Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2662 ggr
sandrasandra
0

Atkins bars, hur funkar de?

Hejhej! Har börjat på Atkins dieten, som hittills gått jättebra,

(gick på den förra året med och gick ner 15 kg, nu är det dags för de sista 20)

Men jag har ett problem: Atkins Bars.

De är jättegoda, och oavsett om folk tycker om dem eller inte så gör jag det, trots innehåller.

Jag får äta 20 g kolhydrater/dag och på atkinsbars står det att "Den som kontrollerar sitt intag av kolhydrater ska endast räkna in 2 g Net Carvs av de 17.4 g karbohydrater i denna produkt. Dra ifrån polyoler, maltitol (5.2 g) och glycerin (10 g), vilka har en minimal inverkan på blodsockret. Netto-kolhydrater är de enda du behöver räkna när du följer Atkins-metoden"

Det enda problemet jag har, det är det här med kolhydrater och om jag äter en sån, innebär det då att jag inte får äta något mer kolhydratrikt den dagen?

ButterflyEffect
0

Det betyder att du ska räkna 2 kolhydrater per bar! Alltså kan du rent hypotetiskt äta 10 bars om dagen om man bara ser till kolhydraterna! Flört

mikaelj
0

… det intressanta är vad de har för effekt på insulinnivån, inte blodsockret. I den bemärkelsen räknas de med största sannolikhet som "20g".

sandrasandra
0

Haha, Butterfly, jag följer ju din blogg!

Så jag ska alltså kunna äta en sån utan att oroa mig för att jag sabbar mitt intag på 20 gram? Det borde ju faktiskt stämma, tror inte Atkins förespråkar att man bara ska kunna äta en sån om dagen…I hope.

Iof finns det ju massa kött och så, men ändå :)

Maia
0

Problemet med den typen av "mat" brukar för mig vara att jag underhåller mitt sötsug och snaskbeteendet. För mig är det viktigt att arbeta också med beteendebiten i viktminskningen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Per_W
0

Jag avråder från Atkins-bars som är proppfulla av sockeralkoholer. De flesta av dessa omvandlas mer eller mindre till socker i kroppen, så det är ett mycket tveksamt påstående att de inte bör räknas in som nettokolhydrater.

sandrasandra
0

Jag märkte inte att något märkbart hände med mitt sockersug igår faktiskt, efter att ätit en sån, konstigt nog.

Den räckte fint och jag har inte vart sockersugen sen igår,
och trots att jag har köpt hem ett par som jag har i skåpet,
så har jag inte ens tittat där ännu.

Det där med att de omvandlas;
jag får helt enkelt prova mig fram och se hur de funkar på
min kropp :)

ToFat
0

De och andra lågkolhydratbarer sabbade mina första stapplande Low Carb steg…Jag trodde att bara jag låg under 20 kolhydrater per dag skulle dagen vara biff…Jag blev väl inte mer sugen på sött när jag åt dem, men frågan är vad de gjorde med insulinnivåerna. Höga nivåer-ingen viktminskning.

Maia
0

#6 Det är så olika hur det fungerar för olika personer. Det viktiga är att du är medveten om att de kan vara en bov om du senare inte går ner i vikt eller så. Flört Och ifall Atkinsbarsen drar iväg med dig till sämre matvanor och ett ätbeteende som du  egentligen vill lämna, så minns du ju att det finns andra som reagerar så!

Det finns många som klarar såväl Atkinsbars som lightläsk och ändå går ner i vikt, men ingetdera innehåller ju några nyttigheter, eller hur? Testa nån gång att ta 10 g 86%ig choklad eller lite hallon med mascarpone istället, eftersom det är mer naturlig mat. Om du vill.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

sandrasandra
0

Ja, jag antar att jag får gå lite på egen känsla och se hur kroppen reagerar. Jag planerar inte att äta fler såna än en i veckan kanske,
men som sagt, jag får se hur det känns.

Jag har tagit till mig allt ni skrivit,
och har fått lite mer "kött på benen" för att
börja skapa mig en egen uppfattning.

Tack!

Agyr07
0

När jag gick på Atkins diet för ett par år sedan så gick det väldans bra tills jag började äta Atkinsbaren till frukost. Mest för att jag lessnat på ägg och bacon samt att det gick fort. För min skull var det just Atkinsbaren som gjorde att jag återfick mitt sug efter kolisar, godis och cola.

Diran
0

#4 - Så himla bra sagt. Jag håller me´d till 100% när det gäller mig..

Visst jag har gjort kokostoppar en gång, de gick åt lite väl snabbt, men jag undviker nog också "tillåtet" godis just för att jag vill kunna ändå mitt synsätt på godis och sånt.