Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1329 ggr
szwed
0

hungrig!

HEJ!

Jag skall påbörja min 3:e vecka med lchf och allt går jättebra förutom att jag har fått huvudvärk och sömnsvårigheter. Personligen tror jag att jag äter för lite? Det är enormt svårt när jag inte vet hur mycket man får/kan äta. Det är ganska svårt att känna efter när hungerkänslan övergår till mättnadskänsla. När man i hela sitt liv

ätit med ögonen och vräkt i sig mat. För i sanningens namn

är jag mer eller mindre hungrig när jag lägger mig!

Jag brukar äta: ½ pkt stekt bacon och 3 stekta ägg +Majonäs

till frukost. och en kyckling file med blomkålsmos till middag.

till kvällsmat en avakado med keso och räkor.

kan jag öka på mängden ??? väger 136kg/192 cm lång

PS: kan jag använda fläsksvålar som surugat till chipsen på helgerna?

Mervi
0

Ät mer på kvällen. Ta en bit fet ost tex. Du skall inte behöva gå hungrig. Mättnadskänslorna kommer så småningom när man hållit på lite längre tid med LCHF. Lycka till.

greensis
0

I mina ögon låter din beskrivning som frukost-middag-mellanmål. Var är lunchen - det saknas liksom en måltid i mängd. Inte undra på att du går och lägger dig hungrig.

Personligen (62kg/160cm stl 34/36) skulle jag göra räder mot kylskåpet framåt 23-tiden på den dosen.

Keso? Varför keso, bara 4%. och räkor är ju magert som bara den. Klicka på lite majonäs till eller ha creme fraiche istället.

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

Du kan lugnt äta på. Så småningom kommer du att känna mättnad och hunger av dig själv när din kropp vant sig.

Håller med om vad som sagts. Fetta upp keson/byt ut/komplettera med något annat fett.

Kycklingfilé har ju vissa variationer i storlek, men du kan lungt äta de större på 250 gram. Jag sitter och snaskar på en sådan i skrivande stund. (Ytstekt med skinn, gratinerad med grädde och gräddädel samt två cocktailtomater.) För mig som inte har så stort behov av mat, kommer den att räcka hela kvällen och förmodligen fram till lunchtid i morgon. Med andra ord, det spelar ingen roll om du äter mycket, du kommer att justera dig efter det.

sassa74
0

Tycker det verkar vara väldigt lite… Och är du hungrig är det antagligen oxå för lite… Ät tills du blir mätt!

Själv äter jag till

frukost: 3ägg med vispgrädde och 3 skivor (150gr) stekfläsk

Lunch/mitt på dan: något av följande tills jag är mätt.. Bantarbiffar, kotletter, laxfileer, tonfisk i olja, makrill + grönsallad eller kokt broccoli eller blomkål eller nåt liknande.

Middag: omelett med fetaost + sallad, tonfisk och vitkålssallad, äggröra med skinka/rökt lax,

Sen brukar jag avsluta dagen med en lyxig ostbricka och ½ glas rött (ibland)..

Numera äter jag oftast inte middagen längre för jag är helt enkelt inte hungrig.. Jag lyssnar på min kropp och slutar äta när jag är mätt och nöjd..

Just det - kom på att jag brukar äta några msk. grekisk yoghurt allra sist till varje måltid.. Jag tycker om den sura smaken och vill gärna avsluta mina måltider så av nån anledning.. Inte alltid men ganska ofta.. ;)

MimLan
0

Och fläsksvålar kan du äta närsomhelst.

Det finns inga knaserier som att man MÅSTE simma i mejerier till frukost, eller att chipssubstitut hör till helgerna. Ej heller finns något som hindrar en att äta en biff till frukost eller ett par kokta ägg till lunch.

Sådana dumheter behöver man bara vara fixerad vid som kolhydratätare som spelar rysk roulette om hälsan.

szwed
0

Tack för alla tips!

Jag skall nog börja äta lite mer och framför allt fetare ( det är inga problem för mig.  Älskar fett!!). Och det kanske är en förutsättning om man skall lägga om sin livsstil till det bättre.