Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1338 ggr
Toppentjej
0

Förvirrad nybörjare - HJÄLP!

Hej!

Jag är inne på min femte dag med LCHF och har börjat i hopp om att gå ned i vikt och få bort mitt sockerberoende. Hittills har det gått rätt bra tycker jag och jag trivs verkligen med det faktum att man slipper räkna kalorier och gå hungrig. Eller i varje fall så var det vad jag trodde var fördelarna med LCHF…

Nu när jag har läst här på forumet så har jag läst en del inlägg angående mängden kalorier man ska äta per dag. Minns jag inte fel så ligger väl den övre gränsen på 2000 kal eller så, vilket jag inte alls får ihop med att de flesta talar så varmt för att man som LCHF:are får äta hur mycket man vill. Hur går det ihop med kaloribegränsningen för framgångsrik viktnedgång? Då hamnar man ju åter på att räkna kalorier!

Som exempel så kollade jag upp gårdagens middag på minmat.net - Smörstekta fläskkotletter med fet Blomkåls/Broccoligratäng. Genom endast denna måltid, som jag "åt så mycket jag ville av" i tro om att det var helt okej, så fick jag i mig nära inpå 1900 kal (5% kolh, 23% protein och 72% fett). Då är inte aiolin och bearnaisen inräknad, som båda är mycket fettrika med mycket lite kolhydrater. Skulle jag då räkna in den sena frukosten och mina mellanmål så antar jag att det blir på gränsen för vad som kan anses vara okej en vanlig dag.

Hur går detta ihop? Hur ska man kunna äta "hur mycket man vill" om det finns kalorier att oroa sig för samtidigt, som bara en vanlig LCHF-acceptabel middag kan hota? Det underlättar inte direkt i kampen mot att släppa taget om mitt tidigare fettskrämda jag!

Kanske har jag fått något helt om bakfoten. Ni får gärna reda ut det här för mig!

uzie
0

Jag äter vissa dagar 3-4000 kcal och går ändå ner i vikt. Det är inte kalorierna man skall titta på utan fördelningen fett-kolhydrater-protein. Sen finns det ju de som försöker hålla nere kcal och äta lchf samtidigt och lycas, men det orkar jag inte anstränga mig med.

Jennix
0

"Minns jag inte fel så ligger väl den övre gränsen på 2000 kal eller så, vilket jag inte alls får ihop med att de flesta talar så varmt för att man som LCHF:are får äta hur mycket man vill."

Jag tror du har missförstått vissa diskussioner, det handlar mer om var den UNDRE gränsen ska ligga eller vad som kan räknas som svältkost. Skrattande

Såvitt jag vet finns det absolut ingen övre gräns på 2000 kalorier!?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

kaisakavat
0

Vet inte var du har läst att du måste hålla dig under 2000 kcal.

Det är hursomhelst inte sant. Lyssna på din kropps hunger/mättnadssignaerl. Ät när du är hungrig och ät tills du blir mätt av till övervägande delen animaliska proteiner och fett och strunta i de där kalorierna.. Grönsaker i mindre mängder som "tillbehör".

Läs runt och fråga mer om du undrar! Har du kollat LCHF för nybörjare - se förstasidan på forumet - klicka på HEM på svarta "listen" ovan.

Popruta
0

Finns det en övre gräns på 2000 kcal är jag illa ute Skrattande

Jag har ätit drygt 2000 kcal om dagen i snitt men ändå gått ner 2,6 kg på en vecka =) Så du behöver nog inte oroa dig.

Ät tills du är mätt!

Toppentjej
0

*pustar ut*

Tack! Då måste jag helt ha missuppfattat det där med ett tak på 2000 kal - Vilket gör att det genast känns mycket bättre! Då äter jag nog inte helt tokigt nu alltså. Underbart! Skrattande

Då är det väl bara att vänta och se (samt köpa hem en våg möjligtvis…) vad det blir för resultat! =)

kaisakavat
0

Du kan köra med måttband/snöre istället för våg. Vågen kan inte avgöra om du väger muskler eller fett! Skrattande

Jag har en "tabell" med "mätstationerna" Överarm, Midja, Höft, Stuss, Lår, Knä skrivna till vänster. Uppe skriver jag datum när jag mäter mig. Mätningarna sker ytterst oregelbundet, efter behag och min "krympning" syns tydligt.

anneliehurtig
0

Hej!

Jag har också nyss börjat med detta. Min första vecka låg jag på mellan 3000- 3500 kcal men nu äter jag mellan 2000-2500 bara för att då blir jag mätt. Jag tror det är för att jag dricker mycket mer vatten nu och mättnadskänskan kommer tidigare. Ät tills du är lagom mätt så tror jag att du kommer att märka förändring i kalorimängden så småningom.

Lycka till!

Annelie

Toppentjej
0

Jo jag har försökt ta måttbandet till hjälp men jag tycker inte att det är vidare enkelt att använda. Som exempel så mätte jag mig vid ett tillfälle runt magen på förmiddagen, med naveln som utgångspunkt, och på kvällen när jag kollade igen bara för att visa sambon hur svårt det är att veta exakta måttet med ett måttband så fick jag tre centimeter mindre omfång. Dagen därpå fick jag åter samma mått som jag ursprungligen fick fram när jag kollade.

Så nja… det där med måttband lär ge mycket i längden, men jag vill se resultat snabbt (även om det så handlar om ett enda kilo) och då är måttbandet på tok för svårhanterat Obestämd

kaisakavat
0

Tror att vägning och mätning funkar bäst om man gör det vid samma tid på dagen varje gång. Man går ju in och ut, upp och ner allt eftersom dygnen framskrider.

Håller med om att måttband kan vara lite svårt att använda i början, det där med att dra åt lika hårt. Men övning ger färdighet!

Och visst kan man ha en våg!! Skrattande