Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1184 ggr
Derle
0

Någon mer fettfeg??

Hallå alla glada.

Idag när jag lagade en supergod rätt stekt fläskfile med stekt lök och champinjoner på, sen en sås med grädde, tomatpure, salt och peppar, på med salladspaprika och ost i mängder.

Så insåg jag, att jag äter nog ändå inte tillräckligt med fett. jag tar min lilla mängd smör på flatbrödet. jag äter en skiva ost extra och jag tar fet grädde och fet CF när jag lagar mat men thats it.

Verkar som om man ska vara rejält frikostig med fettet? Stämmer detta? Är jag för snål? Såsen var gjord på 2 dl grädde och kanske 3 dl riven ost på det??

Är det bara jag där ute som är feg för att feta till det lite xtra pga dåliga vanor från viktväktartiden och alla skrönor där ute?

[Pennylane1]
0

har du provat att lägga in vad du äter på minmat.net, du ska upp i minst 75 E% fett.

Derle
0

jag gjorde precis det, var inte glad över resultatet :( jag hade fått i mig 8% kolhydrater, 56% fett och då 34% protein, detta var inte så bra va??

Usch va besviken jag blev

uzie
0

Jag kör med lika mycket smör som ost de gånger jag tar en Finn Crisp. Eller så skippar jag brödet helt och hållet och går direkt på smör och ost. I början hade jag svårt med allt fett, men det blir lättare med tiden.

Pasi
0

Ostrullar med smör, doppade i kaffe! *Dregglar*Tungan ute

iike
0

# Pasi, det måste jag provaSkrattande

emilou77
0

Jag förstår dig… Är illamående av allt fett jag sätter i mig. Hoppas det lägger sig med tiden. (Är på dag 5 ungefär)

Omstart
0

Jag har också problem med att få i mig tillräckligt med fett. Känns inte som jag gör annat än att äta feta produkter, och ändå så blir det inte så stor skillnad på MinMat. Men jag försöker, så vad ska man göra då? Men jag förstår dig…de tär svårt med allt fett i början…men det går nog över med tiden. :)

Wildrat
0

#6 och #7 Ja, det blir bättre med tiden. Se till att inte minska på fettmängden utan att vecka för vecka öka lite grann. Jag hade också svårt för allt fett i början, blev illamående över smörlukt och klarade inte av fettet på kött men nu går det bra (om än med lite jobb kvar att göra).

En sak som är bra att göra för att få upp fettmängden är att ha kokosfett i te och kaffe. Med kokosfett utan smak märks det inte på annat sätt än att man blir mjuk om läpparna, väldigt lätt att vänja sig vid och ett bra och enkelt sätt att få i sig mer fett. Till att börja med kan man använda silverpaketet som finns i livsmedelsaffären, gillar man det kan man uppgradera till det dyrare på hälsokosten om man vill.

Popruta
0

Jag har av någon aledning inte haft några problem med fett alls.. jag kanske är ett naturligt fettmonster? Skrattande.

Börjar dagen med äggröra och bacon (Det är ju väldigt fett, men känns inte så fett egentligen. Iaf inte äggröran), och bara den frukosten Är lite över 75 g rent fett.

Sen försöker jag att göra såser med mycket smör i men gillar man inte smörsmaken kan man ju ha grädde också (grädde är ju gott :D och smakar mer sött än fett)

Sen är det ett bra tips med ostrullar, man kan ju fylla dom med annat än smör- Som majjo, räksallad, ostinlindad bacon kan ju vara gott? =)

Men som andra sagt, man får öka lite i taget tills man vant sig. =)

Pasi
0

Fett är ju så gott!….och det vet alla från början (#9 vi föds som fettmonster) men så betingas vi av ogrundade normer att ogilla fett.
Men tom de kraftigast betingade brukar för det mesta kunna lära om och börja njuta av all smakrikedom i den feta maten.Glad

Rosino
0

Jag har startat med mitt LCHF försök idag, och jag måste säga det låter alldeles otroligt vilka mänder fett ni äter! Förvånad Jag vet inte hur jag ska klara det…

Tidigare har jag två gånger försökt börja med nåt liknande (Atkins, GE), och efter några dagar har jag mått verkligt dåligt. Tanken på att öka på fettet mot det jag hittills ätit verkar hopplös. Rynkar på näsan Håller på att ge upp innan jag ens börjat ordentligt.

andreas0
0

#2, runt 60-80 E% fett är lagom, så du var inte så långt ifrån med dina 56 E%.

Notera att det är E% vi pratar om, altså procent av energin, inte procent av volymen eller procent av vikten eller något sådant. Det är inte så mycket man ska ha i sig som det kanske verkar om man inte känner till detta, och tror att det är procent av vikten.

För övrigt så är det inte så viktigt att procenten osv. blir exakt rätt i början, kör på som du vill tills du har vant dig, ett par månader kanske, tycker du att det fungerar bra för dig så fortsätter du, och tycker du inte att det fungerar bra så kanske du kan börja fundera över procenten. Bara man inte är rädd för fett och aktivt försökter ta bort det så brukar det ordna sig.

#1, 75 E% ligger en del på, och det passar bra för många, men man behöver knappast ta det som ett minimumvärde, det är många som ligger lägre och klarar sig bra också. Det beror helt enkelt på hur strikt man vill vara med kolhydraterna, och hur mycket protein man äter.

Pasi
0

#11 De flesta mår dåligt vid omställningenSkrattande…..vi kallar det omställningsbesvär eller sockerabstinens. Något de flesta måste gå igenom för att få uppleva LCHFs goda sidor.

Popruta
0

11# jo jag mådde också dåligt, är fortfarande "bakis" (huvudvärk, seg och lite trött) :P

Har ju precis börjat jag med. Väntar på ljuset på andra sidan Skrattande

skogs-tolva
0

det kallar vi för att "sugla"!!!

[Pennylane1]
0

#12 jaha,! Men jag skrev 70 på nåt ställe nyligen, och då rättade någon mig och skrev att det ska vara minst 75!

andreas0
0

#16, 75 E% anses vara det "optimala" för viktminskning av en del, eftersom det ger ett "skaldeman ratio" på 1.33:1 vilket är vad han rekommenderar för snabbast möjliga viktminskning i en av sina böcker. Men för de flesta går det bra med t.ex. 70 E% eller 60 E% om man tycker att 75 E% är för extremt. Det är som sagt olika från person till person hur strikt man vill vara, och hur mycket man vill tillåta sig av olika saker. Över 80% skulle jag inte rekommendera för då finns risken att man får i sig för lite protein.

Många är mer tillåtande i början och blir lite striktare senare när dom har vant sig, och trivs med det. Andra kanske är strikta från början men upptäcker senare att dom inte behöver vara så strikta. Det finns ett par enstaka som måste vara riktigt strikta, för annars så står vikten stilla (eller går uppåt). Eller så är dom riktigt strikta för att någon sjukdom kräver det (t.ex. för att motverka diabetes, eller IBS, eller liknande). Eller så är dom det bara för att dom anser att det är bäst för hälsan och att dom mår bäst på det. Det finns också ett par enstaka som mår bättre när dom ökar lite på kolhydraterna och minskar lite på fettet fast fortfarande inom ramen för LCHF/lågkolhydrat.

Inget sätt är fel, utan man får testa sig fram själv och se vad som passar en själv.

Själv har jag alltid legat över 70 E% när jag har räknat (vilket jag inte gör ofta), oftast har jag legat runt 75-78. Men då äter jag ganska strikt också.

[Pennylane1]
0

jag äter då väldigt strikt för jag hamnar oftast på 75-80 och under 5 för kolhydraterna men går INTE ner . Alls.  Skrikandes

Derle
0

andreas0:

Jag känner mig så fast i allting, som om jag står still och vet inte hur jag ska fortsätta min resa inom LCHF.

Jag vill och ska självklart, men jag önskar jag bara kunde få sååå enkla riktlinjer nu i början så man slipper tänka så otroligt mycket på allting, I början så körde jag att jag kollade på allting jag åt, fick inte vara över 5 g kolhydrater per 100 g. Och så länge det var det åt jag tills jag var mätt.

Nu har jag stannat på vågen, jag kollar vad jag äter och jag äter inte mycket kolhydrater, inte om man jämför med innan, visst är jag nöjd med min viktnedgång absolut, säger inget annat, men man vill ju att den ska flyta på. Men brist på fantasi och sånt. Jag äter kött och sås och sen någon grönsallad på isbergssallad, paprika och gurka med balsamvinäger och citronolivolja på gillar jag och försöker äta mycket, eller en köttfärsgratäng. Men varför händer det så lite??

[Pennylane1]
0

kanske du skulle äta lite mindre av salladen, vet ju inte vad du menar med mycket?  Men balsamvinäger är socker i, och paprika ska du kanske ta LITE försiktigt med, men lägger du in det i minmat.net t.ex. och ser att kolhydratsnivån är lagom hög så vet du iallafall att det är ok! Och att du får i dig tillräckligt med fett.

Vad äter du för sås?

Derle
0

#20 Jag köper färdig bearnaissås på burk. Det är den enda jag kommer på som är fet och bra, som sagt fantasin är borta, något eget förslag om någon bra sås??

Okej ingen sallad mer då. Bättre med broccoli och sånt ist??

Derle
0

Nu glömde jag ju skriva, att det är lite jobbigt med minmat, för du kan bara skriva i gram, och jag har kanonsvårt för att räkna om så…då får man ju inga exakta resultat. Usch förlåt hör vilken gnällspik jag låter som, är inte så illa som det hörs

Popruta
0

Investera i en hushållsvåg =)

Hjälper till med mycket i livet!

Min våg är min bästa vän i många situationer =)

Go-D
0

Ett litet halvknasigt tips till de som inte får i sig så mycket fett: ät direkt ur smörpaketet när du lagar maten! Ta små klickar så blir det jättegott! Det brukar jag göra. Ungarna vill inte smaka…Glad