Ankungens tråd om hur det går
Hej!
Ny här och är bara inne på min andra dag med LCHF. J
Jag har grunnat ett tag på varför jag aldrig är hungrig före frukost men så fort jag börjat äta så drar hungern igång snabb igen. Jag drog mig till minnes ett Oprah Winfrey-program för många år sedan som handlade om kolhydrater och beroende. Jag har ätit såååå många mackor i min dag så mycket stämde på mig.
I söndagskväll missade jag middagen, kom hem sent och tänkte att jag läser lite på nätet - och så började jag! Två stekta ägg och smält ost ovanpå. Gott!!! Nu är det tisdag och jag känner mig liksom lugn. Ingen huvudvärk eller så utan bara en baston i kroppen till skillnad från annars när det är ett mer högfrekvent surrande (svårt att beskriva känslor…).
Jag har knappat in på Min Mat och har lyckats träffa in fördelningen ganska bra. F 75 %. P 3% och Kh 22 %.
Jag har aldrig kört med lightprodukter och sötningsmedel utan hemma finns smör, Bregott och olja. Men det är nytt för mig att vara så frikostig med allt - och gott!
Jag vill först och främst bort från sötsug och svullätande men jag väger 89,7 kg och är bara 154 cm lång så vikten måste jag göra något åt också. Förutom vikten mår jag som en prinsessa. Vet inget om mina värden men blodsockret brukar jag testa ibland via en diabetessjuk kompis och har alltid bra värden (vad jag vet ca 4).
Tur att jag hittade den här sidan. Nu får vi se hur det här går. Det känns väldigt lovande.
Hej och välkomen! Det ska säkert gå hur bra som helst det här! Jag vet inte riktigt om du råkade skriva fel då du angav E% till 75% fett, 3% protein och 22 % kolhydrater. För att träffa rätt finns ett rättesnöre som säger 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater.
Lycka till med ditt nya liv! För det är ett sånt som ligger framför dig! Ett liv med bättre hälsa och mindre vikt!!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Jo, jag skrev helt galet och vände på siffrorna. Efter middagen nu med bla mozzarella och tomat samt kött och bearnaise-sås är jag uppe i 76 % F, 21 % P och 4 % Kh.
Välkommen och lycka till! Härlig berättelse. Bra tanke det där med "varför är jag inte hungrig före frukost, men glupande hungrig efter frukost?" Det stämmer ju när man käkar kolhydratfrukost!
Gillar också det du skriver: "jag känner mig liksom lugn". På pricken. Det är för mig en av de centralaste fördelarna med LCHF.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hej och VÄlkommen!
ROligt att höra din inställning. Så bra! Hoppas de kommer gå fint för dig även i fortsättningen.

Välkommen hit! 

Välkommen!
Baston i kroppen var en väldigt bra beskrivning. Det är som att gå från en stressad piccolo till ett djupt ihålligt valthorn…
Fabricati diem, pvnc!
Välkomme hit !
Härlig Berättelse.
Det börjar nog sätta sig lite för imorse åt jag bara två kokta ägg med lite majonnäs på till frukost och nu har det gått fyra timmar och jag är inte hungrig. Konstig känsla, faktiskt.
Matlådan idag är dock något att se fram emot - mozzarella och tomat med olivolja och basilika. Mums! Det älskade jag innan också men avstod från för att mozzarella var så fet. Tur att jag vet bättre nu. Jag packade ner ett kokt ägg och några rädisor utifall att…Jag vet ju inte riktigt än hur mycket jag vill äta och när. Men det är roligt, lärorikt och helt faschinerande hur fort det kan slå om i kroppen.

Välkommen hit, det verkar som att du har bra kläm på det här med lchf, lycka till!!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Middagen blev baconlindade fläskfärsbiffar med vitlök, ägg och lite vispgrädde. Planeringen hade trasslat till sig så det blev rädisor och tomat till och inte mixad sallad som jag tänkt.
Biffarna blev jättegoda men maken tyckte att det kändes lite märkligt att bara äta färsbiffar och grönsaker. Nåja, om han inte kör med LCHF så gör jag det. Idag har det dock blivit väldigt mycket fett enligt MinMat (ca 80 %) och proteinet jag bara kommit upp till 18 %. Kh på 2 tycker jag är bra för en nybörjare.
Snart ska jag åka och handla och försöka hitta korvar med godkänt innehåll.

Kul att det går bra! Gubben kommer att vänja sig och till slut äter han förmodligen som du , när han ser hur bra du mår!
Nu har jag kört stenhård LCHF-shopping på Coop. Jag har till och med köpt kokosfett (japp den silvriga, jag chansar, den var inte så dyr…) och hårdost. Hårdost är revolution för mig för jag har aldrig riktigt tyckt om ost förrän de senaste åren och då bara ätit det då och då. Nu köpte jag ett sexpack med Beybel (?) så får vi se vad jag tycker om det. Rökt lax ska bli mums imorgon kväll när jag är ensam hemma.
Hittade lite salami och skinka som såg lovande ut. Slog till på lite hallon också. Vispgrädde och hallon - det låter ju så gott. Jag ska nog ta det som fredagsmys.
Vilken tid det tog att handla - jag läste och läste och läste på alla innehållsförteckningar. Jädrigt liten text på en del! Och ingen alls på en del. Men på den ekologiska kokosmjölken och bambuskotten var informationen excellent så det fick också följa med.
Jag mår lite skumt nu på kvällen. Metallsmaken i munnen kom igår kväll och nu på kvällen känner jag mig lite "svag". Misstänker att det är precis enligt skolboken.

Metallsmaken är med all säkerhet ketos! Förmodligen så luktar du skunk , också ett bra tecken!
Vilken solskenshistoria du levererar Ankungen…
En kanonstart och superduktig är du.'
Grattis och lycka till och välkommen hit! Allt på en gång.
Numer pensionär i Nynäshamn

Välkomen! 
En piggare smalare fru kan få den värsta potatisgubbe att vekna! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det händer definitivt något med kroppen nu. Jag kunde inte hålla mig från vågen i morse även om jag bestämt att måndag morgnar är tiden för vägning… -2,2 kg på några dagar!
Jag kände mig inte hungrig när jag vaknade men vågade inte riktigt hoppa frukosten. Jag kokade tre ägg och planerade att äta två med majonnäs men efter en tugga kände jag att ett ägg räcker. Nu har jag ett i lunchlådan och ett när jag kommer hem.
Jag måste nog ha något precis när jag kommer hem från jobbet att trycka i mig för jag har upptäckt att då har jag en svag tid på dygnet när en lätttillgänglig banan eller så skulle kunna sklinka ner, i väntan på middagen.
Jag jobbar på tredje våningen i ett hus och idag kände jag mjölksyran i benen. Det är helt fascinerande.

Hejjar på dig! mjölksyran kommer att gå över när du har gått över till fettdrift! Annars verkar det gå väldigt bra för dig!
#16 Ska du bara äta ett ägg till lunch? Eller lade du till det till den andra maten?
Smart drag att ha färdigt ägg i kylen. Det är bra att ha sådan ta till-mat redo tycker jag.
Och sist men inte minst: Grattis till vikttappet!!!
Nejnej, inte bara ett ägg till lunch! Jösses! Tre stycken baconlindade färsbiffar från igår samt sallad och olja. Ägget åkte med som reserv till fm/em-fikat.
Jag skulle inte våga planera en sådan liten lunch även om jag kanske inte skulle behöva just mer en viss dag. Jag som har ätit gigantiska portioner av allt innan har lite svårt med när kroppen säger nej efter ett halvt ägg. Dessutom jobbar jag ute i obygden så det går liksom inte att lite snabbt att springa ner och kompletteringshandla.
#19 Trodde väl det… ;-)
Ensam hemma ikväll - inga barn och ingen make. Förunderligt tyst.
Middag blev rökt lax och skagenröra. Enda lämpliga grönsak var en grön paprika men det gick bra. Till efterrätt blev det smoothie på frysta hallon, vispgrädde och turkisk yoghurt. Riktigt mumsigt.
Jag knappade in dagens mat på MinMat och jag har fått till dagen ganska bra: 75 F, 2 Kh och 23 P.
Av och till under dagen har jag känt mig lite "koko" på jobbet. Som tur är, är det fortfarande semesterkoma och väldigt lugnt. Få se hur det går nästa vecka när en del börjar komma tillbaka. Jag som brukar vara så rapp…
Vår vattenautomat på jobbet med kallt kolsyrat och icke kolsyrat vatten kör jag hårt med. Det är så gott med riktigt kallt vatten. Alla har egna muggar och jag har en mörkblå. Det är bra - då syns det inte så bra vad som är i. Vatten, te eller svart kaffe ser detsamma ut. Jag som aldrig varit förtjust i kaffe fick en släng och tänkte att tillsammans med vispgrädde är det nog gott, men njaaa. Nästa gång lägger jag till whisky och gör en sockerfri Irish coffee.

Vilken bra dag du haft! Det går åt kopiösa mängder vatten i denna värme!
Själv kör jag med en urdrucken Ramlösaflaska 50 cl som jag fyller med vanligt vatten,en mugg känns som lite vatten!
En sockerfri Irish är aldrig fel!
Haha, jag har klarat min första "uteprövning". Jag gick stadsvandring och där ingick fika av ädlaste sort (hembakt) men jag tog bara te och det känns så skönt. Enkelt på något vis. *stolt*
Stående ovationer för dig! Det är inte lätt att klara en sådan sak i början, inte!
Välkommen hit. Så kul att läsa om din start och allt det positiva du skriver. Lycka till!
Roligt att läsa hur bra det går !!
jag har redan fikat ute o det gick bra jag var på fik o köpte macka som jag lämnade brödet orört o beställde in lite mer ost .en stor kaffelatte med extra grädde gjorde susen !
ha en bra dag !
Idag åt jag ett kokt ägg med majonnäs till frukost och så en liten Babybel ost (20 g), drack te till. Var inte sugen på mer men nyss så var jag tvungen att ta en till liten ost för det kändes lite tomt i magen. Jag tror jag ska köra med två ägg på morgonen ett tag.
Det känns i kroppen att vikten påverkas. Ska bli mycket intressant att väga mig på måndag. Skulle inte förvåna mig om jag har tappat ytterligare kilon. Man blir ju nästan arg att eländet satt så löst fast…
Åt lax, skagenröra och paprika till lunch idag vid 11 (dvs samma som igår till middag). Vid fyra fick jag en riktig hungerattack och fick slänga i mig en liten rund ost till. Tur var väl det. Jag kände att jag var riktigt mottaglig för tex en macka. Det skulle mitt gamla jag gjort.
Det blev till att dra igång middagskokeriet direkt. Grillad lax med sallad och en aioli från boken Smörstekt som kom idag. Vispgrädde och hallon till efterrätt. Gjorde mig inte ett dugg att resten av familjen åt glass till.
Ska nog laga något annat ur Smörstekt imorgon. Det var en hel del mumsigt.
#28 Det är så smart att ha småostar till hands. Men om man inte har det går det ju lika bra att karva i den vanliga hårdosten med kniv. En vanlig kommentar är att LCHF:are är de som tar kniven till osten och osthyveln till smöret.
Kruxet är att jag egentligen inte är sååå förtjust i hårdost men det är himla händigt att slänga i sig. Måste nog smaka igenom efter någon/några sort/er som jag kan tänkas gilla. Babybel har ju händig storlek att ha med sig men är ju lite exklusivt att tugga i sig i större mängder. Mjuk ost tex Bonjour är vansinnigt gott.
#30 och om man rullar in det i lite kött så blir det ännu godare…

Testa lite olika hårda ostar för dina smakpreferenser har säkert ändrat sig!

Åseda grädd 38% är perfekt till kvällsteet.. skuren med kniv på tvären.. en lagom skiva! 
Osthyvel är bara till för provsmakning i butik.. i civiliserade kulturer använder man ostkniv när man skär opp osten hemma!!

JEPP , ZEPP!!!

Lindar du någon skiva äkta lufttorkad skinka runt den så får du något att hålla osten i oxå.. smakar dessutom bättre än en servett! 
Faktum är att jag var på Coop i Kållered och såg en väldigt billig ost igår. Det var Billinge med 5% fett. Inte konstigt eftersom lågfettostar smakar gladpack. Kanske det är därför du inte gillat ost så mycket? Nu när du får vandra i den riktiga ostens förlovade land så kanske det går bättre?
Käkade två kokta ägg och lite kräftost till frukost samt en skiva rökt skinka. Nu är jag hungrig igen och har ätit upp det kokta reservägget samt mer kräftost. Hmmm - skumt det här.
Nä, det är det ju inte, kom jag på. Jag äter lunch kl 11 på jobbet och den tiden är ju passerad. Även om jag åt en senare frukost så är det lunchen som min kropp signalerar om. Måste nog stoppa i mig lite till.
Lördagar kan nog bli prövningens dag. Vi har två barn som är stenhårt programmerade på lördagsgodis. Det är liksom en utflykt att gå ner på stan och sedan köpa lösgodis. Det är snålt med godis andra dagar i veckan så då borde jag klara mig.
Läste på forumet att Arla inte ska sälja ekologisk standardmjölk. Typiskt - jag som precis börjat köpa. Gammaldags går inte att hitta på vårt Coop Extra och inte på de andra livsmedelsaffärerna heller. Skit också!
Räkor med avokadoröra till middag - väldigt mums! Men jag blev mätt så snabbt. Jag blir nästan misstänksam… Nåja, jag slutade och så får vi se vad som händer.

Hejsan där… va kul att läsa din "story" Den liknar min väldigt mycket och dessutom så började jag på samma dag som du!! Ja visst e det märkligt detta med suget och hungern…
Ställde mig på vågen i morse och har gått ner 1.5 kilo! Jag är lite lätt chockad… ska det vara så att jag till slut hittat något som faktiskt fungerar.
Tack för att du delar med dig!! Och tack till er andra också förstås… Så mycket bra tips man får här. Heja Heja!
Måndag = vägningsdags. *trumvirvel* -3,3 kg!!!! Jag här helt häpen. Och glad, och mätt, och förundrad.
Min syster har varit hos oss i helgen. Hela gårdagen fick hon LHF-kost och var helt tagen. Jag tror att jag har fått in henne på spåret. Både hon och hennes make behöver styra upp kostvanorna. Det är mycket godis, chips, lightläsk och mackor där (dvs precis som jag förr
förutom att jag drack vanlig läska). Jag håller tummarna.
#40 Grattis!!!
Grattis till framgångarna! Jätteroligt att läsa om hur det går för dig. Jag har själv för några veckor sedan gått över till LCHF efter att jag ätit GI i knappt ett halvår. Hade problem med hungersug mellan måltiderna och det var ett evigt mellanmålsätande. Nu går jag runt och njuter av att vara mätt hela tiden. Lovely!
Läser o super bra !!!
Roligt .. jag måste slå ett slag för små ostar o även kokosmjölk i te o kaffe !!! gott !!!
Lycka till !!
Jag gjorde kokospannkaka i söndags till frukost(1 dl "kokosmjöl", 2 ägg och 1 dl vispgrädde). Gott och mastigt. Jag fick i mig hela men de sista tuggorna kunde jag ha skippat. Dock sitter gamla takter i att man måste äta upp.
Jag har köpt kokosmjölk och bambuskott och laddar på att göra en köttgryta. Kan ju vara gott nu när det inte är så varmt längre.
Provade kaffe med vispgrädde i fredags och det var godare än väntat men när man inte gillar kaffe så är det inte lätt… Någon konstig eftersmak som är besk. Jag kör på med vatten och te.

Gratulerar till framgångarna!
Den här eftermiddagen känner jag mig lite låg. Tråkigt väder (mulet och regn och regn och regn), mina arbetskamrater är lite väl negativa, jag är sugen på en massa elände tex choklad och barnen kinkar. Jag är också i början av något som kan bli en förkylning, täppt i näsan och lite "bomullshuvud" men inget mer.
Till det positiva hör att maken lagade kanongod middag igår med fyllda kycklingfiléer. Han hade hittat min mjuka vitlöksost i kylen och fyllde filéerna med det. En riktig 80-talare men väldigt god.
Idag blev det stekt fläskkarré med bea-sås, sallad samt smörfrästa morötter och svamp. Himmel så gott! Han kan verkligen laga mat.
En liten ruta av 70% choklad smög sig ner efter middagen. Ojoj, vad lätt det var att stoppa den i munnen.
Igår gjorde jag ett fynd som passar bra till fredagsmyset. Lykas fläsksvålar. Så himla bra om de andra knaprar på chips/ostbågar/popcorn. Jag som är/har varit en chipsoman av stora mått kan känna att jag saknar chips mycket. Särskilt Estrellas grillchips. Någon gång ska jag unna mig 40g och äta riktigt långsamt.
Idag har vi firat vår 14-åriga bröllopsdag med restaurangbesök tillsammans med barnen. Det gick riktigt bra.
Jag åt oliver till förrätt och grilltallrik till huvudrätt. Tog endast fem skivor friterad potatis och de var små. Helt otroligt för att vara mig. Jag som vräkt i mig strips/potatis/potatisgratäng förut. Köttet var fantastiskt gott och såsen kändes fet och bra. Föll på chokaldbit till kaffet och det gjorde nog att det blev lite mer kolisar totalt än vad som varit de tio senaste dagarna men jag trodde att jag skulle ha svårare att stå emot. Maken tog vitlöksbröd till förrätt och där kände jag att jag kunde ha fallit men tog ett djupt andetag och så var det över. Barnens glass till efterrätt var inte ens frestande för jag var proppmätt.
Att det var en del kolisar ändå märks på att det liksom surrar i kroppen och huvudet. En mer högfrekvent ton än vad jag vant mig vid med LCHF. Skall bli intressant och se hur länge det sitter i.
Igår var det ny prövning - födelsedagskalas. Som tur var bjöd de på mat och ,jippi, grillat kött. En god sallad till och min mattallrik såg helt ok ut. Inga kommentarer om konstiga matvanor. Skönt. De blev dock ingen matlåda fixad igår så idag på morgonen fick jag slänga ihop en "nödlåda" med fetaost, tomater, purjo och oliver. Återstår att se vad den smakar…
Grilltallrik är alltid en hit, såväl på restaurang som hos vänner. Ha det så trevligt med din nödlåda. Det låter gott tycker jag.

Grattis till att ha hittat "flowet" så snabbt!!
. Kul att läsa att det går så bra!

Grattis i efterskott!
Det verkar fungera jättebra för dig! Hang on!
/Axol
"Nödlådan" fick stå över lunch. En fd kollega ringde och frågade om vi inte kunde äta lunch på Wärdshuset. Lite nervös var jag för jag hann inte läsa veckomatsedeln innan vi for iväg. När vi kom dit var det soppa och pannkakor!! Vilda blickar omkring mig för att se om det fanns alternativ mat. Bingo - brie och salamisallad. Den var jättegod och dressingen var alldeles fantastisk och fet. Mums!
Nödlådan fick bli middag eftersom jag var ensam när jag kom hem. De andra hade ätit när de väl dök upp.
Syster ringde och beklagade sig över att det inte finns några goda efterrätter. Jag tipsade om hallon och grädde med lite mascarpone. Ibland river jag en ruta 70% choklad över och toppar med kokosflingor. Supergott! Efter att jag hade pratat med henne var jag tvungen att göra själv.
Jag ska knapra lite Lyka fläsksvål innan jag åker och handlar så att jag inte faller i några gropar. Livsfarligt att vara det minsta hungrig eller sugen. Just nu känner jag mig lite väl mottaglig för kolhydratattacker…
Jag kunde inte hålla mig… Vägde mig i morse. -0,1 kg. Hmm, fick ju upp förväntningarna i och med första veckans totala framgång och nu det här.
Nåja, jag har inte varit lika strikt den här veckan och druckit alkohol i små mängder tre gånger samt varit på restaurang och kalas så det är egentligen fantastiskt att jag inte gått upp.
Ikväll är det kräftskiva - ska surfa runt lite på sidan och inspireras till bra tillbehör. Tur att Kif finns.
Idag har jag inte varit hungrig alls, känns det som. Omelett på två ägg och lite vispgrädde till frukost (och då hade jag varit vaken i tre timmar…) och sedan ett långt hopp på 5,5-6 timmar innan jag åt lite turkisk yoghurt. Sedan slappade jag i solen och gnagde på några fläsksvålar. Middag blev vid 19-tiden. Maken bjöd på stekt lax med majonnäs och sallad.
Det känns lite ensamt på något vis att man så sällan är hungrig eller sugen längre. Det är som en "kompis" som har försvunnit. Det kanske inte var världens bästa kompis men man saknar den ändå. Skumt!
Måndag=vägningsdag, 86,6 kg. Hmm, upp 2 hg. Totalt nu -3,1 kg.
#54 Ja, nyckeln är kanske "inte varit lika strikt", det har du nog rätt i. Men du står ju fortfarande på ett rejält skutt ner, och tappar ju helt klart inte sugen. Bra att vågen inte är din herre.
Den där saknaden är intressant. Visst kan man känna så! Men jag upplever själv att det faktiskt mer eller mindre gått över nu efter mer än ett halvår. Och det är skönt. Som om jag haft min sorgetid och är beredd att gifta om mig med en ny livsstil 
Idag har jag börjat läsa Skaldemans GI-noll och som en följd av det har jag stekt färsbiffar på 1 kg fläskfärs ikväll. Det får bli lunchlåda imorgon och så har jag fyra rejäla matlådor till i frysen. Jag får se vad jag tycker om dem imorgon.
Hjälp - idag när jag kom hem från jobbet så hade barnen gjort chokladbollar och det bara slank ner en. Jösses - vad fort det gick. Gott var det också. Nu gäller det att stå emot så att inte fler saker slinker ner. Jag som ätit Skaldemans färsbiffar till lunch och var så nöjd med mig själv. Typiskt!
Det var i alla fall gott om fett i dem antar jag?
Har varit på tjejresa med min syster, hennes dotter och mina två döttrar i Dalarna. Eftersom barnen är 3,5, 5 och 9 år så blev det äventyrsbad i Borlänge som huvudattraktion. Den urprungliga planen var Sommarland Leksand men vädret var inte med oss.
Som tur är äter min syster LCHF också (efter min inrådan) och det underlättade saken betydligt. Vi hade kokta ägg, oliver och ölkorv som lunch och hotellfrukostar är ju perfekt med ägg och bacon i långa rader. Vi beställde upp roomservice en kväll på rummet och fick dubbel hamburgare med ost, bacon och dressing. En lyckad chansning. Brödet la vi åt sidan.
Lite shopping hann vi med också (Lager 157 i Sågmyra - rekommenderas!).
Jag var så nyfiken när jag kom hem så jag vägde mig i morse. 85,4 kg - totalt -4,3 kg. Bra!! Äventyrsbad är världens smygträning.
Grattis till viktminskningen och till att ha en syster som äter LCHF. Det har jag också och det är mysigt.

Grattis till dina framgångar! Bra jobbat! 
Den officiella måndagsvägningen visade 85,5 kg så nu har jag gått ner 4,2 kg. Jag är nöjd. Har gjort ett diagram i Excel med graf och allt för att peppa mig själv.
Igår och idag har jag varit trött - mer i huvudet än i kroppen egentligen. Vet inte om det hänger ihop med kosten eller om det är så att farten på jobbet har ökat med flera hundra procent när alla kommit tillbaka från semestern. Jag somnade kl 9 igår - samtidigt som barnen. Det var skönt.
Hej Ankunken. Är också ny här. Såg du skrev i ditt inlägg tidigare att du ätit visst många procent av fett osv enligt MinMat.
Vad är det, finns vart?
Kostar inget.
Tackar så mycket för länken 

Vilken fin start du fått. Och roligt att läsa om hur du tacklar problemen som dyker upp.
Maken är borta den här veckan och det är han som står för kosthållningen generellt här. Han är jätteglad över att jag har börjat intressera mig mer för vad som äts och handlas in. Mitt problem är att det är ganska tydligt när han inte är hemma - matambitionen sjunker betydligt. Inte så att jag lämnar LCHF men allt blir liksom lite torftigare (meny, tillbehör, uppläggning mm). Idag åt jag två st Bratwurst till middag medan barnen fick pasta och baconbitar - ja ni ser hur det blir. Fast vi är alla nöjda så egentligen är det ok.
Ingen har sagt något på jobbet men lite konstig tycker de nog att jag är. Häromdagen satte jag i mig 250g mozzarella och tre tomater med basilika och olivolja till lunch. Min absoluta favoriträtt! Några trodde att jag skulle bjuda de andra men nänä. Idag åt jag Skaldemans färsbiffar och två tomater och nu var det några som riktigt studerade min matlåda men ingen sa något. Den såg nog lite torftig ut men jösses vad jag blev mätt.
Det är konstigt hur oviktigt mat har blivit. Det är nästan lite tråkigt, fast man får ju tid över till annat. Något som jag har svårt att glömma är dock Estrellas grillchips. Egentligen borde jag äta en hel påse och hoppas på att jag mår räv efteråt så kanske jag är botad från det också.
Åhhh jag är så grymt sugen på lite chips som blev över från barnens mumsande igår. Ekologiska och allt! Suck - varför skulle jag få syn på dem i skafferiet. Jag som totalt glömt bort….
Jag åt faktiskt lite chips till sist. Kanske 10 g, och de var inte så goda som jag föreställt mig. Men visst hade jag kunnat göra som förr och slänga i mig alltihop men jag tog en bestämd mängd och åt ett i taget och sedan fick det vara nog. Det gick faktiskt.
Vägningen igår visade på 84,8 kg. -0,7 kg sedan förra veckan och totalt -4,9 kg. Lite snöpligt att missa ett delmål med ett hekto men det känns ändå bra. Jag har ju tappat nästan 5 kg utan någon större insats.
Jag har fått in en viss matrytm har jag märkt. Två stekta ägg till frukost kl 6, ibland ett halvt paket bacon till. Sedan lunch på jobbet kl 11 (medhavd) och sedan middag ca 17. Inget mer efter det och inga mellanmål. Vilken skillnad mot förr när jag åt både på fm-fika och em-fika på jobbet samt på kvällen ibland innan jag gick och la mig. Jag har stort sett slutat titta på tv så den tiden använder jag vid symaskinen istället. Lika stillasittande men betydligt mer kreativt. Tv-tittandet går i perioder och just nu, såhär efter OS, är nog veckokonsumtionen tre timmar. Rätt skönt det också, liksom all frigjord mattid.
Måndag och dags för vägning. Jag hade inte så stora förhoppningar eftersom både fredag och lördag var "festdagar" med kräftskiva och grillmiddag. Jag var väldigt ståndaktig men åt nog i alla fall ca 8 bitar lösgodis och en näve chips. Det är ju tyvärr vrålgott med godis.
Nåja, i alla fall har jag gått ner 1,1 kg till och totalt 6 kg. Känns bra, väldigt bra. Jag som inte ens gått en enda extra promenad. Tjoho!
Vad du är duktig, bravo- och grattis till de -6 kilona!
Har inte skrivit på ett tag. Det känns som att det lunkar på men i måndags när jag vägde mig hade jag bara gått ner ett par hekton fastän det kändes som mer. Jag har nog hamnat på en platå på ca 83. Jag minns att det var en platå när jag var på väg upp också. Åt urdåligt och gick ändå inte upp….
Jag är väldigt nogrann tycker jag själv så det är lite deppigt med så lite nergång men jag nu äter jag mer fett och gnetar på. Jag har ju ändå gått ner 6,3 kg dvs mer än 1 kg/vecka utan någon särskild insats.
1 kg/vecka, det är ju helt suveränt, grattis!

Grattis till den fina viktminskningen.
Jag har också haft en lång platå på 83 kilo (!), men det har äntligen lossnat (verkar det som). Ge inte upp, var galet envis så måste kilona ge med sig till slut!
Det lönar sig aldrig att ge upp - det finns liksom ingen väg tillbaka!
Lycka till och var glad för hur bra det har gått hittills!
Numer pensionär i Nynäshamn
Har varit borta härifrån ett tag. Både maken och jag fyller 40 år och i och med det har det blivit både resa och en oherrans massa kolhydrater. Jag har gått upp ett kilo och det måste man säga är ett under. I London gick vi mycket och dagar med kolhydrater har varvats med vanliga fett/protein-dagar - det är nog förklaringen till att det inte blivit mer pluskilon ändå. Nu känns det skönt att fortsätta som vanligt.
Jag har (tyvärr) inte märkt av några större biverkningar av att kolhydratbomba kroppen. Ingen huvudvärk eller avsmak. Magen är lite sämre och suget finns där men annars förvånansvärt lite problem. Det hade ju på ett sätt varit bättre om jag blev lite straffad… Nåja, tillbaka till den grå vardagen och det ska bli skönt.
Nya tag efter en lång tids tystnad.
Julen har varit allt annat än LCHF och alla gamla dåliga vanor har liksom slunkit tillbaka igen UTOM frukost. Jag har hela tiden kört med mina två stekta ägg och det tror jag har räddat mig flera gånger. Suget kommer då senare på dagen och effekterna har inte blivit så överväldigande som de annars skulle ha blivit.
Jag skrev innan att jag hade hamnat på en platå vid 83 kg. Jag gick ned något kilo till men under 82 har jag inte varit i höst. Nu visar vågen 85. I onsdags började jag jobba igen och det gör underverk med vanorna. Faktiskt skönt. Nu är nästa mål under 80 kg.
Apropos jobbet så är vi flera stycken LCHF som inte riktigt har vetat om varandra förrän det blev dags för julbord och allt blev uppenbart. Fantastiskt roligt och man slipper känna sig som ett UFO bland andra "normalkostare".
Hejsan!
Har inte läst din tråd förut, men halkade in på den idag. Roligt att läsa om din pangstart med LCHF och att du klarade en superfin viktminskning på 6 kilo innan det tog stopp!
Nu är du i gång igen, och det med besked! Nu ska du bara ta det med ro och så ska du se att du tappar en del fram till sommaren!
Lycka till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)