Förstört dieten... :/
Usch, denna veckan har gått fruktansvärt bra och jag har inget sötsug eller så, nån enstaka gång kanske men väldigt sällan. Men igår, var jag bjuden på fest och det slutade med att jag drack cider m.m. och även åt lite chips och dipp (dock långt ifrån så mycket som jag brukar äta, jag älskar nämligen dipp och fick ångest att jag inte kommer få äta det igen på så länge igår!)
Men nu känns det som att hela veckan är förgäves, speciellt efter all cider och sånt.. :( Måste man "börja om" nu liksom?? Med omställningsbesvär och allt?
Som tur va lät jag bli att äta natt mat när dom andra åt donken. Jag åt inget alls och idag ska jag såklart äta min vanliga LCHF igen! Jag låg ruskigt bra till igår, ungefär såhär; Kolhydrater 4%, protein 23%, fett 73% fett, innan jag va iväg på festen. Men ja, det sket sig som sagt… men jag kommer ju inte kunna låta bli att gå på någon fest och dricka nåt under hela viktnedgången :S
Ja ja, imorgon börjar jag på gymmet och tar na tag med maten idag! Allt gick ju bra igår med maten också men inte med drickat då….
Du kommer kanske gå upp lite i vikt och ha ont i magen, men framför allt kommer du att få kolhydratsug, som kan sporra dig till att återigen äta sån mat som inte förordas på det här forumet. Jag kan bara önska dig lycka till. Försök stå emot suget efter kolhydrater, så kommer nog dina kostmässiga problem att lösa sig.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Men visst får du äta dipsås! Gör den själv med de kryddor du vill ha och skippa potatischipsen. Ta vin istället för cider så klarar du dig hyfsat även på fester.
Du har kanske stoppat viktnedgången några dagar men om du börjar med LCHF direkt igen så kommer du igång fort. Alla gör vi avvikelser ibland så tänkt inte så mycket på det som hände utan fokusera på att komma på banan igen.
Det är klart man skall gå på fest, men kanske ta med eget dricka som man vill ha.
Sådant här händer i stort sett alla någon gång. Och är lika irriterande för alla…
Det är bara att hoppa upp på hästen igen. Om du inte åt särskilt mycket behöver du säkert inte få lika jobbiga besvär som i början, men lite grand känner man allt av. Det viktiga är att det inte blir för ofta, eller förstås helst inte alls i fortsättningen, hihi! 
Lycka till!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det finns väl inget som hindrar att du inte gör dig hjälplös bara för att du går på fest?
Ta med egen dricka som torr cider, vin, sprit. Ta med egen dip. Var inte snål utan gör en god som alla vill äta av istället för lågklassiga varianter som är dränkta i glutamat och socker.

Om du ser det mer som en livstil istället för en diet så inser du att du kommer att göra en del avsteg under resans gång av sociala skäl om inte annat.. men man byter inte livstil bara för ett avsteg!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Suget är det inte direkt något problem med, jag längtar enbart efter att få äta min köttfärssås med fetaost nu!! (allt enligt LCHF ;)) så det verkar rätt lugnt.. Men tråkigt om jag gått upp det jag gått ner denna veckan pga detta.. Men jag märker ju direkt att jag inte mår bra av kolhydrater och det är ju ännu en sporre. :)
#3 Jo jag försökte göra nåt som skulle likna mina favvodipsåser, men det smakade bara, väldigt konstigt haha. Får försöka hitta nåt bra recept.. För chipsen åt jag bara för det fanns att äta till, hemma hade jag säkerligen gjort gurka till. :) Och det värsta är att jag inte tycker om vin.. Men jag ska verkligen försöka att inte festa speciellt ofta, brukar inte göra det heller, kanske en gång i månaden ibland, som högst. Men nu får jag försöka hålla mig till en gång varannan månad eller nåt..
#4 Jo jo jag tog ju med mig eget men visste inte vad jag skulle dricka eftersom jag inte gillar vin. Så nästa gång får jag väl dricka loka ;) Men hur ligger det till om jag t ex äter lite ketchup till min köttfärssås men ändå räknar in det i min mat och ligger bra till på kolhydraterna, är det okej då eller förstör det också? Jag har 16% kolhydrater i min ketchup. Jag blir inte mer sötsugen av det men är orolig, men det är ju lite kolhydrater i det mesta bara att man äter mindre av det så det blir inte så mycket allt som allt, så det borde väl vara lugnt. Inte som att äta chips och dricka cider?
#6 i och för sig, men så långt tänkte jag inte igår. :) tänkte inte ens på att jag skulle äta någon dipp eller så, att det skulle finnas. Och jag tänkte låta bli, men åt ju i och för sig bra mycket mindre än jag brukar så känner mig lite nöjd. Det värsta är det med drickat.. Torr cider är bättre alltså? Och visst sprit kan jag dricka men då vill man ju blanda med något, och då blir det ju läsk eller nåt sånt.. Kolhydrater i alla fall!
Kanske dieten är "förstörd", men det spelar väl ingen roll egentligen, se det positiva i det hela ; nu har du fått en lärdom till nästa gång du ställs inför liknande val, för tro mig, det kommer att komma fler gånger när du måste välja.
Hur du tolkar/nyttjar lärdomarna du får måste komma från dig själv, men jag vet i alla fall hur jag reagerar i liknande situation ; nästa gång jag hamnar i samma situation tänker jag "är dessa chipsen värda den ruelse jag kommer känna efteråt?" och sedan gör jag mitt val utefter detta.
Dip är förövrigt mycket bra ; i alla fall om den är gjord på fet creme fraiche och majonäs, det är bara det du sticker ned i den som behöver styras upp ; gurkstavar och paprika kanske ?
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

# Eller ett finger?
#9 Jo, jag kommer antagligen tänka ännu en gång nästa gång jag står inför detta val. :) Säkerligen göra fler avsteg också, men inte nu på väldigt länge, så då har jag förhoppningsvis kommit ännu längre i detta.
Jo, problemet är inte vad jag ska sticka ner i dippen, igår åt jag chips enbart för att det va det enda som fanns. Hemma äter jag bara gurka till (och innan åt jag morötter, men nu är det ju inte "tillåtet"), problemet är just dippen för jag älskar dom färdiga och har hittills inte lyckats krydda och fixa så jag kommer i närheten av så gott. Men får väl testa vidare :)

Min stora svaghet har alltid varit chips med dipmix… Nu har jag hittat en egen variant - och ingen i familjen vill dela med mig för dom gillar det inte:
Fläsksvålar och dipmix på cremefraiche och italiensk salladskryda…Yammi!
Jag tror också att det här är en livsstil och inte en stenhård bantningperiod! Det innebär att jag måste få göra avsteg på festen - för att leva sunt i vardagen! Framförallt som det inte är fest varje vecka.
Misströsta inte, utan slappna av, se det som ett litet festligt tillfälle, och återgå till normala vanor efter det.
Lycka till!
#12 Okej, fläsksvålar tvivlar jag på att jag kommer våga testa, det låter alldeles för äckligt. Men jag äter gärna gurkstavar, för min stora last numera är inte chips utan dipmixen. Men jag får väl ta och testa den salladskryddan då :) Men det är väl en del kolhydrater i det också?
Jo jag försöker komma in i detta som en livsstil, har försökt innan men inte lyckats men nu känns det bara så bra. Jag längtar liksom hem för att äta en god LCHF-middag i stället för att hem och äta nå godsaker på kvällen. Och jag antar att man måste göra avsteg, ibland, för jag festar knappt en gång varje månad, varannan kanske. Men ska försöka hålla mig ifrån kolhydraterna då med, eller ja, så lite som möjligt.
Och jag kommer säkert vilja äta såhär även när jag gått ner, men kanske fuska ibland då jag är hemma hos familj eller blir bjuden på nåt gott och IBLAND göra t ex en potatisgratäng eller äta pasta. Och likaså fuska med andra saker.. När jag väl gått ner kommer jag inte känna att jag måste hålla stenhårt men försöka vara nyttig.. Dock kommer jag nog VILJA äta efter LCHF oftast när jag gör mat själv och sådär. Känner redan det..
#11 min favorit på egen dipsås är denna :
1 del majonäs (1 dl)
2 delar creme fraiche (2 dl)
(vispgrädde till önskad rinnighet om man vill, beror lite på vad den ska vara till för nåt, ska jag ha den till tacos vill jag ha den rinnigare)
Blanda majo och CF, smaka av med salt och vitpeppar så att den får en god, neutral smak.
Pressa ner vitlöksklyftor efter smak (ungefär 2-3 klyftor per 2dl creme frache är en bra riktlinje), krydda med "persillade" (ger fint utseende) och ta några tag med chili-flakeskvarnen. Rör runt, späd eventuellt med grädde, låt stå och mogna en stund, ät och njut!

#13. Testa fläsksvålar någon gång. Jag trodde inte heller på det när jag läste om det här inne. Men så fick jag syn på påsarna en dag, och köpte hem för att pröva. Det var faktiskt inte så dumt som jag trott. Inte en enda kolhydrat i fläsksvålarna, gör att jag inte tycker det är så farligt med dippens ev. kolisar. Och sedan har jag upptäckt fördelarna med att mala ned fläsksvålarna och använda som ex.vis panering av fläskkotletterna. Kanongott!
Jag är inte fakir utan äter kolhydrater, även om de är starkt begränsade till ca 5 %. Men ibland blir jag sugen på spagetti när jag serverar spagetti och köttfärssås hemma. Normalt tar jag blomkålsmos, men när suget sätter in, så tar jag kanske en deciliter av pastan. Jag har inte märkt av någonting vare sig på socker eller viktminskning - så jag tror inte avstegen är det farliga. Det är hur vi lever i vardagen som är det avgörande för hälsan.

#14 Jag skulle skrivit i förra inlägget, men av någon anledning sändes det iväg…
Jag är nyfiken på din dipsås. Smakar den mycket av majonnäsen? Jag tycker den har en lite "stickig" smak. Jag tycker om det, men funderar på om det hör hemma i min dipsås… Annars lät ditt recept riktigt gott!
#14 Tack för tipset! Vad är persillade?
#15 Jag kanske får göra det då.. Vart finns dom? I vilka fysiska butiker? Jag äter också 4-7% kolhydrater om dagen, så jag är inte helt strikt. Men det känns som att även om det får plats med t ex dipmix en dag i mitt intag så skulle det förstöra viktnedgången :/
Persillade, från Santa Maria : Klassisk fransk krydda som ger maten en underbar smak. En härlig blandning av persilja, vitlök och havssalt som passar till allt från kyckling och köttfärsrätter till fisk, pasta, grönsaker och potatisgratäng. Även mycket god som smaksättare i smör eller créme fraiche.
#16 : Nej, jag tycker inte majonäsen tar överhand, och jag har tidigare varit mycket skeptisk mot majo. Likaså min mamma, hon åt med god aptit och anade inte alls att det var majo i. Men tycker du att det blir för mycket majo-smak, ändra proportionerna en smula och ta lite mer creme fraiche istället, det är ingen exakt vetenskap 

Brukar/de finkacka eller grovriva i lite gul lök för smak och konsistens, blir mer likt påssås då

Fläsksvålar hittar du där du hittar chips. Men inte alla butiker för dem. Ibland finns de på Lidl. Jag köper mina på Coop Extra och när jag någongång är i Ullared så bunkrar jag upp…

Persillade låter kanongott! Det skall genast inhandlas!
Precis som andra sagt så håller jag med om att det inte är avstegen som är det viktiga, utan vardagslivet. Och en fest då och måste man ju få unna sig så inte dieten blir så strikt, begränsande och tråkig att man istället helt ger upp den efter ett tag. För min del blir det dock kanske lite väl mycket festande, åtminstone varannan helg och ibland perioder med 6-7 helger i rad. Men utan att detta påverkar min vikt! Mer än en eller två dagar efteråt då man helt sabbat saltbalansen i kroppen och sen samlar på sig en massa vätska. Som sen försvinner fort igen. Så om jag var du skulle jag inte oroa mig! 
För att minska kolhydratintaget under själv festen är ju egentligen det bästa att dricka ren sprit. Men sån är ju svår att dosera rätt, och man klarar nog knappast en hel kväll med att bara dricka rent, varken för magen eller smaken. Kanske kan man experimentera fram goda lågkolhydratdrinkar, typ mjölkdrinkar t.ex.? Annars är väl söt cider och söta drinkar det absolut sämsta man dricka - massor av socker. Torr cider är mycket bättre (och godare!), och torrt vitt vin läste jag igår att Doc sa var bra ur viktminskningssynpunkt. Minns inte var tyvärr! Som snacks brukar jag/vi alltid ha med några ölkorvar till festen för att avleda från alla chips, ostbågar, salta pinnar etc. som brukar stå framme.