nybörjare .. äter jag rätt????
igår:
frukost: gräddstuvad spenat & fem skivor falukorv
lunch: ett ägg, två skivor brie, ½ paprika
mellis: ett ägg och 3 rutor mörk choklad
middag: chiliconcarne med LITE vita bönor och till det åt jag smörstekta hariquverts (stavas de så) och lite majs och ½ gurka + 2 msk creme fraiche
mellis: några skivor ost med smör
idag
frukost: te med grädde
lunch: resterna från gårdagens chiliconcarne, majs, ½ gurka, lite smörstekta hariqueverts (?) och 2 msk creme fraiche
mellis: en godmorgonsmoothie (utan socker och andra tillsatser) och ett par dl blandade nötter (wasabi och cashew)
middag: två frukostkorvar (60% fett) med lite senap och ketchup 4 skivor stekt fläsk ugnsgratinerad broccoli med ost
vad ska jag ändra/ tänka på =) ?
smoothien, vad innehåller den? Frukt? BLir nog för mycket kolisar tyvärr? Majs är ju väldigt mycket kolisar, haricot verts är bra tror jag. Bönorna i chili con carnen är nog inte så bra. Korvarna , var det lågkolhydratskorvar? Sneap ketchup är ju mycket socker i. För lite fett i övrigt tror jag. AAnnars är det nog kanske ok, emn du borde skriva in i minmat.net för att se att fördelningen blir rätt 75 E% fett, ca 20 E% protein och 5 E% kolhydrater.
så man ska inte äta någon frukt alls???
vet inte om d va lågkolhydratskorvar med det var 60% kött i dom i alla fall ..
tack =)
Personligen skulle jag köra utan majs, smoothie, industrigjorda korvar (om de innehåller mer än 2-3 g kolhydrater/100 g) och bönor.
Men detta kanske passar dig. Jag gissar att det är otroligt mycket mindre kolhydrater än du brukar äta, så… välkommen säger jag! Kör hårt och se hur du mår av det.
PS. Den franska stavningen är haricots verts = svårstavat… ;-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
haha tack för hjälpen ,jag är ingen fena på franska :P
joo det är mkt mindre än jag brukar äta ..
förut kunde jag käka 5 vita toasts till frukost & sen lika många till mellis och sen ALLTID pasta potatis och ris till lunch och middag. och massa socker och frukt däremellan :P

Då tycker jag du ska köra så ett tag 
Skulle jag ta bort något så vore det frukten. Det är tillräckligt sött för att göra en övergång från hur du åt innan till en utdragen process som kan bli jobbig. Majs är iofs rel. sött men i liten mängd kanske det spelar mindre roll.
Frukostkorv låter som typiska svenska korvar… finns utmärkta korvar som är bättre med max 2g kolisar. 2g är mycket när jag kollar 
Liedl brukar ha bra korvar… köpte Wienerkorv igår (kokkorv) med 0,5g kolisar.
Medarbeterare på Kost
men hur mycket kolhydrater ska det max vara i livsmedlen jag äter då? jag tränar 5 dagar i veckan och då 45 minuter kondition (spinning eller crosstrainer) varje gång .. om det nu spelar någon roll =) tack på förhand
man brukar säga att 5 % av energin ska komma från kolhydrater. Runt 20 gram per dag är en vanlig nivå, men upp till 60, tror jag det är, kan kallas för LCHF, du kanske ska börja där och jobba dig neråt. Jag körde igång på runt tio direkt och det har gått bra (förutom att jag inte går ner något)
Ett riktmärke är också att inte äta något som har mer än 5% kolhydrater. Andra har 3% som maximum… det är olika
om jag förstår dig rätt ska det alltså inte vara mer än 5g kolhydrater/100 g ?? är det så ??

Finns inga regler. Det beror ju på mängden av en vara man äter oxå. Men för sånt man äter lite mer av så är det ett väldigt lätt riktmärke att komma ihåg att använda sig av i affären.
Medarbeterare på Kost
Nej så klart det inte finns regler på så sätt! INgen tvingar ju någon att äta LCHF över huvudtaget!
Det är så här, enkelt sagt, att man skär ner på kolhydrater och äter det man känner att man mår bra av: med hälsa, mage och viktnedgång eller vad man nu vill fokusera på. :)
Mitt tips är att äta olika sorters kött, fisk, ägg osv. och låta kolhydraterna komma ifrån grönsaker som har lågt kolhydratsinnehåll.
Börja med att ta bort alla lightprodukter, allt socker, spannmål. Ät så ren mat som möjligt så slipper du tänka på vad det finns socker i.
Ät nyttiga fetter som smör, kokosfett, olivolja, feta mejeriprodukter.
Det är en början, och sen får du prova dig fram och läsa mer - kolla vad som passar din mage och din hälsa.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
vad använder ni kokosfettet till då? är det de där silvriga paketet?
Hej Maljan!
Jag blir chockad över att höra era diskussioner. Anser inte att du gör nåt fel men det är fel av dom som råder dig till idiotiska saker.
"Skulle jag ta bort något så vore det frukten. Det är tillräckligt sött"
"Ät nyttiga fetter som smör, kokosfett, olivolja, feta mejeriprodukter."
"Bönorna i chili con carnen är nog inte så bra"
Tips som dessa är tips du inte bör lyssna på.
För det första kan jag säga att korv aldrig är nyttigt. Har du funderat över vad det resterande 40% av korven är om det inte är kött? Det är nedmalet ben, inälvor etc. Inte särskilt fräscht eller nyttigt alltså.
När det gäller frukt är rådet i Sverige att äta ca ett halvt kilo om dagen. Visst är det naturligt socker i frukt men det är inte skadligt i måttlig mängd. Då menar jag att det inte är så bra om du äter 20 apelsiner om dagen men att det är lugnt om du äter 5 om dagen. Om du så skulle vilja förstås, kan ju va lite enformigt hehe! Men det viktiga du bör veta är att man bör äta minst 6-7 olika färger varje dag. Allt från bär till frukt osv. I dessa färgämnen finns antioxidanter som motverkar cancer och diverse andra sjukdomar.
När det gäller bönor och det tips du fick att de inte var bra kan du också totalt glömma. Bönor är nämligen P R O T E I N E R! Frossa om du så vill. Det är otroligt nyttigt för dig också!!!
Nyttiga fetter är inte feta mejeriprodukter. Egentligen är inte människan utformad till att ens äta det. Men nu ingår det i vår svenska kultur. Välj ekologiskt så länge du kan, ta bort lightprodukter och ät/drick det i lagom mängd. Ett glas mjölk om dagen eller ännu bättre; youghurt. Superbra bakterier för magen.
Nu ska jag ge dig ett par tips till som är de mest värdefulla:
Använd olivolja som är kallpressad, skit i kokosolja pga att det finns för lite forskning som säger att mättade fetter är de bästa. I olivoljan finns det mest enkelomättade fetter som är det bästa men även mättade fetter vilket går bra i lagom mängd. De fleromättade fetterna är det man ska passa sig för.
Att motionera fem dagar i veckan gör en elit idrottare. Och som du kanske vet är dom inte helt skadefria. Om du vill bränna kalorier och kolhydrater är det bäst att låta kroppen vila varannan dag. Gå en promenad de dagarna du inte tränar istället. Mer effekt!
Se till att äta varierat. Att äta som du gjort de senaste två dagarna kan du fråga dig hur länge det skulle hålla? Tänkte du äta så för resten av livet? Mår du bra och känner dig pigg och stark?
Bra tips är avocado, lax, makrill, sill, tonfisk, övrig vitare fisk, (INGET ODLAT I NORGE)(alla dessa alternativ är superrika på OMEGA-3), rotfrukter (kolhydrater men bra sådana), potatis om så bara en, råris, quinoa, bulgur, matvete, bovete, bönor i alla former, färgglada frukter och maaaassa blåbär, krossade linfrön, kallpressad oliv olja, kallpressad oliv olja och ännu mer.. ja du vet!
Och myycket grönsaker. Haricots vertes är superbra, även spenat, basilika, persilja.. Ja alla örter du kan tänka dig egentligen..
Dom här råden jag nu har gett dig är råd som är bra för dig. Att helt ta bort kolhydrater är inte bra. Byt form på dom istället. Vanlig pasta till fullkorn, vitt ris till råris, potatis till mindre potatis eller skippa helt och välj rotfrukter. Rotfrukterna kan tillagas på alla sätt du kan tänka dig och finns tom färdigpaketerade i mataffären vid alla frukter och sånt.
Lååååångt inlägg men jag skulle kunna sätta mitt liv på att detta är det rätta :)
Lycka till, och ta det lugnt!!!!!!!!!!!
nathalie2009 - förlåt men… har du läst något om LCHF eller här på forumet överhuvud taget?? Dina råd går i stort sett tvärs emot de som brukar rekommenderas här! Det verkar som om du har gått på det som skrivs i tidningarna om den sk "medelhavsdieten" (vilken inte är någon riktig medelhavskost f ö). Inget illa ment nathalie, men jag håller inte med om speciellt många av dina råd. LCHF handlar om lite kolhydrater, normalt mycket protein och mycket fett. Så dina råd om bönor, matvete, bulgur etc passar inte alls in på LCHF-kost.
Jag har själv ätit enligt lchf i fem månader och har läst böcker och följer debatten och försöker följa forskningen inom området. Så jag tycker nog att jag har lite koll. På kostdoktorn.se kan du annars läsa mycket matnyttigt!
Så jag tycker att vi börjar om!
Här är vad jag tycker:
Frukt är godis eftersom den innehåller så mycket socker. Alltså, man kan äta lite om man vill men flera om dagen är inte att rekommendera. Bär som hallon innehåller i så fall färre kolhydrater, men det är fortfarande godis. Frukt innehåller inte alls så mycket vitaminer som man kan tro, då är grönsaker bättre i så fall. paprika innehåller massor av c-vitamin liksom broccoli. Grönaker är faktiskt inte heller helt nödvändigt om man ska hårddra det (men nu är det överkurs!). Du kan få alla vitaminer och mineraler du behöver från ägg utom c-vitamin! Kött, inälvsmat och fisk i olika former är mycket näringstäta. Men ät för all del grönsaker som växer ovan jord eftersom det är gott!
Vad gäller kolhydratinnehållet i olika livsmedel kan du använda en bra livsmedelsdatabas där du kan se kolhydrats- och övrigt innehåll i livsmedel i bostavsordning: fineli.fi Ju lägre kolhydratinnehåll desto bättre.
Bönor innehåller generellt ganska mycket kolhydrater. Som proteinkälla finns det mycket bättre livsmedel som ägg, kött och fisk.
Om du inte är känslig mot laktos eller mjölkprotein så kan du absolut äta feta mejeriprodukter. Det är upp till var och en om man tycker om det och tål det. Fördelen med helfeta varianter som grädde och creme fraiche är att de innehåller färre kolhydrater än t ex mjölk och man använder ju inte lika stor mängd av det.
Mättat animaliskt fett är bäst för hälsan. Kokosfett är också mättat och alltså bra. Omättade fetter oxiderar och skadar kroppen.
Kokosfett använder vissa i kaffe/te men man kan använda det i matlagning också. Det silvriga paketet är billigast och är av samma typ som det dyrare ekologiska som man kan köpa i hälsokostaffärer. Skillnaden är framställningssättet.
Olivolja och kallpressad rapsolja kan man använda lite av men då kallt i dressingar eller majonnäs. De bör inte upphettas. Använd smör eller kokosfett till stekning.
Var försiktig med rotfrukter och hoppa helt över råris, matvete, bulgur etc. Det är ju mest bara kolhydrater.
Det går visst bra att att bort alla kolhydrater (även om det är svårt att HELT ta bort dem eftersom i stort sett allt innehåller lite av det). Protein och fett är essentiella och livsviktiga. Kolhydrater är det inte - de är bara utfyllnad och saknar helt näring (om det inte är tillsatt).
Hoppas att du inte känner dig alltför förvirrad nu, maljan! Fråga på i så fall, det finns många kunniga här!
Lycka till! 
nathalie2009: Du har nog missuppfattat LCHF totalt är jag rädd.