Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 2662 ggr
Melindrea
0

OT - Djurförsök, klara sig utan?

Jag hänger på communitiet Helgon, där någon postade en fråga om huruvida vi kan klara oss utan djurförsök i dagens samhälle. Jag började med en post, men insåg att "Djurrätt & Veganism" troligtvis inte var det bästa stället - jag skulle bli flamad, för att säga det minsta! Så därför tänkte jag skriva mina funderingar här, där åtminstone färre lär hoppa på detaljer i mina resonemang och fundera på helheten (detaljer såsom att vi är skapta för att äta kött, eftersom detta anses provocerande på en del ställen). Nåja, här kommer mina funderingar:

Är egentligen djurförsök "effektivt", som det är? Jag menar, givetvis så kan man se vissa sidoeffekter, men vi är inga kaniner och våra system fungerar inte exakt såsom råttors. Hur kan vi då testa och vara säker på hur människor reagerar på… vad det nu är som testas, framförallt när det är något så viktigt som medicin? Som har tagits upp här någon gång (tror jag) har vissa studier om att vi inte mår bra på kött gjorts på :kaniner:? Hur kan man vara säker på att något som är bra för en kanin är bra för oss? Eller tvärtom, att något som inte är bra för en kanin inte är bra för oss?

Jennix
0

Jo, det är nog mitt argument också, att vi inte kan veta exakt hur det påverkar förräns vi testat på människor. Och att man bör komma ihåg att alla människor reagerar inte likadant på mediciner.

Det tycker jag blir mer och mer uppenbart, ju mer jag lär mig om kost och hälsa.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Viktor-88
0

Med en otrolig sannolikhet så reagerar de flesta andra däggdjuren likadant som vi vid kontakt av diverse substanser. Men för att vara extra säkra så brukar det vanligen ske minst 3 st. "Clinical Trials" på mänskliga subjekt som själva valt att ställa upp innan substansen får släppas på marknaden. Dosen distribuerad medecin börjar på extremt låga nivåer och ökas med extrem försiktighet, allt för att se hur kroppen reagerar.

Hade inte djurtester existerat, så hade inga riktiga mediciner (dvs. icke naturmediciner) nått den slutliga mänskliga testfasen i dagsläget, och därmed aldrig kommit mänskligheten till nytta.

OT:
Hitlers läkare var de som bidragit med överlägset mest och viktigast fakta om människokroppen under kortast tid, just för att de tog sig friheten att experimentera exakt som de ville, men en uppfattning som antagligen alla av oss delar så är  mäniskoliv inte någon förbrukningsvara. Därmed får djur får bli det som vi gränslöst kan utnyttja istället. Vilket garanterat är till det bättre för vår arts fortgång! Om man bortser från att anlag för cancer och andra genetiskt relaterade sjukdomar kan fortskrida. Det naturliga urvalet avstannar delvis.