Vad har hänt?
Vi gjorde bea sås för första gången igår, men idag när jag tog ut den ur kylskåpet så var det som majonäs, vad ska jag göra nu?
Har försökt värma såsen en gång, vill inte rekommendera det, så blir den till lättflytande rinnande ägg-smör…
Någon annan som har ett bra tips?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Jag tror att man ska värma den försiktigt samtidigt som man vispar/rör om. Så gjorde jag ocg det fungerade
Men om den inte går att värma, då kan jag ju inte ha den i matlåda som jag hade tänkt, eller???
Ååå - om jag bara hade haft nåt som liknar minne - min dotter har ju lärt mig knepen..
Jo - typ såhär..
Om såsen har börjat "skära sig" eller är för tjock:
Vatten - samma temp som såsen, eller ljummet vatten till kall sås.. vattnet får inte vara kallare än såsen.. Man behöver inte värma såsen, rör/vispa bara i vattnet, lite i taget tills det blir lagom..
Ifall såsen är kall och för "lös" så kan man röra/vispa i kall olja - då blir den fastare.
Det är inte säkert att den blir knas av att värmas.
Fast bea smakar rätt gott även om den skurit sig lite.. Ser bara inte så tjusig ut längre.. 
När man köper färdiga burkar är de ju som majonnäs, och de går ju att värma.
Annars är den jättegod kall också! Ta den i burk eller påse bredvid matlådan bara.

Överbliven beasås blir i kylen liksom beasmör. Vilket är minst lika gott. Tycker jag.

Jag stoppar aldrig in min hemmagjorda beasås i kylen utan har den framme, men ser till att äta upp den inom 2 dygn….vilket inte brukar vara nåt problem (rumstempererad så är det bara att klicka över det varma köttet). Vad hungrig jag blev nu!
Lohmanders bearnaise liknar majonäs i konsistensen och den ska man inte värma utan bara klicka på köttet eller vad det nu är man äter. JAg tycker det funkar bra.
Har hittat Lohmanders bea men det står ju inte hur mycket kollisar den innehåller.Någon som vet?
Har hittat en som heter Rylanders som har 2g kollisar/100g men den är bara på 250g….
http://www.winthers-skafferi.se/