Tips på datorkompatibel frukost?
Försökte söka på frukost men det blev förfärligt många trådar så jag skapar helt fräckt en och ställer en fråga!
Jag har i fyra års tid ätit en kexchoklad till frukost. Det är inte helt nyttigt och jag kan dessutom känna i hela kroppen att den protesterar.
Problemet är att jag inte har tid eller ro att äta frukost hemma innan jag går till jobbet. Kexchokladen har intagits tillsammans med kaffe när jag läser igenom mailen. Jag skulle säkert kunna klara mig med en rejäl skvätt grädde i kaffet men då skulle jag nog bli hungrig framåt lunch. Lunchlåda har jag med mig så det är inget problem.
Har ni något tips på en fungerande frukost som man kan inta framför datorn utan att kollegorna får tokspel? Det behöver inte vara 0 g kolhydrater men mycket fett naturligtvis.
Tips?
Köttfärsbiffar. Kan ätas kalla utan problem. Gott och närande och mycket fett. Jag gör en portion på 200g 50/50 blandfärs, ett ägg, lite smör, salt och peppar. Steks i smör. Kan ätas kalla som de är eller varma med ost och lite salsasås eller lingonsylt eller sås och grönsaker…
Fiberhuskbröd, eller nötbrödet? Med ett par cm smör, ost och kanske en paprikaslamsa ovanpå…
Eller bara kokta ägg, förbered dem dagen efter.
Och varför skulle du bli hungrig av kaffe med grädde om du inte blir det av en kexchoklad?
Tack för förslagen!
Köttbiffar tror jag inte att jag fixar så tidigt på dagen (före 9 eller så) men det var ett bra tips ändå - det kan ju vara bra att ha när man behöver ett snabbt mellanmål.
Ja, vi bakade faktiskt ett bröd ur smörstekt som var okej så det kanske blir att ta med sig en liten macka med mycket gott på!
Annars kanske man kan äta en liten creme fraiche burk med ett eller två krossade hallon i? Det kanske blir lite svårt att äta upp förståss.
Kom gärna med mer förslag! (mina kollegor kommer att tro att jag har blivit sjuk när jag inte tar fram kexchokladen på onsdag… men det är ju tvärt om!)
mikaelj; det är olika dagar. Ibland blir (blev) jag tokhungrig en timma efter chexchokladen (precis som teorin föreskriver) men oftast så har det funkat fram tills lunch. Men jag mår som sagt inte helt ok på en sån frukost alla dagar. Man får en konstig rusch som är rent ut sagt obehaglig och verkar bli värre ju mer tiden går.
Grädde har jag haft i kaffet ibland ändå så det är jag lite van vid och jag blir inte jättemätt på det heller.
Ägg är också en bra idé men jag är kräsen och gillar bara gulorna. ;)

Pfft. Vem behöver äta hela ägg? Jag äter tillräckligt av vitan för att öppna det, och sedan resten är gulorna =)

Du skall ta två teskedar Cocosfett i kaffet, så står du dig till lunch!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jamen, då har du för lite grädde i kaffet ju! 2-3 dl kaffe, 1 dl grädde.
Appropå Kexchoklad; är det någon som vet energiinnehållet?
47% kolhydrater, 47% fett, 7% protein.
60 gram kh/100 gram. Det var slisk/äckelsött redan innan LCHF, vågar inte tänka på hur det skulle smaka nu.

Äggmjölk (i termos) att hälla i kaffet. Blir mättande latte.
Själv gillar jag inte grädde i kaffe, dricker hellre grädden "ren" vid sidan av. Vi är alla olika!
Fabricati diem, pvnc!
Ja, men ta ett par, tre Babybelostar och några små bitar rökt korv (det finns en del bra ölkorvar) vetja!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Bacon- och äggmuffins ju ! Helt klart datorvänliga och goda, och som plus ett alldeles ypperligt LCHF-val
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

Jag har alltid nötter liggandes i min låda som jag gnaskar av vid 10-tiden. Jag äter inte nåt på morronen men efter nån timme så börjar man bli hungrig.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fädigt stekt knaprigt bacon går att knapra i sig kallt tillsammans med ditt grädd kaffe. Baconet kan du göra iordning då du gör lunchlådan.

Ett tag blandade jag keso och creme fraiche i en liten burk med tätt lock, hade med en liten tesked och åt det. Gott, milt och jag höll mig mätt länge. Blir lite som risifrutti.

Kokosplättar kanske? (Se receptet på kokospannkakor)

Jag tar också kokosfett (1-2 msk) i kaffe/te tillsammans med en skvätt grädde. På det kan jag stå mig 4-5 timmar.

Ostrulle med bregott o ev salamiskiva
Några oliver
Sen har jag kokos/grädde i kaffet så står jag mig till lunch.
Inte smular det ner i tangentbordet heller *ler*

En varning för kokta ägg - bra för dig, men lukten kan verka en smula störande för känsliga kollegor!
Ha, ha, underbara förslag. Men precis som Aniara skriver så är jag lite orolig för att störa mina kollegor. Jag har visserligen eget kontor men det kanske blir lite väl att äta ölkorv på morgonkvisten.
Hm, jag funderar ju på vad kokosfett i kaffet kan smaka?
Annars är förslaget creme fraiche och keso ypperligt!
#21 Kokosfett i kaffe smakar ingenting om du inte köper fettet med kokossmak. Man blir bara lite härligt fet och mjuk om läpparna.

#21 kokosfett är utan lukt och smak (finns med smak också).

Babybell är så bra. Fantastiskt praktiskt.
Och rätt billigt på Netto. 16 spänn för ett garn med söta små röda ostar.
ta ca 3 dl kaffe (kanske 4 dl) i äggula, 1 matsked äkta smör och ca 1 tsk kanel. Häll i bunke och vispa i hop sedan i en stor kaffekopp och in i mikron ca 1min om den blivit kall. Kanon gott och mättande.
Frasman, om du trycker på "Hantera inlägg" som står i högra hörmet på ditt inlägg så kan du ändra sånt som blivit fel…
Men generellt är det ju ett tips att du skaffar dig ro på morgonen. Hålla på och fundera över hur kollegorna skall ta det ena eller det andra och äta medan du jobbar är inte optimalt. Stress är genomuselt. Det är att motarbeta sig själv.
Ro på morgonen finns inte för småbarnsmor i karriären. ;) Fast viss har du rätt - man skall försöka att inte stressa upp sig och tänka så mycket på allt hela tiden. Nåväl, idag körde jag med turkisk yoghurt crème fraiche (kanske 1,5 dl totalt) samt tre hallon och sen lite grädde i kaffet. Jag blev riktigt, riktigt mätt och go! :)
Hej
äter själv frukost på jobbet varje dag…vid datorn.
Jag äter 10% yoghurt med jordnöstsmör.
Mvh
Sarah

#30 o det blir hur mkt i uppdelning kolisar osv?? Låter intressant!
Jordnötssmör ska ju inte vara optimalt, läste jag till min besvikelse. Men det finns ju massor som man kan smaksätta youghurt med. Min favvis är också med vispgrädde och några bär. Jag tycker det blir bättre med youghurt/grädde än med BARA grädde. Smakar mer liksom.
Jag brukar äta följande innan jag lägger mig, men det fungerar väl lika bra till frukost:
100-120 gram av någon hårdost (jag kör på stureost som dessutom har hög fetthalt, dock lite väl mild i smaken). 75 gram röd eller gul paprika. Skär både osten och paprikan i lagom långa stänger, bara att ha brevid sig och äta samtidigt som man gör något annat.
I kombination med kaffe med grädde blir väl det tillräckligt för att dom flesta ska bli mätta, och skulle det inte bli det får man väl ta något annat till med, ett ägg t.ex.
Själv äter jag oftast en kombinerad frukost och lunch och äter en "riktig" måltid.