Hjälp, svälter jag min tvååring?
Sen nyår så har jag och min sambo gått över till LCHF. Vi har i stort sett endast LCHF-anpassad mat hemma nu. Vi vill inte ha onödiga frestelser hemma för att underlätta kolhydratabstinensen.
Nu till problemet. Lillgrabben äter inte gärna köttet och fettet vi erbjuder. Ägg går bra.
Nu springer han runt och tjatar om att han vill ha köttbullar, oboy, saft, banan och även choklad hörde jag honom säga idag.
Jag erbjuder honom generöst av den LCHF-anpassade maten eftersom jag vet att han också mår bra av att inte få i sig en massa socker. Men han ratar den. Blev så förtvivlad idag och gav honom grillkorv och gurka till slut.
Är det så att han också lider av sockersug precis som vi. Hur ska jag isf orka med både min egen och hans abstinens?
Han rör sig ju mer än mig när han leker så han bör ju kunna äta mer kolhydrater också?
Hur tycker ni att jag ska lägga upp detta? Allt är så nytt.
Tacksam för svar/ En något förtvivlad mamma

Hej Vanadotter och välkommen hit!
Det är väl inte så förskräckligt om du ger killen korv och köttbullar, vill du ha koll på vad dom innehåller så är inte köttbullar så besvärliga att göra. Huvudsaken är väl att han inte äter ris potatis pasta och godis.
Tar han inte emot rent,kallt smör på en sked om du skulle ge honom det?
Jag har faktiskt aldrig hittills stött på en unge som ratar smör/bregott utan dom brukar be om mer i stället.
Glöm inte att ge honom helfeta mjölkprodukter, i dom finns mycket näring.
Hoppas det går bra för er familj med att äta lchf!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ge honom sånt som han äter; prova med andra saker också, som keso osv, men propsa inte på att han ska äta sånt som han inte vill ha. Jag utgår ifrån att han är en tämligen normal tvååring utan en otrolig övervikt; han kan säkert äta lite korv och köttbullar. Jag tror inte han lider av sockersug, men han vill ha sånt som han tycker om. Låt honom prova allt han vill prova, men försök inte tvinga honom att äta något som han inte vill äta, det funkar aldrig bra med barn.
Han kommer antagligen inte att svälta så länge det finns mat, men jag tror att ni kan styra det så att han inte äter överdrivet mycket kolhydrater, även om han kommer att få i sig mer än vad ni andra äter.
Du skulle ju kunna ge honom bröd och sånt, men se till att ha närmare en cm smör och lika mycket ost på.
Lågkolhydrat betyder inte nollkolhydrat…
Jag kan komma med en krass kommentar: Vill du vara förtvivlad över en kortare tids abstinens eller vill du vara förtvivlad [länge] över att du lärde din son att bli sockerknarkare?
Han kommer att äta till slut, han behöver bara bli tillräckligt hungrig. Ge honom flera alternativ. Erbjud det med grönsaker som han gillar, olika smaker på såser, etc.
Ärligt, ta hand om din sons abstinens först, och ta din egen sen om du tycker att det handlar om din ork. Hade jag haft en förälder som prioriterade mig och min hälsa istället, hade jag inte haft 25 plågsamma år, och effekter på utbildning och arbetsliv som jag ännu inte kan se överskådligt.
Jag tycker han skall få äta det mesta av det han vill. Men ta bort det värsta sockret bara. Sen med tiden kan man väl minska lite o lite till.
Mat är ett känsligt ämne, speciellt för barn. Kan lätt bli något man kan bråka om med uppslitande gräl och gråt o tandangisslan. Det far ingen väl av.
Jag tror man skall vara mycket försiktig med att "härska" kring maten
Då är risken stor att han inte vill äta alls och inte får näring till att växa. Det är mitt råd.

#1 Testade med smöret nyss och du har rätt han åt av det. Att jag inte tänkt på det!
Tack!
#2 och #3 Tack för bra tips!
#4 Du har inte barn va?
Säger jag att oboyen är slut men att han kan få mjölk ist så börjar min lilla vilding att slåss, skrika och grina. Men visst du har rätt en tids kämpande mot abstinens är väl värt det jämfört med en livslång kamp mot sockerberoende. Synd bara att dagis INTE har anammat LCHF ännu. Tack till dig!
Smör är ju faktisk rätt gott, om jag får säga det själv, men "rått" i rätt små mängder annars mår jag illa… Min son har dock inte upptäckt att smör är gott än - det är äckligt, trots att hans större syster ber att få en klick smör till maten… vilket brukar påverka hans val också 

#5 Det är inte så att jag bråkar och låter saker leda till gräl. Är bara orolig att han inte ska få i sig ordentligt med mat. LCHF är ännu så nytt för mig att jag liksom inte fått in några bra rutiner. Ska lyda ditt råd och försöka ta det med ro. Tack!

Hej Vanadotter!
Om din lilla buse e så förtjust i oboy har jag ett tips, jag har nämligen en man som varit beroende av oboy tills vi började med LCHF och nu gör vi så här i stället:
Ta en el två rutor 86% choklad och smält
koka upp standard mjölk och blanda
det blir inte exakt som oboy men bra nära.
Extra gott med vispad grädde på.
Mums.
//Lillan
Jag håller med MikaelJ- lågkolhydrat betyder inte noll kolhydrater…
På dagis äter han ju inte lågkolhydratkost, eller hur? Jag personligen skulle inte ge mina barn ren LCHF hemma när de äter kolhydrater på skola och dagis- det tror jag inte är bra för vare sig kroppen eller den mentala biten när de är små och inte har helhetsbilden klar för sig. I värsta fall får man barn som inte vet vilket ben de ska stå på.
Då hellre sluta med sådant som oboy och isådanafall göra egen varm choklad med en skvätt grädde i, lite kakao och litegrann socker. Och ge standardmjölk, grädde i maten, inte ge obegränsat med frukt utan kanske 1-2 om dagen och inte i första hand sådant som banan, inte ha sylt på filen eller sötad yoghurt utan hellre bär- det finns många alternativ som innehåller mindre socker och kolhydrater. Det behöver inte vara allt eller inget.
Ge fullfeta produkter, en knäckemacka eller finn crisp istället för limpmackan eller helt enkelt begränsa brödintaget och servera fil, naturell yoghurt etc till. Så att de äter sig mätta på det och inte på brödet, brödet ska inte vara den huvudsakliga energikällan.
Jag ser inget fel i att ge barn, speciellt inte så små barn, alla slags grönsaker de vill ha och även bröd i mindre mängd, en potatis till maten och bär samt frukt. Det behöver inte vara banan, man kan välja t.ex apelsin, mandarin, äpple och du kan ju också ge hallon, jordgubbar osv.
Och korv samt köttbullar- varför vill du inte ge honom det?! Köttbullar gör man själv utan ströbröd och med riven ost och grädde och om man vill knaperstekt, hackad bacon i smeten också… Finfint!
Till det gräddsås och till sonen varför inte en potatis, gurka, majskorn, paprikasnuttar etc. Korv finns det bra och sämre alternativ. Jag använder då och då den gamla vanliga falukorven och väljer då Scans med 4% kolhydrater. En annan minst lika viktig del i det hela är att försöka köpa mat med så lite tillsatser och kemikalier som man kan, vill och orkar och laga maten själv med bra råvaror.
Utan att ha några belägg för det, anser jag att det viktigaste för barnen är inte att undvika alla kolhydrater, utan att få ordentligt med fett.
Mina ungar får både hembakt bröd och makaroner, men inte så stora mängder och alltid tillsammans med mycket fett. Så visst äter de kolhydrater, men tonvikten ligger numera på fettet och proteinet.
Fettet bromsar dessutom deras sockersug automatiskt.

Det spelar nog ingen roll vilken typ av mat man vill ge sina barn så oroas man över att dom inte får tillräckligt. Jag tror det är normalt så ta du det lugnt bara och lycka till 

#6 Men jag har barn och det var ramaski när vi slutade med O'boy (långt innan lchf). Välkomna kriser och hantera dem med lugn och kommunikation, istället för att undvika dem. Då lär sig barnen hur det ska hantera en kris i framtiden :)
Den yngste gillar varm grädde+mjölk med lite cacao och en gnutta sukrin. Och han vill alltid ha en rejäl klick smör till maten och smöret äter han först. Han var väldigt kräsen för bara någon månad sedan.
Vi är inte så strikta med barnen. De får osötat surdegsbröd i tunna skivor med mycket bregott på och ibland även pasta (på helgerna). Och de äter som vanligt i skola/på dagis.

Jag tror som många andra här att du ska ta det med ro.
Bara genom att minimera de största avarterna i kosten kommer man mycket långt vad gäller ungarna.
Det är bättre att svänga om kosten deras till 75% och ha en dräglig tillvaro än att gå till 99% och kriga hela tiden..
Ungarna har en oförstörd ämnesomsättning och kan säkert hantera lite socker bättre än vuxna som ätit fel i årtionden.
Det finns ursprungsbefolkningar som äter en hel del kolhydrater men har en god hälsa iallafall.
Det är när kosten blir i huvudsak baserad på fröer och stärkelse som folksjukdomarna ger sig tillkänna.
Strikt LCHF är det enda raka för oss vuxna "tjockisar" som tyvärr har ätit oss till övervikt sjukdom och rubbad sockeromsättning 
Finns ingen som helst anledning att ge friska, normalviktiga barn strikt LCHF-mat. Är det något man vill göra för sina barn så är det att begränsa godiset till en dag i veckan, samma sak med bakverk, saft och läsk. "Vanlig" mat som potatis, bröd etc tror jag inte på att utesluta.

Oj vad mycket svar jag fick med min något extrema rubrik. 
Idag har grabben ätit närproducerade köttbullar, lite mackaroner, standardmjölk och ett äpple till lunch. Och vet ni? Mackaronerna rörde han knappt.
Jag ska slappna av lite och lyda många av dessa otroligt bra tipsen jag fått!
Tack! *buga*

Ta det lungt! ;-)
Jag har själv 3 barn. Första barnet äter vad som finns. Tredje barnet som är 1,5 om en månad dricker bara "välling" (vi kallar det för välling men det är en blandning av äggula, grädde, mölk och vatten) hon är absolut ointresserad av att äta "vanlig" mat.
Andra barnet däremot är också svårflörtat. Hon äter bara ett fåtal saker. Hon är 3,5 år. Jag tänkte också som så att "hon kommer äta när hon blir hungrig" men så är det INTE. Hon går hellre i flera dagar! (jag skojar inte!) utan att äta någonting! Ett tag försökte jag verkligen svälta henne och var envis med det jag erbjöd men hon blev helt förtvivlad. Till sist kände jag att det inte var rättvis mot någon här hemma om jag vill tvinga henne att äta visst mat.
Hon får därför även kolhydrater fast med massor med fett i. T.ex. en macka med ett tjockt lager smör på eller tortellini dränkt i smör. Pommes Frites (hemmalagade) eller stekt potatis är också uppskattat.
Ibland får barnen också Oboy (fast Änglamarks eftersom den inte innehåller sojalecitin) och då är det en liten tesked chokladpulver med hälften grädde och hälften mjölk.
Men som sagt, det bästa tipset jag kan ge dig är ta det lugnt och fetta till maten ordentligt!
#11 Du förutsätter att lite kolhydrater inte triggar nåt sug bara för att det kommer med fett. Väldigt fel antagande.
Jag kan rabbla ett gäng exempel på mat som jag inte kan äta om jag vill slippa sug, och det handlar inte ett dugg om att det kommer med eller utan fett, eller om hur många eller få kolhydrater det är.
Att göra den förenklingen gör att man inte tar hänsyn till hur individen fungerar.
Jag håller nog med #11 i alla fall.
Kanske att det kan bero på att barn kroppar inte är skadade av överdrivet mycket kolhydrater och av mycket lite fett. Och det var väl barnen det handlade om här.
#18 Nja, det är nog du som gör fel antagande - att jag skulle tro att alla fungerar exakt som mina barn. Det tror jag inte. 
Som sarag säger, gäller det påståendet mina ungar. Deras sockersug försvinner i princip helt och hållet, om de bara får ordentligt med fett. Och jag skulle tro att det gäller rätt många friska barn.
Men det är ju bara att testa hur ens egna barn reagerar och lägga nivån efter det. Min erfarenhet är dock att det är lättare att få i barnen fett, om det serveras med lite kolhydrater. (smör på bröd, kött och fet sås med potatis…)
Det finns också olika grader på hur dåliga kolhydrater är… Potatis kanske inte är lika illa som kemiskt godis med druvsocker! :)
Det går alltid att välja bättre alternativ, även om man inte vill äta lågkolhydratkost.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#17: Nu låter jag väl helt äggviterabiat, så mycket som det varit på tapeten sista dagarna!
Men när jag läst vad pålästa personer som Pasi skrivit om rå äggvita, och att även den lilla mängd äggvita som följer med gulorna om man separerar gulorna från vitorna antagligen räcker för att orsaka biotinbrist om man inte värmer dem över 65 grader, så blir jag fundersam när du skriver att din 1,5åring enbart dricker äggula/mjölk/grädde/vatten. Och ingen annan mat? Hur tänker ni kring sådant som c-vitamin och järn?

#22: jag tvättar faktiskt äggulan försiktigt med kallt vatten tills den är helt "torr".
Tja, hur tänker jag kring c-vitamin? Vet ej faktiskt. Men vad skulle du göra om barnet inte alls är intresserad av vanlig mat?
Vi började med smakportioner vid 4 månader och det gick hur bra som helst tills hon var ca 7 månader. Sedan fick hon magsjuka och kräktes fruktansvärd. Hon har sedan dess tappat intresse helt och hållet. Bara spottar ut oavsett vad det är.
Sedan två månader tillbaka pillar hon dock liiiite mat i sig när vi äter men det är inte speciellt nämnvärd, ingenting man blir speciellt mätt av…. hon gillar dock clementin (kanske det räcker med den mängden vitamin C?)
Rent allmänt orkar jag dock inte riktig bry mig vad hon äter och vad hon inte äter eftersom jag inte vill att det blir mer problem vad det redan är. Hon är dock lång som en två-åring och väger alldeles lagom.
KAnske du har några tipps på vad jag skulle kunna göra?
Jag undrade mest lite kring ert upplägg av det hela:) Om det var ett medvetet val att ge henne enbart "välling" eller om det berodde på något annat. Om hon som du skriver gillar clementin så får hon ju i sig en del c-vitamin därifrån. Det enda jag har gjort när mina barn haft perioder då de inte velat äta, är att de har fått vara med och laga maten, varit med och dukat fint, kanske även valt mat i affären osv. Det verkar som om din dotter förknippar mat= må dåligt/kräkas?
lite knepigtatt få barnet delaktigt när det inte ens är ett och ett halvt… det ordnar sig nog , min syrras tös åt ENBART päron en lååång period när hon var runt året. Ett kanske per dag, och absolut INGET mer… jo hon drack mjölk. Men hon var väldigt frisk och pigg. Nu är hon 30 och vid utmärkt vigör!

Hej!
Du har fått så många svar. Men jag slänger in hur vi gör också…
Vi äter lchf eller lchf-inspirerat hela familjen.
Jag har haft Annika Dahlqvists mening:
Köttfärssås med spaghetti istället för spaghetti med köttfärssås
som grundtanke i familjematen.
De resterande stegen har var och en fått ta själv. I samspråk med sin egen kropp…
Jag har 4 barn födda -96, -98, -05 och -08 
Jag äter lchf, övriga familjen har levt utan socker länge men senaste åren minskat mängden kolhydrater succesivt. Vi har skapat en egen "tallriksmodell" som gör att storbarna klarar att hålla tanken även vid skollunchen och hemma hos kompisar. Vi använder bara bra fett och lagar nästan allt från grunden… inklusive buljongkok.
Gotta äts bara om det är hembakat, och bara till helgen. Det mesta är på storbarnas eget initiativ så det har gått galant! de små hakar på tåget och gör som deras små kloka kroppar vill…

Min 11-månaders ammas fortfarande som kmplement till maten. Funkar kanon!
Jag har börjat lägga ut våra middagar i bloggen och gjort ett receptindex därtill. Där fylls på titt som tätt…
Kanske det kan inspirera…?
Må matglädjen blomstra!
/Fjällmor
Pennylane1: Jo, jag vet. Men nu var det ett exempel på hur jag gjort med mina barn (vilket jag skrev) och inte ett råd hur hon kan göra med sin 1,5-åring. Sedan får den som läser välja eller rata efter eget huvud. 
Och det går faktiskt att låta även en 1,5åring hjälpa till efter egen förmåga- jag har många gånger baxat fram småttingar i sina babystolar fram till diskbänken och låtit dem "hjälpa till" med både disk, bakning och grönsaker till maten. Även om det blir merjobb för en själv snarare än avlastning, det är ju egentligen inte "hjälp" man är ute efter utan delaktighet:)
Som flera har sagt, det finns ingen anledning att ge strikt LCHF-kost till friska små barn. Bröstmjölk innehåller ju ca 38 energiprocent kolhydrater, sen kan man ju fasa ner något, och dra ner lite mer om de får viktproblem.
Jag har en treåring, och han får ofta "vår" mat på kvällarna när han varit på dagis. På helgerna brukar jag se till att han får lite mer kolhydrater än vi åtminstone till något mål, så att det inte blir jättestora skillnader. Han får frukt till efterrätt om han vill ha, och om han lämnar lite kan vi föräldrar äta upp det tom.
Frukost får han välja, 3% a-fil med lite hallon/ blåbär, smörgås med rejält med pålägg, eller makrill i tomatsås (han gillar det och äter med sked ur en liten skål). Någon enstaka gång vill han ha gröt, då får han det med en klick smör i.
Låt bli de värsta sockerfällorna bara, med lite tur är det väl de största frestelserna för er också.
jag ger aldrig mina barn saft, oboy eller annat skräp. Visst kommer din pojke skrika efter det ett tag, men jag tycker du gör rätt som tar bort det, för det är inte mat, utan socker och kemikaliebomber.
Mina barn får bara dricka vatten och fet mjölk. Inte heller färdiga köttbullar osv-det innehåller så mycket giftt.
Egna köttbullar gör jag till dem på lammfärs. Fisk äter de lax ungsbakad i ugnen för att de bjudits på det så många gånger.
Frukt får de men inte vindruvor (för sött) och bara ekologiska.