grönsaker än protein och fett. Dels hur känslig du själv är för grönsaker.

Jag kan för min del vara mycket friare med grönsaker än vad jag kan vara med grädde och creme fraiche.

Wildrat
0

Kött och fett är det som är viktigt i maten, allt det andra äter man för att det är gott eller för att det gör ätandet roligare. Grönsaker behövs inte men man får äta dem om man vill.

Om det hindrar din viktnedgång märker du om ett tag men då vet du ju vad du kan testa att minska ner på.

Rund-59a
0

Till Magma…

Oftast blir det en sallad på isbergssallad, paprika, lite röd lök, färska champinjoner och lite tomat. Och till det gör jag en riktigt krämig dressingsås på creme fraich, majonäs, grädde och kryddor. Vet inte om det är bra eller dåligt.

Du som har varit med ett tag och läst en hel del…. vilka grönsaker är bättre/sämre?
Och det där med ovan jord och under jord… vad innebär det? Vad är skillnaden?

[Pennylane1]
0

De flesta grönsaker som växer under jord är mer kolhydratsrika, men det finns undantag, de flesta som växer ovan jord är sålunda mer fattiga på klohydrater men det finns undantag där med, Om du går in på t.ex. Minmat,net så kan du se vad de flesta har för kolhydratsinnehåll och du kan, om du registrera dig vilket är gratis, lägga in det du äter och se att du inte får för mycket kolhydrater. De flesta här tror jag vill ligga mellan 20 och mindre…

fineli.fi är ett annat ställe. Men där kan du bara se innehållet inte registrera eller så.

PiaC
0

Jag äter jätte mycket vitkål, skulle nog inte kunna äta bara sås och kött när man inte äter pasta/ris/potatis. Har ändå lyckats gå ner 3 kg på 2 veckorGlad, prova du dig fram så kommer du på vad som passar dig bäst.

Har fallit för Coleslaw, det äter jag säkert flera ggr om dan ihop med kött, fisk eller ägg. Supergott! Och fett!

Pia

Wildrat
0

#3 Ät inte för mycket av lök, paprika och tomat då de faktiskt innehåller en hel del kolhydrater. Men din sallad låter väldigt rätt, särskilt med dressingen.

Rund-59a
0

Hmmm.. ja, jag gick in på fineli.fi och kollade. Såg att det inte var några bra val med tomat, lök och paprika. Har kört med blomkålsmos med smör o grädde med. Jättegott - men det gäller att hitta variationer. Har inte kommit så långt än att jag "kan med" att bara sleva i mig kött och smarrig gräddsås än.

Men, det är lustigt…. har precis ställt in en stor bunke med coleslaw i kylskåpet. Till att börja med får det gå till den grillade kycklingen i morgon. Glad

Godsakerna haglar här…
Ser redan fram mot morgondagens lunch.

Rund-59a
0

#5 Hur gör du din coleslaw??

Margareta
0

gröna ovanjordsgrönsaker är alltid bra val för den som inte vill hålla på och räkna och kolla

Numer pensionär i Nynäshamn

[Pennylane1]
0

fast… tomat står 3,5 på fineli, det är ju inte så mycket, och grön paprika har bara 2,5 eller vad stod det? Lök är under fem och man tar ju inte vrålmycket av det men de flestas riktmärke är under 5 så de klarar ju det, paprika är även en bra c-vitaminkälla.

Rund-59a
0

Tack för alla bra svar…. kan nog fortsätta äta lite grönsaker då utan dåligt samvete.
Kan ju alltid klämma ner knaperstekt bacon och kokt ägg i. Och så den goda såsen till.

Det är mest för att det är så enkelt att ha med till jobbet som lunchlåda. Tycker det är svårast att hitta på lunchmat.

PiaC
0

#8 i kväll rev jag ner ca 1kg vitkål m osthyvel.

2dl creme fraiche

1dl majonäs

1liten rödlök

salt o peppar

1/2msk senap

Vips klart!! Så enkelt å så gott!

Äter säkert förmycket grönsaker enligt punkt pricka men mig passar det utmärkt!

Det finns andra recept på Coleslaw också, tror det finns en egen tråd tom.

Lycka till!

Zepp
0

Här har ni en tabell på fruktogrönt!

Klicka på kolhydrater så ställer hela tabellen om sig!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Man skal oxå betänka det faktum att mycket av kolhydraterna från råa grönsaker passerar raktigenom kroppen, framförallt stärkelse!

Så rå potatis kan man äta men undvik tillagad!

Grisar som lite andra ensymer än oss kan spjälka okokt stärkelse, men vi måste tillaga denna först, vi måste spränga cellerna så näringen rinner ut så vi kan ta upp den!

Tex kan du äta nästa hur mycket rå majs du vill.. det kommer ut den naturliga vägen utan att ha påverkats speciellt mycket!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rund-59a
0

Tusen tack för den tabellen…. den blev bokmärkt på en gång hos mig. Precis vad jag behöver eftersom jag inte har koll än. Men med liknande verktyg lär jag snart ha det.

Zepp
0

Här har du ett bra verktyg till.. o det e gratis!

http://www.minmat.net/counter.php

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.