Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3966 ggr
[SarahOhrn]
0

atkins-barer?

Jag undrar om det är tillåtet i denna kost? :p Som man bör äta! Dom heter "advanced" eller nåt sånt.

• 12g Protein
  • 1g Sugar
  • 160 Calories
  • Only 2g Net Carbs
Skrivfeber
0

Atkins är ju en av de första med lchf, menenligt detta så saknar de fett, och det blir lite fel. Fast att ha dem som mellanmål tror jag nog inte skulle vara nått problem.

Så jag kan inte se att de skulle vara otillåtna. De ska ju ha ax 5 g kolisar /100 g i närings dekl och det verkar jud e här ha. Men de är ju lite lite fett i dem ;-)

Byt dock inte ut något mål mot dessa, utan kör dem som mellanmål. typ till eftermiddagsfikat på jobbet eller liknande.

Aniara4
0

Här är en ganska ny tråd om Atkins bars.

Sök gärna efter gamla trådar i samma ämne innan ni startar nya!

[SarahOhrn]
0

Nej, jag menade mer att ha det nån enstaka gång som godsak en fredagkväll eller sådär. Och i dessa är det 2 gram kolhydrater o 1 gram socker, så det borde ju funka, nån enstaka gång. :) Ibland vill man ju unna sig nåt men vill inte unna mig vanlig choklad eller så. Det blir lite för mycket..

Och fett får jag i mig ändå i måltiderna under dagen :)

Jennix
0

Jag gillar Atkins generellt sett men anser att dessa godisersättningar är urusla och att det är bättre att äta rent bär/frukt istället.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[SarahOhrn]
0

Okok. Jag åt en halv idag, men äter hellre en ruta choklad, dom smakade sådär fast va väldigt mättande dock. Och tog bort chokladsuget lite. Jag är inte sugen på sött längre, men just smaken choklad. Men ansåg då att en ruta mörk choklad gör bättre ifrån sig, åt en ruta och nu är jag nöjd. :) Så det får bli nån gång ibland.

Jennix
0

Om det bara är chokladsmaken du vill ha och inte det söta, så finns det bra kvalitetschoklad med mycket litet socker i och färre tillsatser än i Atkinsbars. :)

Och du kan ju alltid göra eget med kakao och smör! Då får du fett också, och så lite tillsatser som möjligt…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

evasch
0

gör hemmagjord glass vispa äggulor och vispgrädde var för sig och blanda sen ihop, lägg till kakao av önskad mängd och kanske pyttelite sötning….sedan in i frysen, rör under tiden

[SarahOhrn]
0

Tack för tipsen! :)

Men Lindt 70% eller 85% borde väl vara en okej kvalitetschoklad att äta en eller två rutor av då?

Aniara4
0

Åtminstone 85%. Den har 19g kolhydrater/100g.

[SarahOhrn]
0

Synd bara att den är så fruktansvärt bitter, vet inte om jag klarar äta så mörk ens. 70% är på gränsen.. :S Finns det något annat märke än Lindt som är mindre bitter isf?

Men tar man då bara en ruta av 100 g blir det ju inte mycket kolhydrater. Och jag äter ändå 4-7% kolhydrater om dan så jag får hålla igen då om jag vet att jag ska äta lite choklad på kvällen.

lizaohman
0

Jag tycker själv att Lindts är äcklig. Eftersom det går åt så väldigt lite choklad så unnar jag mig Valrhona, som ju är dyr. Om man är noga med sig själv så blir det ju bara en ruta då och då, inte ens varje dag. Jag köper en chokladkaka kanske en gång i kvartalet och skapar en liten kvällsceremoni då jag dricker en kopp smaksatt kaffe (gärna vanilj) med en klick kokosdoftande olja och vispgrädde och så knaprar jag på en ruta choklad. Rutinen gör att jag inte moffar i mig okontrollerbart, istället har jag något att se fram emot under dagen. Och banne mig om det inte är just det där att se fram emot något som är det härligaste, för egentligen har jag inte något stort chokladsug längre. Just nu har jag en ruta kvar av Valrhonas 72% iga choklad  - jag vet, det är för låg chokladhalt, men jag kunde inte motstå att det var apelsin och jordgubbsbitar i. Ska inte köpa den igen, det blir lite väl mycket kolhydrater även i en ruta.

Aniara4
0

Det där med sötman är en vanesak. Förr åt jag bara Fazer blå eller högst 55% choklad, numera tycker jag 70% choklad är för sötsliskigt!

[SarahOhrn]
0

Okej. Men är Valrhona god när den har 85% också? :)
Jag har ätit en ruta mörk choklad nu på en vecka, så det lär ju bli högst en gång i veckan jag äter en eller två rutor. Finns den chokladen på ica??

Aniara4
0

Man kan ju smälta en ruta mörk choklad med lika mycket (eller mer!) kokosfett, gärna med smak, och låta det stelna i kylen till mumsig ischoklad som inte smakar lika starkt. En droppe pepparmyntolja i så blir det värsta godiset! Om man prompt måste ha sånt…

[SarahOhrn]
0

Oj, tack för det tipset :) Då får man ju även i sig lite fett också, nåt nyttigt i det hela. :) Tack för tipset. Absolut nåt jag ska göra nån gång och ha och bjuda min pojkvän på på lördagarna ;)

Ulf-S
0

Jag har smält ned 99-procentig choklad i kokosolja (med smak), trodde det skulle bli mindre bittert… Men icke! Jag åt de små kakorna (jag skedade i ett tunt lager chokladmassa i muffinsformar) med en gnutta fikonmarmelad ovanpå och det blev supergott!

Visserligen innehåller marmeladen socker, så det är ju inte kosher… Godis, men bättre och naturligare än vanligt smågodis.

En mild choklad jag rekommenderar är 86-procentig från 1848. Förvånansvärt mjuk och rund smak!

[SarahOhrn]
0

Vart får du tag på kokosolja med smak? Jo jo men tar man liiite marmelad blir det väl inte speciellt mycket. Jag äter ändå inte supersuperstrikt och man äter ju inte varje dag :)

Okej tack så mycket!! :) Finns 1848 på vanliga ica?

lizaohman
0

En hel del av chokladerna som har hög halt kakao (vet inte hur det är med 1848) har tyvärr, tyvärr smugglat in sötningsmedel för att inte bli bitter, läste jag för ett tag sedan, så det finns väl anledning att varna för det. Jag har själv ätit 99% ig choklad och var såååå förvånad att den inte var bitter, hm…

Valrhona är väldigt väldigt smakrik så aniaras tips kan vara en toppenidé (smälta samman lite choklad och kokosolja med smak).

Problemet med även lite marmelad eller annat som innehåller socker eller sötningsmedel är just trigg-faktorn och något som jag aktar mig för som attan. Om man inte triggas, så är det ju okey, förstås.

Jag köper min kokosolja med smak i femlitershink och för över i en liten burk när burken behöver fyllas upp. Praktiskt och billigt. Kokosolja förstörs heller inte. Numera är jag så lyxig att jag badar i det också (ja, jag tillför förstås en liten del vatten också ;)

Här finns supergod kokosolja till bra pris (gå in på Webbutik och klicka i högermarginalen på natur kallpressad kokosolja):

http://www.crearome.se/

Jennix
0

SarahOhrn: Jag vet inte hur pass socker-avgiftad du är, men själv har jag märkt att om jag äter strikt ett tag så blir jag känsligare och tycker att 70% är för söt. Ju mindre sött du får i dig desto bättre, skulle jag säga.

Effie
0

Jag är inte övertygad om att det är procenten man ska fästa sig vid helt och hållet. Viss vägledning ger den, men jag har ätit 95%-ig choklad som varit för söt (tror den innehöll fruktsocker), och 70%-ig som varit OK (då var inte socker ingrediens nr två i listan). Det hänger en del på vilken kakao som används också.

Jag har börjat testa chokladaffärsexpediter genom att fråga "jag vill ha en choklad som inte smakar för sött". Om de då svarar "Här är en med högre kakaohalt" - då förstår jag att de inte kan choklad. Om de däremot rekommenderar en 70%-ig choklad pga kakaosorten, då testar jag. Amedei hette den senaste.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Jennix
0

#20  Det är sant, vi hade väl en tråd där vi diskuterade choklad och det finns absolut choklad med MER socker i som har högre kakaohalt - så det går inte att se på det heller.

[SarahOhrn]
0

Jennix: Jo kanske är det så.. Jag har bara ätit LCHF i en vecka nu (åt även två veckor innan jul men fastnade lite i julmaten där) men är inte sugen på just det söta något speciellt. Hade en hel chokladkaka framför mig igår men åt bara en ruta ändå.. Men det kan vara så att det är just Lindt också som är lite föör bitter för mig, köpte nu marabous 76% och ska se om den smakar bättre. :)

Effie: Okej, ja det har jag ju faktiskt inte tänkt på. Nu kanske den 86%iga jag köpte har för mycket socker. Men det va 19g kolhydrater/100g så det får gå när man äter en ruta eller två nån enstaka gång.

lizaohman: Jag kan inte hitta varken 1848 eller valrhona på affären, antar att dom bara finns på några speciella ställen? Yacl för tipset med kokosolja!

evasch
0

Jag gör tryfflar ibland, rullar till små kulor och fryser in, sedan tar jag fram en eller två och låter dom tina innan jag äter dom, kan smaksättas på många olika sätt så det går att använda ganska mörk choklad

lizaohman
0

Det är så sant som det är sagt - det finns choklad (Lindt bl a) som i princip smakar kakaopulver, dvs avfettad choklad. Det är kakaofettet som ger åtminstone mesta näringsfördelarna. Här en choklad som jag tycker är bra, trots att den "bara" har 70% kakao, en ekologisk Valrhona med lite bitterhet:

http://www.chokolade-compagniet.dk/svenska/produkter/valrhona/chokladkakor/ekologiska-chokladkakor/cao-grande-noir/

Valrhona är nog världens mest kända choklad och finns i alla choklad/kaffe/the-affärer. De har vunnit guldmedalj flera gånger. Även Amedei är mycket bra choklad. Jag tror de vann förrförra året. Fråga mig inte vem som ger priset bara :)

Aniara4
0

Hur mycket kolhydrater är det i Valrhonan?

lizaohman
0

Säkert massor… Tyst

Jag läste på nätet att det finns sockerfritt Valrhona chokladpulver. Om det har kvar fettet så skulle det vara en stark kandidat till ischoklad. För den som klarar av det (insulinpåslag vid söt smak i munnen) så kan man ju lägga till lite Stevia efter kynne och smak.