Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3957 ggr
UBCL
0

HOME PARTY – LCHF

Idag har jag haft kurs om lchf för sex personer, 5 herrar och en dam. Samlingen bestod av en kille som driver ett privat dagis (rätt stort, tillsammans med sin fru och anställda), två av hans vänner (dessa tre herrar ska starta en matlagningsklubb tillsammans) en kock och hans fru (också hon verksam inom restaurangbranschen, kocken ska f.ö. bistå matklubben med kunskaper) och ytterligare en kille som råkar vara typ-1 diabetiker. En brokig skara alltså. Flört

Programmet var enligt den bifogade pdf-filen/bilden.

Jag bjöd på mat och prat i nära fyra timmar och alla deltog med massor av frågor. Tack vare kocken och typ-1 killen blev det många fördjupningar i ämnet.

Maten, två huvudrätter: 1. Ungsbakad lax i grova munsbitar på bädd av wokade grönsaker + sås på CF, TY, finhackad dill och hackade räkor. 2. Köttfärs- och rotfruktsgratäng från Matgruppens receptsamling – med mycket fett och lite kolhydrater (finns på Annikas blogg)

Som avslutning skickade jag med ett kompendium med i princip hela föreläsningen. Jag passade också på att sälja var sitt ex av "Vägen från 137 kg" till dom. Den säljer vi just nu med julklappserbjudande Skrattande

En mycket rolig och givande kväll med många: "Det visste jag inte!"

Bertil

Annviol
0

Oj vilken intressant skara av gäster! Kanske får barnen på dagiset smör och fullfeta mejeriprodukter? Homeparty med LCHF upplysning. Det känner jag också för att ha…

För ett par veckor sen hörde jag ett föredrag av en kock på ett ekologiskt dagis. Där är det tårtstopp och ingen glass och kakor/kex mer. Bregott istället för margarin. Man gör något roligt tex får vara prins prinsessa med fina kläder istället för att föräldrarna lämnar sötsaker till barnen varje gå någon fyller år. Firande och uppmärksammande och att ha kul ihop kombineras inte med glass och kakor och annat sockerhaltigt. Träffade en förälder som har sitt barn där. Hon berättade att denna kock hade haft föreläsning en kväll för föräldrarna om bra mat för barnen. Så att dom kan äta bra hälsosam mat hemma också. Fantastiskt glädjande med sådant initiativ. Och med LCHF-homeparty….nu fick jag en idé.

aase-andersson
0

ja detta är något i och för tiden..

ska själv kombinera 2 utbildningar nu inom kostrådgivare..

Zlatanist
0

Mycket bra initiativ!

Men jag kunde inte öppna dokumentet…..Gråter

UBCL
0

#1 Jag träffade dagiskillen på morgonen och han berättade att alla var väldigt nöjda med min föreläsning. Du kommer inte att ångra dig om du försöker Flört

#3  Här har du innehållet:

VÅR KOST, LIVSVIKTIG ELLER LIVSFARLIG

BAKGRUND

Hjärt- och kärlsjukdom
Ancel Keys
Omsorg om tredjevärlden (George Borgström)

DAGSLÄGET

Fettskräck
Kolesterolets betydelse, Uffe Ranskov, Bodil Jönsson m. fl.
Mättat fett
Omättat- och fleromättat fett
MARGARIN
Omega-3 och omega-6
Diabetes, naturalförloppet, övervikt

ETABLISSEMANGET

Professorerna
Läkarna
Dietisterna
Diabetes-sköterskorna

FÖRETRÄDARNA

Annika Dahlqvist     http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
Kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/
Sten-Sture Skaldeman http://www.skaldeman.se/
Lars-Erik Litsfeldt http://www.litsfeldt.se/
Anna J.D. Jacobsson http://www.metrobloggen.se/vagenfran137kg

KOSTERNA

Tallriksmodellen – Matpyramiden
Medelhavskost
GI och Atkins
LCHF och Stenålderskost

HÄLSOVINSTER

Diabetes
Hjärt- och kärlsjukdom
Inflammationer
Överviktsproblem

MATEN

Vad kan vi äta
Vad kan vi inte äta
… och drickat då?

molana
0

Stort beröm från mig.Grattis!  Skrattande

Bra gjort! Droppen som faller ger ringar på vattnet som blir större och större.  Skrattande

Mervi
0

Kanon bra idé. Kul att alla var nöjda.

UBCL
0

Passar på at lämna receptet på min laxrätt:

Sätt ugnen på 180–200°

Woken:
1    gullök
1    rödlök
1    squash
1     broccoli
1     röd paprika
8     körsbärstomater el. liknande
kokosfett att steka i

Laxen:
1 kg     färsk skinnfri laxsida skuren i munsbitar

Såsen:
2 hg     skalade räkor
2 msk    turkisk yoghurt
2 msk    creamfraice
1 knippa    finhackad dill
Nymald vitpeppar, fingersalt
Blanda alla ingredienserna till såsen i en snygg serveringsskål

Gör så här:
Woken: Skala, rensa och hacka ingredienserna utom tomaterna. Woka i kokosfett som tål högre värme än oliv och rapsolja. Krydda med salt, peppar och wok-krydda efter behag. Lägg i de hela tomerna viv slutet av wokningen.

Smöra ett ungsfast uppläggningsfat och fördela woken i ett jämt lager över hela fatet. Fördela laxen över grönsakrena. Ställ in anrättningen i den varma ugnen ca 20-30 minuter beroende på hur varm ugnen är och på hur stora laxbitarna är, mindre bitar tar förstås kortare tid.

Serveras med vin och vatten, ät, drick och njut!

Lehane
0

Homeparty lchf låter som en fantastisk idé! Och även kanske affärsidé? Mat verkade vara god o visa på hur enkelt o varierat man kan äta när man följer den här kosten.

Keep up the good work!

kaisakavat
0

Jättefin ide och vädigt bra upplägg!

Skulle gärna göra något liknande. Har t ex flera vänner som skulle må betydligt bättre om de gjorde något åt sin kosthållning.

De vet hur jag äter och ser hur jag blitt bättre av det, men deras öron verkar stängas och de skruvar på sig när jag säger nåt.

Som om de inte VILL lära sig, för så länge inte VET så behöver de inte göra nåt..

Var jag elak nu? Förvånad

UBCL
0

#9 det är märkligt hur middagsgästerna kan hålla öronen öppna medan maten tystar mun Glad och att maten sedan är hur god som helst gör ju inte budskapet sämre!

SaJo123
0

He,hee! Låt maten tysta mun och när folk äter så ser de ju att det är god och vanlig mat. Vissa tror att man bara måste äta bacon och ägg om man äter lchf! :-)

Margareta
0

* Jag har flyttat tråden från gruppen Medlemmar (som är för personliga trådar) och lagt den i gruppen Allt om Lågkolhydratkost.

Numer pensionär i Nynäshamn