Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 3632 ggr
Vuxen
0

Kokosfett

I lchf-kretsar talas mycket om att kokosfett är bra

och det skall man använda bl a i kaffet.

Det kokosfett som finns i silvriga paket i livsmedelshandeln

är inte bra, sägs det.

Därför gick jag till en hälsokostbutik, LIFE, oc h köpte i

burk innehållande en ½ liter. Den kostade 79 kronor.

Jag har kollat på div webbsidor som säljer hälsokost

mm där kostar en liknande burk betydligt mer.

Min fråga är, har jag gjort en dålig affär eller tar webbsäljarna

för mycket för sin kokosfett? Den jag köpte heter "Cocosa"

Will
0

Testa denna länk med frågot och svar om Cocosa (vet inte dock om det är samma Cocosa som du har).

http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm

Will
0

Det verkar ju bra i alla fall.. Glad

[Norum]
0

Silverpaketen är väl bra? Eller har jag fattat det fel, trodde att det var många som använde den sorten….?

MaMaMade
0

Få se nu…Cocosa är ekologisk, kallpressat cocosfett medan det i silverpaketen inte är ekologisk samt härdat för att få det hårt…el ngt sådant.

Tycktes mig få ont i magen om jag åt av cocosfettet från silverpkt när jag testade det.

Äsch, saxar helt fräckt från Will´s länk:

"Huvudproduktionen av kokosnötolja på världsmarknaden är så kallad Copra-olja, det är den massproducerade och billiga typen, som framställs av kokosnötolja som torkas under förhållande som gör att den lätt möglar. Oljan extraheras med lösningsmedel och raffineras och kommer därför att innehålla transfettsyror och andra "onormala" fettsyror. Skadorna uppstår primärt i det omättade fettet som utgör ca 10 % av kokosnötoljan. Copra-oljorna är också råvaror för de stela och vaxaktiga kokosfettblocken som säljs i dagligvaruhandeln som bakfett. Oljan är härdad, med transfetter som en följd och innehåller inga hälsofrämjande fettsyror.

Cocosa produkterna har en hög kvalitet, är kallpressade och skonsamt raffinerade utan kemiska tillsatser, är inte härdade och innehåller inga transfetter."

http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm

[Norum]
0

*4 Då har jag fattat det helt fel! Hm…. Då får jag nog se till att byta sort. :-)

Took
0

Har bestämt för mig att jag läst någonstans om silverpaketet, att det visserligen är raffinerat, men inte härdat.

Tilda-T
0

Jag kör silverpaketen och har inte märkt av något negativt!

Billig och lättillgänglig skulle jag vilja säga, sen vill jag ha det hårt, till ischoklad och inte sådär mjukt så man kan skrapa upp det med sked

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

[Norum]
0

Jag hittade ett inlägg som hette "kokosfett" bara… där stod det att det var helt ok att använda silverpaketen. Jag vet inte men jag använder det och jag mår bra av det,än så länge i alla fall.

Mervi
0

Det är OK med silverpaketen.

Took
0

http://kolhydrater.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=f9462f13-b523-4e0a-ac39-48b732aeab24

Jag är också ganska säker på att det är svensk lag på att det måste stå på förpackningen om produkten innehåller härdat eller delvis härdat fett. Och det står inget om det på silverpaketen. Däremot kan det säkert stämma att kallpressat och ev ekologiskt kokosfett är godare och bättre. :)

MimLan
0

#7 Det skall ju smältas, oavsett konsistens från början?

Tilda-T
0

Jamän det ska ju stelna och bli hårt för att  funka som ischoklad sedan och dom där mjuka blir väl inte riktigt hårda

Vuxen
0

Jag tackar för alla, snabba och vänliga, svar.

Har varit inne på den länk som jag blev anvisad

och sett att den gäller det kokosfett jag köpt,

Cocosa Pure. Vem som står för den sajten

har

jag inte tagot reda på, men det verkar inte vara

konsumentkontakten för fettet, dom heter

Soma Nordic AB och finns i Malmö

Än en gång tack för svar.

magma
0

Allt rent cocosfett blir hårt om det står i kylskåpet, vare sig det är silverpaketet eller ekologiskt kallpressat.

Tilda-T
0

Åhå, här har jag missat något, domsom slevar cocos har den alltså i rumstemp! OK!

Blenda01
0

Jag har silverpaketet fast överflyttad i en glasbytta (hälften åt gången). Den står i rumstemp i köket och när det var 'sommar' häromveckan var fettet flytande Fot i munnnen. Det funkade att använda ändå, dock!

Vuxen
0

Ytterligare en fråga om kokosfett.

Man ser ofta att kokosfettförespråkare har

kokosfett i kaffet. Är det bara för att det blir så

ellar har kaffe-fettblandningen någon särskild

funktion.

RexPect
0

#0 Cocosan finns i två varianter. Den som kostar runt 80 kr och inte smakar eller doftasr cocos samt den som är kallpressad kokos som luktar och smakar Hawaiian Tropic kostar ca 180 kr.

Har en av varje. Gillarm man cocossmak kan man ju ta en matsked direkt av den dyrare kokosen, mums!

Silver-kokos skulle jag inte äta ärligt talat…är så bortskämd med den här underbara produkten

missaz
0

Köpte cocosa extra virgin idag på hälsokostbutiken för 215kr = SVINDYRT!!! Det var dock jättegott, så nu har jag beställt 2 burkar från gymgrossisten för 145kr/st. Jaja…

Bjorne
0

Var det inte någon här på forumet som tog reda på att "silverpaketen" utvanns med ånga och inte alls med konstiga kemikalier och inte heller var härdat och således var helt ok att intaga. Det är ju fö ångbehandlingen som gör att kokosfettet förlorar smak o lukt på gott och ont.
Kokosfettet har ju så låg smältpunkt att det alltid kommer att vara flytande i kroppen.

greensis
0

#17 Jag har förstått det så att det är praktiskt att ha det i kaffe eller te. Själv äter jag mitt kokosfett med tesked, men jag kan vara lite av en mat-barbar.GeneradCool

Fabricati diem, pvnc!

missaz
0

Äter fortfarande silverpaketen och kommer att fortsätta med det i kaffe tex. men cocosa extra virgin var verkligen gott, kommer ta det någon tesked ibland att suga på bara som det är… mums!

Vuxen
0

Tack för svar.

Då vet jag att kaffet inte tillför något väsentligt

utan bara är en bärare av det smaklösa

kokosfettet. Då blir det till att inhandla med

smak i fortsättningen. Lite får man väl gotta

sig.

magma
0

Cocosfett med smak i thé är riktigt gott…!

[Norum]
0

Jag har börjat med kokosfett nu, äter alldeles för lite fett. Men jag skär det i bitar, ungefär i storlek som en panodil. Jag tar en "tablett" och sköljer ner med vatten. Sen dricker jag en god kopp kaffe utan fetthinna! :-)

Eine
0

Varför äter ni kokosfett? Jag har nog missat en massa.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Norum]
0

Jag tycker inte om fett Generad så jag får i mig alldeles för lite. Fett bränner fett… Kan vara ett sätt att få fart på förbränningen.

Hanveden
0

Hittade något   här  om kokosfett.

Med LCHF hälsning  Glad .

Hanveden
0

Har hittat ett cocosfett på City Gross som heter Cocos och kommer från en firma som heter ALBA DALBY och verkar vara mycket renare än det "silverpaket" jag hittade på ICA som kommer från Unilever…

Med LCHF hälsning  Flört .

liabettan
0

#28  Tack för hänvisningen till artikeln om kokosfett. Genomläsningen löste en del av mina frågor.Glad

[Norum]
0

*28  Vilken läsning! Så några matskedar om dagen räcker alltså… Bra att veta! Super tack för den läsningen.. :-)

RexPect
0

Funderar på tt prova att ta 2 msk kokosfett på morgonen eftersom jag har så svårt att fixa frukost, vad tror ni?

A

[Norum]
0

Ska du äta det istället för? Antar att du kan det men ….. jag tror inte att du blir mätt på det. Jag skulle inte bli mätt på 2 msk fett i alla fall.

greensis
0

#32 Jag har gjort så några morgnar när jag absolut inte velat ha ägg till frukost och inte haft mascarpone eller liknande hemma. Då har jag tagit 1-2msk kokosfett, kanske en dutt smör hemma, och sedan ätit ett kokt ägg m smör till 9-fikat på jobbet.

Fabricati diem, pvnc!

Ulf-S
0

Jag äter nog en av de mest snabbfixade frukostarna som finns: fyra råa äggulor plus en matsked kokosolja och högvitaminvarianter av smörolja och torskleverolja. Förvånansvärt mättande…

RexPect
0

#35..det är ju inte så att det vattnas i munnen, men jag behöver en snabbfrukost, för jag är ingen "mysa vid frukostbordet" person. Har du  lust att redogöra i detalj vad du gör och hur?

Took
0

#20: Se mitt inlägg i #10. :)

mumsan
0

Puttar upp denna tråden om cocosfett så att de som undrar varför man/jag förespråkar ekologiskt kallpressat cocosfett så läs inlägget #4.

mariath
0

Ville bara bekräfta det som #10 säger. Om fettet är härdat så skall det framgå av innehållsförteckningen. Det i silverpaketet är säkert bara fraktionerat annorlunda.