Kan hunden äta kattmat?
Jag har fått en ny familjemedlem, det är en katt som bestämt sig för att bo här, trots min kattallergi och han är så fin och glad. Det är ingen som äger den och grananarna känner igen den genom att den synts till i skogen och på åkrarna flera år. Kommer 3 ggr om dagen och äter Mjau-burkar. Nu har hunden blivit avundsjuk. Det är ju min lilla spanska adoptivhund, som säkert blivit lite för bortskämd. Han är 11 år och helt underbar, men nu vill han bara ha kattmat. Normalt äter han mest hemlagat i form av kycklinglår som jag lagar i lergryta till hela familjen, kycklinglever etc och torrfoder när han vill. Men som sagt nu är det bara kattmat som är intressant och helst då lax. Det spelar inten roll för mig, det är bara att jag inte vet om det är något som kanske inte är bra för honom. Ni är ju många djurägare här, som kanske vet lite om denna min undran.
Det är för mycket protein i kattmaten. Hundens njurar kommer ta skada. Hunden ska äta en mat mer linande människan medan katten ska bara äta kött.

Tack! Då låter vettigt och jag skall försöka avleda honom och leka istället för att ge honom kattmat när han blir avundsjuk..

Katter ska äta kattmat och hundar ska äta hundmat. Hundar är inte heller "avundsjuka" - däremot är de både glupska och uppfinningsrika om det finns godare mat i närheten. När jag hade katt åt de på diskbänken utom räckhåll för hundarna. Skulle kanske fungera även hos dig.

Katter behöver taurin och det finns inte i hundmat.

Vi fick en gång hos veterinären kattmat i stället för hundmat, och hunnit ge hunden innan vi upptäckte det. Då sade de att det gjorde inget, det hade varit värre tvärtom. På den tiden var jag inte lika frågvis, så jag vet inte varför. Hmm

Det är troligen mycket bättre att ge en hund kattmat baserat på animaliska produkter än hund-torrfoder baserat på spannmål, för spannmål är de definitivt inte gjorda för att äta.

Hur ser innehållet / innehållsförteckningen påi hund- resp kattmaten ut?

#5 Tvärtom hade varit värre, därför att hundmat innehåller inte lika mycket protein som kattmat. En katt som får enbart hundmat kommer att bli sjuk. Hundfoder innehåller inte tillräckligt med taurin, en för katten livsnödvändig aminosyra.

enstaka gånger e inte nått problem.. men däremot så bör det inte vara en daglig vana att han äter kattmaten, som sagt, mycket protein kan bli problem … fast kattmat och orijenhundmat har ungefär lika mycket proteiner.. funderar lite på hur bra det kan vara då..
och ge inte katten hundmat bara.. inget taurin som andra meddelat.. =)