Inkonsekvent blodsocker.
Skriver mitt första inlägg här idag men har hunnit läsa en hel massa.
Jag har diverse olika åkommor. Bl.a:
- Chrons sjukdom. (nuförtiden helt utan mediciner)
- Gravid i 33e veckan (kanske ingen åkomma i sig ;-) ) men med graviditetsdiabetes. Andra barnet och andra gången med grav. diabetes.
För ca tre veckor sen valde jag att gå över från sockerjunkie till hyfsat strikt LCHF. Mätte 12.4 på min senaste glukosbelastning och sedan dess ligger jag alltsom oftast under 6mmol/l för mat o under 8 efter. Vad jag inte fattar är dock hur jag två mornar i rad kan ligga på 5.6 fastande, äta exakt samma frukost men ena morgonen mäta 8.8 och andra morgonen mäta 6.1 1 timme efter frukost??!!
Bägge kvällarna innan har jag lagt mig med ca 5.8 i kvällsvärde.
Kan detta ha att göra med vad jag åt kvällen innan eller? Är det någon som vet?!
Börjar redan känna mig frustrerad över mina flackande värden trots att jag verkligen sköter mig….
Väldigt tacksam för vägledande svar!
(tack för en superbra sida!)

Jag var också lite fundersam över höga blodsockervärden när jag egentligen inte hade satt i mig några kolhydrater. Nu kan man ju göra socker av protein som man äter, så det är inget konstigt, och för mig har det stabiliserats efter några månader, så att det egentligen aldrig går över 6 längre. Men när jag inte hade ätit några kolhydrater alls och trampat cykel några kilometer så var jag uppe på 8,8 och det såg jag som en anomali, men det är fler som har upplevt samma sak, så det är inte ovanligt.
Och jag tror inte att man ska minska på proteinet för att få mindre socker i blodet, i synnerhet inte när man är gravid. Däremot kanske det hjälper att öka på fettet?
Jag puttar upp detta så att fler som mäter blodsocker ska kunna svara!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tack för svaret Inkanyezi. Jag försökte va nyttig o åt en liiiten tallrik havregrynsgröt me linfrön, kanel o 1 dl fetmjölk, gick på vattengympa o mätte mitt under gympapasset. 12,4!!! Helt sjukt.
Hajar att havregryn inte e nån hit men jag tog ca 0,75 dl. kändes som att det borde vara okej…,men ack nej!
Maia, som den novis jag är så undrar jag vad puttar upp betyde?. Anledningen till att jag ställer denna dumma fråga e för att när jag skrev inlägget o skulle lägga upp det så visste jag inte alls hur man tänker när man väljer grupp. Ser nu att jag skulle valt "vi som har diabetes"
Tack för puttandet ;-)
Såg just ditt "puttande" Maia. Nu hajar jag. Tack!!

Kan det handla om "Dawn phenomenon"?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Är det inte normalt med en höjning av blodockret vid träning?

Joo.. men då tror jag det hos friska stiger från 4-5 till 6-8.. 12,4 tycker jag låter fel!
Numera när jag tränar kan jag märka att jag inte alls är hungrig effteråt.. förr kunde jag ha dödat för en banan!
Tack för tipset Zepp. Läste lite om Dawn. Inte alls omöjligt. Inser ju när jag läser andras inlägg att mina värden e en smula löjeväckande. ligger oftast på ca 5,8 i fastesocker på morgonen o läkaren vill ev sätta in insulin för att få ner det till ca 5,0. Jag har ca 10 kg övervikt som jag ska ta itu me efter förlossningen o vill därför helst slippa insulin om det går.
För att komma me ett annat kul ex så åt jag samma middag idag o igår.
Mjukt fullkornsburritobröd storlek liten med blandade typiska tacosgrönsaker inkl. några majskorn, gräddfil o en röra jag gör på mosad avocado, gräddfil, pressad citron o en tesked dijon.
Enda skillnaden var att jag knödde ihop samma mängd fyllning på två bröd istället för tre idag.
Värdet 1 timme efter måltid igår 10,0. En kvart senare 7,1.
Värdet 1 timme efter måltid idag 5,3. En kvart senare 4,9.
Blir jädlar inte klok på mitt skumma blodsocker.

Skillnaden var brödet.. altså mängden kolhydrater.. altså mängden glukos som kom ut i blodet.. eller??
Testa att äta helt utan bröd och något mer protein o fett nästa gång!
Ja men d känns ju helt sjukt att ett sånt tunt dessutom fullkornsbröd kan göra sån skillnad. e d verkligen troligt?
Allra sista ingrediens i innehållsförteckningen var vetemjöl efter rågmjöl o lite andra grejer, och kolhydrathalten var 42g varav 2,2 g sockerarter.

#10 Alla kolhydraterna är socker, men av någon anledning så anges bara mono- och disackarider, inte polysackarider som t ex stärkelse (kedjor av glukos).
Vilka klåpare… här tror man att man e nyttig…

Det där du beskrev kan säkert vara nyttigt för någon, men knappast för diabetiker eller som dom sa förr i tiden de med sockersjuka!
Har man en kolhydratomsättningsrubbning skall man var försiktig med det intaget av detta eller iallafall se till att hålla detta på en jämn o låg nivå!
100Gram Vetebröd osötat

Skippa brödet. Ät smörrullar. Jag brukar rulla en skiva skinka med en skiva ost och en skiva smör som jag hyvlar med osthyveln. Försök ta bort allt som är säd; majs, ris, pasta bröd, quinoa etc. Ta också bort potatis och rotfrukter; ersätt gärna med kål, blomkål broccoli, men lägg på mera fett.
Du kommer ändå att uppleva att blodsockret kan bli högt, i synnerhet i samband med ansträngning. Det var vad som var lite överraskande för mig. Men det kommer inte upp i katastrofnivåer så länge du inte tillför kolhydrater i kosten. Protein kan byggas om till socker, och det är hormonstyrt.